جوانان، بازوی جامعه در کاهش آسیب

رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین دومین طرح ملی یاس در خراسان‌رضوی حضور پیدا کرد

«طرح ملی یاس» برای توانمندسازی دختران تحت پوشش کمیته امداد و استفاده از این توانمندی‌ها راه‌اندازی شده است. طرح مشترکی که هلال‌احمر و کمیته امداد را در میدان فعالیت‌های مشترک قرار می‌دهد.
این روزها در آستانه روز پرستار، رئیس جمعیت هلال‌احمر خود را به خراسان‌رضوی رسانده تا آیین افتتاح طرح ملی یاس در این استان برگزار شود.
تیم‌های 33 نفره‌ای از دختران تحت پوشش کمیته امداد تشکیل شده و فعالیت‌هایی مثل آموزش‌های امدادونجات، حقوق شهروندی و رسانه، و کارآفرینی را برای مخاطبان پیگیری می‌کنند.
سپردن 300 خانه هلال کشور به گروه هدف طرح ملی یاس برای انجام فعالیت‌های مختلف از اهداف این طرح است که در سراسر کشور اجرا می‌شود.
یاس، مخفف «یاران آسیب‌ستیز» است‎؛ اعضایی که قرار است برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در حوزه‌های مختلف آستین بالا بزنند. این همايش با حضور تسهیلگران و فراگیران به مدت دو روز در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

دختران جوان گروه هدف اجرای طرح ملی یاس هستند که برای توانمندسازی، دوره‌های مختلفی را آموزش می‌بینند. قرار است به عنوان امدادگر در بحران‌ها و حوادث حضور پیدا کنند و کمک‌حال مدیران بحران باشند.

یا در آموزش شهروندان و آشنایی آنها با کمک‌های اولیه و مقابله با بحران فعالیت کنند. تشکیل گروه‌های کوچک و محلی یا جمع‌های کارآفرینی و رخدادهای متنوع دیگری برای اجرای طرح ملی یاس در نظر گرفته شده است.

دکتر پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال‌احمر در آیین افتتاح این طرح در خراسان‌رضوی گفت: «اجرای طرح یاس، کاری جهادی و در راستای تحقق گام دوم انقلاب است. توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و نگاه ویژه رهبر معظم انقلاب به جوانان و رفع مسائل اجتماعی از جمله برنامه‌های اصلی هلال‌احمر است.»

حالا که صحبت از پیشرانی جوانان در کشور است، هلال‌احمر هم بیشتر از قبل توان و انرژی جوانان را برای رسیدن به اهداف بشردوستانه خود به کار گرفته است. دکتر کولیوند در این راستا گفت: «همه ما از یک کشور و تحت زعامت یک رهبر و با یک دولت هستیم و باید دستگیر هم و خادم مردم باشیم.

در دوران نظام اسلامی زندگی می‌کنیم و زیر سایه ولی‌فقیه هستیم. مبدع این انقلاب و نهادی مانند کمیته امداد، حضرت امام(ره) هستند و باید قدرشناس باشیم. همان‌طور که یکی از اسامی قیامت «یوم الحسره» است، باید بدانیم فردا دیر است و برای اینکه روزی حسرت نخوریم باید تلاش و کار بیشتری در راستای اهداف دین و انقلاب داشته باشیم.»

رئیس جمعیت هلال‌احمر در این مراسم از تحریم‌ها صحبت به میان آورد و گفت: «در سال‌های اخیر تحت سخت‌ترین تحریم‌های جهانی هستیم و البته از سوی دیگر تحت ولایت رهبری هستیم که برای شکستن تحریم‌ها به جوانان باور دارند. در فرهنگ جهانی بشردوستی و از منظر صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، تحریم معنا ندارد و امیدواریم این تحریم‌ها رفع شود.»

استقبال جهانی از طرح خانه‌های هلال

«عطا مرتضی محمد دورانی» رئیس نمایندگی کشوری فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در مشهد یکی دیگر از افرادی بود که در این آیین سخنرانی کرد.

او سخنش را در این نشست با بیت «بنی آدم اعضای یک پیکرند» سعدی آغاز کرد و گفت: «از طرف فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر مراتب تقدیر خودم را از رئیس هلال‌احمر ایران ابلاغ می‌کنم و تجربه و سوابق آقای کولیوند نشان‌دهنده پیشتازبودن ایشان در زمینه‌های بشردوستی بوده است.»

او با اشاره به استقبال جهانی از ایده خانه‌های هلال گفت: «جمعیت هلال‌احمر ایران در غرب آسیا از بزرگ‌ترین جمعیت‌های جهان است که خانه‌های هلال و بسیاری طرح‌های اجرایی خوب و عام‌المنفعه را اجرایی می‌کند. در سال 2021 مبالغی برای کمک در حوادث در نظر گرفتیم و در سال 2022 نیز درصدد حمایت از طرح خانه‌های هلال در ایران هستیم.»

رئیس نمایندگی کشوری فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در ایران گفت: «تحریم ایران توسط برخی کشورها اتفاق ناخوشایندی است که با استفاده از دیپلماسی بشردوستانه برای معافیت تحریم‌ها از کمک‌های بشردوستانه و هلال‌احمر تلاش می‌کنیم.»

به گفته رئیس نمایندگی کشوری فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر، هر جا حادثه و سانحه‌ای پیش می‌آید حضور جوانان و داوطلبان هلال‌احمر در کنار مردم به آنان امید می‌دهد و جوامع را زنده می‌کند و آرامش در گرو این حضور است: «با بروز کرونا و تغییرات اقلیمی جهان آسیب‌پذیرتر شده، اما حضور جوانان، روح امید را به جوامع تزریق می‌کند.»

 

حضور افتخاری زنان در امدادرسانی

طرح ملی یاس از سال گذشته کار خود را با فعالیت زنان 30 تا 45 ساله شروع کرد. حضور افتخاری زنان امدادگر در هلال‌احمر برای کمک در زمان بحران‏، یکی از نکاتی است که رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به آن اشاره کرد.

جمعیت هلال‌احمر ایران در غرب آسیا از بزرگ‌ترین جمعیت‌های جهان است که خانه‌های هلال و بسیاری طرح‌های اجرایی خوب و عام‌المنفعه را اجرایی می‌کند

سیدمرتضی بختیاری در همایش ملی طرح یاس گفت: «۵۵ تا ۶۰درصد از جمعیت خانوارهای کمیته امداد، بانوان سرپرست خانوار هستند. بانوان مددجوی کمیته امداد با گذراندن دوره‌های امدادگران می‌توانند در زمان‌های ضروری به خوبی نقش ایفا کنند. امیدوارم شاهد توسعه طرح یاس در بین همه فرزندان کمیته امداد باشیم تا در جامعه ایفای نقش‌ کنند.»

 

20هزار مددجوی فعال در طرح یاس

صدهزار دختر کمیته امداد برای فعالیت در طرح ملی یاس هدف‌گذاری شده‌اند.

«حجت‌الاسلام علی جعفری» معاون فرهنگی کمیته امداد با اشاره به این آمار گفت: «تاکنون در قالب طرح یاس 20هزار نفر از دختران مددجو در کشور فعالیت دارند و امیدوارم این رقم به ۱۰۰هزار نفر افزایش یابد. اکنون کمیته امداد ۵۰۰هزار دختر را تحت حمایت دارد که ۳۵هزار نفر آنها در سنین ۳۰ تا ۴۵سال قرار دارند که با توجه به اجرای طرح یاس، پیشنهاد بهره‌گیری از این ظرفیت به هلال‌احمر ارایه شد.»

کاستن از نگاه سنتی به آسیب‌های اجتماعی و ایجاد رویکرد جدیدی به مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی، نگاهی است که با اجرای طرح ملی یاس دنبال می‌شود.

به گفته جعفری «دختران ۳۰ ساله و بيشتر به دور از آسیب اجتماعی در عین حال  دارای انگیزه  بالا برای کار اجتماعی هستند که این گروه در طرح یاس بزرگ‌ترین سرمایه در کمیته امداد محسوب می‌شوند. هشت‌هزار دختر 30 تا 40 سال در خراسان‌رضوی از خدمات کمیته امداد خراسان‌رضوی بهره‌مند هستند.»

 

توجه به آسیب‌ها

رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر در همایش طرح ملی یاس از اهمیت توجه به جوانان گفت و همچنین اهمیت توجه به آسیب‌های اجتماعی که هر نهادی در کشور باید به آن ورود کند.

«محمد گلفشان» گفت: «طرح ملی یاران آسیب‌ستیز با عنوان «یاس» طی تفاهمنامه مشترک میان جمعیت هلال‌احمر و کمیته امداد ویژه جمعی از مددجویان خواهر عضو کمیته امداد اجرایی می‌شود و اولویت اجرای این طرح در مناطق حاشیه‌نشین است.

دو نهاد کمیته امداد و هلال‌احمر با تشکیل تیم‌های 33 نفره در چهار گروه، فعالیت‌هایی مانند آموزش‌های امدادونجات، حقوق شهروندی و رسانه و کارآفرینی را برای مخاطبان پیگیری می‌کنند.»

رنج بیماری را کم کنیم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.