واسطه‌ها را در زنجیره تامین کالاهای اساسی حذف می‌کنیم

اسماعیلی: اگر بنا به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد مراتب به اطلاع مردم رسانده خواهد شد

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ما در مذاکرات وین کاملا جدی هستیم، گفت: هدف نهایی ما در مذاکرات با 1 + 4 لغو همه تحریم‌ها همراه با عزت و اقتدار است

شهروند آنلاین: غلامحسین اسماعیلی  در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت: «ما با اراده و برنامه وارد مذاکره شدیم و با برداشتن تحریم‌ها به‌دنبال نتیجه‌محور بودن این مذاکرات در وین هستیم.»

او با بیان اینکه ما همه مردم ایران را امین خود می‌دانیم، اظهار داشت: «بدون شک هموطنان عزیز ما در جریان کامل مذاکرات خواهند بود و ما آمادگی داشتیم در وین مذاکرات را ادامه دهیم اما طرف‌های ما در این مذاکرات اعلام کردند که باید مسایل مطروحه را در پایتخت‌های خود مطرح کنند.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

در این شرایط ثابت کردیم که با وجود تحریم‌ها با واردات ۱۲۰ میلیون دوز واکسن به‌خوبی توانستیم تحریم‌ها را خنثی کنیم.

رویکرد دولت، تزریق دوز سوم واکسن به مردم است تا هموطنان در معرض آسیب قرار نگیرند و امروز شاهد هستیم که فوتی‌های روزانه ما از ۷۰۰ نفر به حدود ۶۰ نفر کاهش پیدا کرده که این جای تقدیر و تشکر دارد.

همه دستگاه‌های اجرایی در تامین واکسن موردنیاز و تزریق آن به مردم همکاری دارند و امروز در مراکز تزریق منتظر مردم هستند تا برای تزریق واکسن خود مراجعه کنند، ضمن اینکه ۶ شرکت داخلی تولید واکسن را آغاز کرده‌اند و امروز بیش از نیاز واکسن تولیدی و واردات داریم تا دوز سوم برای تزریق به مردم مورد استفاده قرار گیرد.

انجام بیش از ۱۰ سفر استانی در ۱۰۰ روز 

رئیس‌جمهوری ۶ روز کاری در تهران و یک روز کاری در مناطق مختلف و استان‌های محروم دارد زیرا دکتر رئیسی با انجام سفرهای استانی به‌دنبال حل مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور است.

در این ۱۰۰ روز، سفرهای استانی رئیس‌جمهوری بیش از  ۱۰ مورد بوده و در این مدت فقط دوبار به استان خوزستان سفر کرده و اگر دو سفر خارجی رئیس‌جمهوری را ملاک قرار دهیم در واقع رئیس‌جمهوری به‌طور میانگین در هر هفته یک سفر را انجام داده است.

این سفرها با توجه به مسئولیت رئیس‌جمهوری انجام می‌شود و جنبه تبلیغاتی ندارد، دیدن مشکلات از نزدیک و گره‌گشایی از مشکلات مردم مهم‌ترین خواسته‌های دولت سیزدهم است تا همه مدیران برای حل مشکلات مردم پای کار بیایند، زیرا با نامه‌نگاری نمی‌توان مشکلات مردم را حل‌وفصل کرد.

اجلاس اکو و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی آسیامحور 

سیاست‌های کلی دولت سیزدهم برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و فعال کردن دیپلماسی اقتصادی آسیامحور با همسایگان است.

در اجلاس اکو، رئیس‌جمهوری به‌دنبال توسعه همکاری‌های اقتصادی بین ایران و کشورهای عضو اکو بود تا بتوانیم در عرصه اقتصاد آسیامحور در زمینه‌های توسعه انرژی، محیط‌زیست، اقتصاد دیجیتالی و فیبر نوری با کشورهای عضو اکو همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

توافق سه‌جانبه خرید گاز توسط جمهوری آذربایجان از ترکمنستان در یک فضای دوستانه بین جمهوری آذربایجان، ایران و ترکمنستان به امضا رسید تا جمهوری آذربایجان گاز خریداری شده از ترکمنستان را از طریق ایران سوآپ کند و سهم ایران از گاز خریداری شده نیز برداشت شود و مابقی در مرز جمهوری آذربایجان به این کشور تحویل شود.

این توافق سهم ایران از سوآپ گاز به جمهوری آذربایجان در استان‌های شرقی به مصرف خواهد رسید و این می‌تواند بخش عمده‌ای از افت فشار گاز در این استان‌ها را در بعضی فصل‌ها برطرف کند.

عضویت دایم ایران در پیمان شانگهای 

۴۲ درصد جمعیت جهان در کشورهای عضو شانگهای ساکن هستند و این جمعیت کمی نیست که می‌توانیم با استفاده از حمل‌ونقل ریلی، دریایی و زمینی از ظرفیت‌های زیادی که در ایران و کشورهای عضو اکو وجود دارد به‌خوبی استفاده کنیم.

در آغاز دولت سیزدهم با رایزنی‌های انجام شده عضویت دائم ایران در سازمان شانگهای عملیاتی شد تا بتوانیم با توجه به همجواری با کشورهای عضو شانگهای از ظرفیت‌های اقتصادی این پیمان به‌خوبی استفاده کنیم به‌طوری که در یک مدت کمی مراودات تجاری ما با تاجیکستان به ۳ برابر افزایش یافته است.

فرآیند اداری عضویت دائم ایران در شانگهای شاید ۷ ماه طول بکشد و امیدواریم بعد از ۶ یا  ۷ ماه آینده شاهد جهش اقتصادی در مناسبات تجاری با کشورهای عضو شانگهای باشیم.

سامانه بازرگام برای حذف واسطه‌ها

از فردای انتخابات با توجه به بررسی‌هایی که انجام شد متاسفانه ذخایر کالاهای اساسی و استراتژیک ما موجودی کمتری داشتند، اما حسب دستور رئیس‌جمهوری تیمی وارد این عرصه شدند تا با تمهیدات و برنامه‌ریزی‌ها بتوانند برای تامین کالاهای اساسی اقدامات لازم را انجام دهند.

امروز وضعیت کالاهای اساسی بسیار اطمینان‌بخش است در حالی که در وضعیت خوبی ذخایر کالاهای اساسی را دولت سیزدهم تحویل نگرفت، اما هم‌اکنون ذخیره کالاهای اساسی در شرایط مناسبی قرار دارد و کمبودی در این زمینه نداریم.

با راه‌اندازی سامانه بازرگام در تهران عرضه برخی از کالاهای اساسی را در این کلانشهر آغاز کردیم و هم‌اکنون در چند کلانشهر و به‌تدریج در تمام کشور کالاهای اساسی موردنیاز مردم با استفاده از این سامانه در درب منازل به آنها تحویل داده خواهد شد.

قرار است روزبه‌روز تعداد کالاهای اساسی که توسط این سامانه توزیع خواهد شد افزایش یابد تا به‌تدریج بتوانیم واسطه‌ها و دلال‌ها را در زنجیره تامین کالاهای اساسی حذف کنیم.

تامین کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی 

ما در فرآیند استفاده از دلار ۴۲۰۰ تومانی با نظر کارشناسان و نمایندگان محترم مجلس باید  تصمیمی بگیریم که به نفع مردم باشد و همچنان کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین و به مردم تحویل خواهد شد.

اگر بنا به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد مراتب به اطلاع مردم رسانده خواهد شد چون دولت، خدمتگزار مردم بوده و هر تصمیمی گرفته شود به اطلاع مردم خواهد رسید و هیچ‌وقت تصمیم غافلگیرکننده‌ای در این زمینه نخواهیم داشت.

لایحه بودجه در موعد مقرر تقدیم مجلس می‌شود 

تمام تلاش ما این است که لایحه بودجه در موعد مقرر به مجلس تقدیم شود و تمام تلاش دولت در لایحه بودجه این است که با اصلاح بسیاری از امور بتواند اختیارات را در استان‌ها بیشتر کند تا زمینه رشد اقتصادی در کشور فراهم شود.

اتهام انتصابات خانوادگی جفا به دولت است 

طرح انتصابات خانوادگی در دولت با ذهنیت‌سازی غیرواقعی و مجعول، نشانگر آن است که عده‌ای به‌دنبال جفا به این دولت هستند. این در حالی است که مصادیق مطرح‌شده بر خلاف واقعیت‌هاست.

متاسفانه برخی‌ها در این فضا گرفتار شده‌اند و این نوعی جفا در حق دولت است تا از این طریق با طرح انتصابات فامیلی به اعتماد و محبوبیت دولت لطمه بزنند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.