شهادت برادران باکری در جشنواره فجر!

رونمایی از نسخه سینمایی مینی‌سریال «عاشورا» در مهم‌ترین رویداد سینمایی فیلم ایران؛ شایعه یا واقعیت؟

انتشار اخباری در مورد احتمال رونمایی از سریال «عاشورا» در جشنواره فیلم فجر حواشی و جنجال‌های مجازی پرشماری را به وجود آورده است. سریالی به کارگردانی هادی حجازی‌فر بازیگر آثار ارگانی سینمای ایران از قبیل «ایستاده در غبار»، «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری که با سریال‌های امنیتی از قبیل «خانه امن»، «ترور خاموش» و «سرجوخه» شناخته می‌شود؛ درباره زندگی و شهادت برادران باکری که اخیرا گفته شده در جشنواره فیلم فجر به نمایش درخواهد آمد و همین نیز انتقادات بسیاری را موجب شده است. به خصوص به این دلیل که نمایش یک سریال یا مینی‌سریال یا هر محصول دیگری که پروانه ساخت سینمایی نگرفته باشد، طبق قوانین و مقررات جشنواره فیلم فجر امکان‌پذیر نیست، بنابراین اکران «عاشورا» در جشنواره می‌تواند برای خیلی‌ها سوال‌برانگیز باشد.

عاشورا

مینی‌سریال «عاشورا» یا «ل ۳۱» محصول جدید مرکز سیمافیلم به کارگردانی هادی حجازی‌فر و تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری است. یک مجموعه هفت قسمتی درباره رشادت‌های لشکر ٣١ عاشورا و فرمانده‌اش مهدی باکری که گفته می‌شود قرار است در روزهای برگزاری جشنواره چهلم فیلم فجر برای اولین بار به نمایش گذاشته شود.

شایعه رونمایی از مینی‌سریال «عاشورا» یا «ل ۳۱» در جشنواره فیلم فجر اولین بار از زبان ابوالفضل صفری تهیه‌کننده سریال رسانه‌ای شد. این تهیه‌کننده در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر علاوه بر اعلام خبر ادامه فیلمبرداری سریال «عاشورا» از آماده‌سازی نسخه سینمایی و احتمال نمایش آن در روزهای جشنواره فیلم فجر خبر داد.

ابوالفضل صفری با اشاره به اینکه تلاش می‌شود یک نسخه سینمایی از این مجموعه آماده شود؛ گفت که «این سریال در هفت یا هشت قسمت و در ساختار الف ویژه ساخته می‌شود؛ اما احتمالا یک نسخه سینمایی هم دارد که در تلاشیم این نسخه سینمایی را به جشنواره فیلم فجر امسال برسانیم.»

گفتنی است که هادی حجازی‌فر که علاوه بر کارگردانی سریال نقش مهدی باکری را نیز خودش ایفا می‌کند، پیشتر در اشاره به دشواری‌های ساخت این نوع آثار گفته بود که دیگر از 10 کیلومتری آثار دفاع مقدس نیز رد نخواهد شد و حالا گفته می‌شود سازمان سینمایی و صداوسیما با این کار قصد دلجویی از او را دارند.

پرسش و تردید

انتشار خبر رونمایی از سریال «عاشورا» در جشنواره فیلم فجر پرسش‌ها و تردیدهایی در زمینه کیفیت قانون‌گذاری و اجرای قواعد و قوانین جشنواره فیلم فجر به وجود آورده است. به خصوص که در فراخوان جشنواره چهلم فجر صراحتا ذکر شده فقط فیلم‌هایی می‌توانند متقاضی ورود به بخش مسابقه باشند که پروانه ساخت یا نمایش ارشاد را داشته باشند و این قانون این پرسش را به وجود آورده که سریالی که قاعدتا نباید پروانه ساخت سینمایی داشته باشد و البته پروانه نمایش سینمایی هم قاعدتا نباید داشته باشد، چگونه می‌خواهد و می‌تواند متقاضی حضور در جشنواره باشد؟

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.