مهره مار «واتس ‌اپ»!

واتس‌اپ با وجود همه مشکلات و محدودیت‌هایی که دارد همچنان محبوب و پرکاربرد است

همه آن‌هایی که از واتس‌اپ به عنوان یک پیام‌رسان استفاده می‌کنند نقطه نظر مشترکی درباره آن دارند: «واتس‌اپ حتما می‌تواند بهتر از این باشد»! این نقطه نظر در بین کاربران ایرانی که با مشکل فیلترینگ سایر پیام‌رسان‌ها مواجه‌اند و از سر ناچاری به واتس‌اپ روی آورده‌اند نمود پررنگ‌تری دارد. اما واتس‌اپ با وجود همه محدودیت‌ها و نقص‌ها همچنان محبوب است و هر روز بر شمار کاربران آن افزوده می‌شود.

1. خرید واتس‌اپ تنها به یک شرط

دولت آمریکا از بابت «واتس‌اپ» تنها یک نگرانی داشت، آن هم این بود که این پیام‌رسان، استانداردهای نظارتی را رعایت نکند. از این رو دولت آمریکا، فیس‌بوک که قرار بود مالکیت واتس‌اپ را بپذیرد، موظف کرد که در صورت زیر پا گذاشتن قوانین، 2 میلیارد دلار غرامت بپردازد!

2. کاربران اغلب جوان‌ «واتس‌اپ»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که 44 درصد از کاربران واتس‌اپ بین 18 تا 24 سال، 31 درصد بین 15 تا 29 سال و 26 درصد هم بین 30 تا 49 سال، سن دارند. این تحقیق به وضوح نشان می‌دهد که افراد مسن چندان تمایلی برای استفاده از واتس‌اپ نشان نمی‌دهند، چرا که فقط 7 درصد از کاربران، بالای 65 سال سن دارند!

3. «واتس‌اپ» پیام‎‌رسانی بین‌المللی

اگر شما بخواهید با دوستان یا نزدیکان‌تان که در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند تماس بگیرید، می‌توانید از واتس‌اپ استفاده کنید. این پیام‌رسان هزینه‌ چندانی برایتان ندارد. شما می‌توانید با شارژ اینترنت وای‌فای یا تلفن همراه‌تان به واتس‌اپ وصل شوید و تماس بگیرید. تماس‌ یا پیام‌های برون‌مرزی از طریق واتس‌اپ رایگان است و هزینه‌ اضافه ندارد.

4. گزینه‌ای بد برای تماس‌ اضطراری

متاسفانه «واتس‌اپ» فقط از طریق رایانه، تلفن همراه و نسخه‌ تحت وب قابل دسترسی و نصب است. از همین رو، بدون دسترسی به اینترنت فعال نمی‌شود!

5. محدودیت ارسال پیام در واتس‌اپ

در واتس‌اپ یک پیام را فقط 5 بار می‌توان فوروارد کرد. بیش از این تعداد، واتس‌اپ آن پیام را به طور خودکار در هرزنامه می‌گذارد. «واتس‌اپ» این محدودیت را برای کاهش انتشار اخبار جعلی، شایعات و پیام‌های ویروسی قرار داده است!

6. تاخیر نمایش پیام‌ها در واتس‌اپ

اگر به طور مداوم از واتس‌اپ استفاده کرده باشید، احتمالاً با پیام «ممکن است مدتی طول بکشد تا پیام نمایش داده شود» مواجه شده‌اید. این اتفاق هر از گاهی پیش می‌آید و علتش هم به خاطر تاخیر در رمزگذاری و ارسال پیام‌‎های سرور اصلی است. همین مسئله، بارها و بارها اعتبار و محبوبیت واتس‌اپ را لکه‌دار کرده است!

7. اعمال محدودیت سنی در واتس‌اپ

در قوانین اتحادیه اروپا ذکر شده که برای استفاده از مسنجر واتس‌اپ می‌بایست حداقل 16 سال سن داشت. همین قانون خارج از اتحادیه اروپا، استفاده از واتس‌اپ را برای افراد زیر 13 سال منع می‌کند!

8. پیام‌رسان محبوب اهالی سعودی‌

جالب است بدانید، مسنجر واتس‌اپ با تمام نواقصش در عربستان سعودی بسیار موفق عمل کرده است. طبق آمار، 73 درصد از تمام کاربران تلفن‌های هوشمند در عربستان سعودی، واتس‌اپ دارند و به طور مداوم از آن استفاده می‌کنند!

9. ایتالیایی‌ها و استفاده‌های عجیب

شاید باور نکنید اما به کرات پیش آمده که مردم ایتالیا از واتس‌اپ برای ارائه‌ مدرک و سند به دادگاه‌های خانواده استفاده کرده‌اند. در حال حاضر، تقریباً 40 درصد از کل پرونده‌های طلاق در ایتالیا به مکالمات و پیام‌های واتس‌اپ استناد می‌کنند!

10. همه رقبای جهانی واتس‌اپ

بزرگ‌ترین رقیب واتس‌اپ «آی‌مسیج» است با یک میلیارد و 300 میلیون کاربر در سراسر جهان! پیام‌رسان «ویچت» با یک میلیارد کاربر در جایگاه بعدی قرار دارد. بعد از این دو، وایبر، تلگرام و لاین در رده‌های بعدی قرار دارند.

11. کوتاه ماندن دست گوگل از واتس‌اپ

کمپانی گوگل در سال 2014 تلاش کرد تا واتس‌اپ را به ارزش 10 میلیارد دلار خریداری کند، اما بنیان‌گذاران واتس‌اپ این پیشنهاد را رد کردند. آن‌ها معتقد بودند این مسنجر بیشتر از این حرف‌ها می‌ارزد. مدت‌ها گذشت تا شرکت فیس بوک با قیمتی دو برابر بیشتر از قیمت پیشنهادی گوگل، واتس‌اپ را خرید!

12. مسنجری بدون تبلیغات

بنیان‌گذاران واتس‌اپ، تمرکزشان را بر توسعه‌ پیام‌رسانی ساده، کاربردی و قابل اعتماد گذاشته‌اند. آن‌ها معتقدند هرچه کاربرها در دنیا بیشتر باشند، پول بیشتری کسب می‌کنند و تبلیغات تنها سرشان را شلوغ‌تر می‌کند!

13. عدم پشتیبانی از آی پد و آی پاد

در سال 2019 شایعه‌ای منتشر شد مبنی بر این‎‌که هیچ‌کدام از نسخه‌های واتس‌اپ برای استفاده در «آی پاد» و «آی پد» طراحی نشده‌اند. با این‌که کمپانی واتس‌اپ این شایعات را در یک بیانیه‌ رسمی رد کرد اما تا سال 2020 هیچ نسخه‌ای برای این دو دستگاه وجود نداشت!

14. بنیان‌گذار ثروتمند واتس‌اپ

«جان کوم» بنیان‌گذار واتس‌اپ اصالتاً اوکراینی است. او در سال 1976 به دنیا آمده است. جان کودکی و نوجوانی‌اش را در اوکراین گذراند و در سال 1992 به همراه خانواده‌اش به کالیفرنیای آمریکا مهاجرت کرد. موسس واتس‌اپ دانشگاه را ترک کرد تا رویاهایش را به واقعیت برساند. خالص دارایی او در حال حاضر، تقریباً 10 میلیارد و 200 میلیون دلار است. او نخستین بار در سال 2014 یک میلیارد دلار درآمد کسب کرده بود.

برگردان از thefactsite – مترجم: فاطمه کرمی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.