برای موج سرکش اومیکرون آماده باشید

WHO از آسیا - اقیانوسیه خواست برای موج بلند «اومیکرون» آماده باشند

مقامات سازمان بهداشت جهانی (WHO) روز جمعه هشدار دادند کشورهای آسیا – اقیانوسیه باید ظرفیت مراقبت‌های بهداشتی خود را افزایش دهند و مردم خود را کاملا واکسینه کنند تا برای موج موارد ابتلا به کووید-19 که با نوع «اومیکرون» تقویت می‌شود، آماده شوند.

تاکشی کاسای، مدیر منطقه‌ای WHO در غرب اقیانوس آرام، در نشست خبری مجازی گفت: «کنترل مرزی می‌تواند زمان بخرد، اما هر کشور و هر جامعه‌ای باید برای افزایش موارد جدید ابتلا آماده باشد. مردم نباید فقط به تدابیر مرزی تکیه کنند. آنچه بسیار مهم است این است که برای این گونه‌های با قابلیت انتقال بالا آماده شوید.»

کاسایی افزود کشورها باید از درس‌هایی که در مواجهه با نوع دلتا آموخته‌اند، استفاده کنند و از آنها خواست گروه‌های آسیب‌پذیر را به‌طور کامل واکسینه و اقدامات پیشگیرانه مانند پوشیدن ماسک و قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کنند.

علم عالی را باید تحسین کرد نه مجازات!

از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی گفته اولین مورد ابتلای تاییدشده اومیکرون از نمونه‌ای است که 9 نوامبر جمع‌آوری شده بود.

«در نتیجه، احتمالا اقدامات سفر برای جلوگیری از گسترش بین‌المللی بسیار دیر انجام شده است» این را جفری وی. لازاروس، پروفسور سیستم‌های بهداشتی و سیاست‌گذاری در موسسه سلامت جهانی بارسلونا، به واشینگتن‌پست گفت.

او گفت: «محدودیت‌های سفر باعث ایجاد حس امنیت کاذب می‌شود. عاقلانه‌تر است برای کسانی که با هواپیما سفر می‌کنند، تدابیر امنیتی قوی در نظر بگیریم.»

گلندا گری، رئیس شورای تحقیقات پزشکی آفریقای جنوبی، هم از تصمیم تعداد فزاینده‌ای از کشورها از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای بستن مرزهای خود به روی جنوب آفریقا انتقاد کرد.

گری گفت: «این، انتقال را متوقف نمی‌کند. مشکل این است که نمی‌گوییم: آفریقای جنوبی پوشش واکسن خوبی ندارد و دلیل این مشکل این است که به اندازه کافی مردم را در این کشور واکسینه نکرده‌ایم.»

وزارت همکاری و روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی هم با اشاره به آسیب‌های وارده به خانواده‌ها و صنعت سفر و گردشگری، از کشورها خواست در ممنوعیت‌های سفر تجدیدنظر کنند.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای گفت: «این ممنوعیت‌ها شبیه مجازات آفریقای جنوبی به‌دلیل توالی‌یابی ژنومی پیشرفته و توانایی تشخیص سریع‌تر انواع جدید است. علم عالی را باید تحسین کرد نه مجازات!»

منابع: گاردین- واشینگتن‌پست

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.