پایان تبهکاری‌های بزرگ‌ترین باند کلاهبرداری در کشور

متهمان 500 میلیارد تومان زمین و خانه بدون صاحب را به مردم فروخته‌اند

بزرگ‌ترین شبکه جعل‌وکلاهبرداری در استان البرز منهدم شد. تبهکارانی که با سندسازی و پرداخت رشوه توانستند زمین‌ها و ملک‌های بدون صاحب را به مردم بفروشند. 19 مجرمی که توانستند 500 میلیارد تومان پول به جیب بزنند. در میان متهمان، کارمندان ادارات ثبت اسنادواملاک، ثبت احوال و دفاتر اسنادرسمی در سطح کشور نیز دیده می‌شد. آنهایی که در تبانی با شبکه جاعلان و کلاهبرداران پول‌های میلیونی گرفتند تا در این جرم شریک شوند. حالا اما تمام اعضای این شبکه بزرگ که ملک‌های میلیاردی را با سند جعلی فروختند، دستگیر شده‌اند.

این پرونده پس از اعلام جرم اداره کل ثبت اسنادواملاک استان البرز پیش روی ماموران پلیس قرار گرفت. این اداره به پلیس اعلام کرد: «چندی پیش یک سند دفترچه‌ای و برگه وکالتنامه به این اداره آمد. آنها درخواست تک‌برگ کردن این سند دفترچه‌ای به نام وکیل مندرج در سند وکالتنامه را داشتند. پس از تردید کارکنان اداره ثبت اسناد نسبت به جعلی بودن سند دفترچه‌ای، تصمیم به اعلام جرم گرفتیم.»

در ادامه بازپرس شعبه دوم دادسرای ناحیه یک کرج دستور جلب وکیل مندرج در سند وکالتنامه را صادر کرد. با توجه به نوع جرم تیم تحقیق احتمال داد که این جعل با تبانی جاعل با کارکنان دفاتر اسنادرسمی و ادارات ثبت اسنادواملاک صورت گرفته باشد. در نهایت با تلاش ماموران حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان، متهم در شهرستان فردیس در حین گرفتن سند دیگری از اداره ثبت اسنادواملاک آن شهرستان شناسایی و بازداشت شد.

آنها از روش‌های مختلفی برای شناسایی املاک بدون مالک، بلاصاحب یا املاکی که مالکان آنها در خارج از کشور یا در شهرهای دیگر بودند استفاده می‌کردند. در مرحله بعد نیز اقدام به سندسازی و انتقال املاک به اشخاص دیگر می‌کردند

دستگیری متهمان

پس از تحقیقات ابتدایی از متهم، مشخص شد این فرد به‌صورت گسترده در سطح کشور خصوصا در استان‌های البرز و تهران با همکاری تعدادی از کارکنان اداره ثبت اسنادواملاک و دفاتر اسنادرسمی اقدام به تهیه اسناد جعلی برای املاک بلاصاحب، مجهول‌المالک و زمین‌هایی خالی از سکنه می‌کرده است. متهمان نیز پس از جعل سند، املاک را با تنظیم وکالتنامه بلافاصله به فروش می‌رساندند.

پس از صدور دستور و نیابت‌های قضائی و اقدامات اطلاعاتی، سایر متهمان نیز بازداشت شدند. به‌دلیل سرعت بالای انجام تحقیقات در حفاظت و اطلاعات دادگستری استان البرز، بازداشت متهمان به نحوی بود که متهمان دیگر از دستگیری سایر متهمان مطلع نبودند.

با دستگیری اعضای این باند مشخص شد که آنها از روش‌های مختلفی برای شناسایی املاک بدون مالک، بلاصاحب یا املاکی که مالکان آنها در خارج از کشور یا در شهرهای دیگر بودند استفاده می‌کردند. در مرحله بعد نیز اقدام به سندسازی و انتقال املاک به اشخاص دیگر می‌کردند.

شگردهای مختلف شناسایی زمین‌های بدون صاحب

متهمان برای شناسایی املاک از روش‌های مختلفی استفاده می‌کردند. مثلا زمین‌های خالی و بدون حفاظ را تصرف کرده، دیوار کوتاه و امثال آن را برای اراضی محصور در نظر می‌گرفتند. همچنین از روش‌های دیگر مثل سرقت در ورودی یا تعویض قفل آن و نیز نصب تابلوی شهرداری یا ارگان‌های دیگر استفاده می‌کردند. مثلا پلاک با قید مشخصات مالک غیرواقعی در اراضی نصب می‌کردند. بعد از عدم مراجعه مالک مشخص می‌شد که این زمین‌ها بدون صاحب است.

متهمان برای شناسایی املاک از روش‌های مختلفی استفاده می‌کردند. مثلا زمین‌های خالی و بدون حفاظ را تصرف کرده، دیوار کوتاه و امثال آن را برای اراضی محصور در نظر می‌گرفتند. همچنین از روش‌های دیگر مثل سرقت در ورودی یا تعویض قفل آن و نیز نصب تابلوی شهرداری یا ارگان‌های دیگر استفاده می‌کردند. مثلا پلاک با قید مشخصات مالک غیرواقعی در اراضی نصب می‌کردند. بعد از عدم مراجعه مالک مشخص می‌شد که این زمین‌ها بدون صاحب است

برای همین، همان زمین‌ها را برای فروش و سندسازی استفاده می‌کردند. آنها ضمن تبانی با کارکنان اداراتی از قبیل ثبت اسنادواملاک و ثبت احوال و با پرداخت رشوه مشخصات ملک و مالکان آن را تغییر می‌دادند. در این مرحله نیز با روش‌هایی مثل جعل اسناد یا تنظیم مبایعه‌نامه‌های جعلی، دادخواست حقوقی به دادگاه ارایه می‌کردند. بعد هم با گرفتن حکم غیابی و در برخی از موارد نیز با قید شرط داوری در مبایعه‌نامه‌های جعلی و تعیین یکی از اعضای باند به‌عنوان داور و اخذ رأی داوری به نفع خود، نسبت به تصاحب اموال مردم و انتقال آن به دیگران اقدام می‌کردند.

آنها در یک مورد به سردفتر و یکی از کارمندان دفاتر اسنادرسمی، برای همکاری با باند جاعلان در تنظیم سند غیرمنقول مجعول، مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان پرداخت کردند. همچنین در مورد دیگری، متهمان با همکاری یکی از معاونان اداره ثبت اسنادواملاک شهرستان فردیس، قصد جعل و سندسازی برای ملکی در فردیس را داشتند. برای همین ۲۵ عدد سکه تمام بهار آزادی هم به وی داده بودند. قرار بود پس از فروش ملک، یک میلیارد تومان دیگر به او پرداخت کنند، ولی با ورود دادگستری استان، در نقشه خود ناکام ماندند.

بازداشت 2 کارمند ثبت احوال

بر اساس تحقیقات پلاک‌های ثبتی که به‌صورت غیرقانونی توسط متهمان مورد سندسازی و انتقال مال غیر قرار گرفته بودند، بیشتر در محدوده استان‌های تهران و البرز است. به‌عنوان مثال ششدانگ یک قطعه زمین به مساحت هزار و 641 مترمربع در دهکده فردیس، دو قطعه زمین هر کدام به متراژ ۱۰ هزار مترمربع و نیز دو پلاک به مساحت ۲۳۶۳ مترمربع و ۶۷۵ مترمربع در ماهدشت کرج، است.

همچنین زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در سعادت‌آباد تهران، اراضی زیادی به متراژهای 2 هزار و 400، 10 هزار و 2 هزار و 393 مترمربع در صفادشت استان تهران، نیز جزو این اراضی و زمین‌هاست. ششدانگ زمینی به مساحت ۵۰۰ مترمربع در سعادت‌آباد تهران و باغ‌ویلایی به مساحت ۶۵۳ مترمربع در شهرستان شهریار استان تهران نیز در میان زمین‌ها بود و ارزش این املاک نیز حداقل ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است.

این در حالی است که هنگام بازداشت متهمان مشخص شد که دو نفر از اعضای این باند کارمند ثبت احوال بودند. از این متهمان تعدادی مهر ژلاتینی ثبت احوال‌های منطقه ۱۵ تهران، اداره ثبت احوال تهران، اداره ثبت احوال اراک، به همراه گواهی فوت جعلی و صوری کشف شد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.