از بدها؛ نانوایی‌ها و کلاس درس مدارس

آمارها از رعایت ۴۶درصدی دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور خبر می‌دهند اگرچه شاهد افزایش چشمگیر شکایت از «مدارس» به‌دلیل عدم‌رعایت پروتکل‌های ضدکرونا هستیم

شهروندآنلاین- مدارس و نانوایی‌ها رکورد شکایات بهداشتی را در آذرماه شکستند. عدم رعایت بهداشت دست و پوشش ماسک، نانوایی‌ها را متهم به عدم‌‌رعایت پروتکل‌های بهداشتی کرد، کلاس درس مدارس را هم عدم‌رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب در میان شکایت‌های بهداشتی قرار داد.

شکایت از نانوایی‌ها 31درصد است و از اماکن مسکونی 22درصد. شکایت از مدارس 22درصد است و از سلف‌سرویس و رستوران‌ها 13 درصد. کمترین درصد شکایت تعلق گرفته به بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها با 12درصد شکایت.

آذربایجان‌غربی و هرمزگان؛ بهترین‌های شاخص‌های رعایت پروتکل‌ها

آخرین رنگ‌‌بندی کشور به جمعه 12 آذرماه برمی‌گردد که وزارت بهداشت آن را منتشر کرد. رنگ‌بندی که دو شهرستان را در وضعیت قرمز نشان می‌دهد و 9شهرستان را هم در وضعیت نارنجی. شهرستان‌های زرد روی عدد 153می‌ایستند و سهم آبی‌ها هم 284 شهرستان است. این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هفته منتهی به 10آذر تنها 46.46درصد بوده.

آذربایجان‌غربی جزو بهترین‌های رعایت پروتکل‌هاست آن‌هم با رعایت 50تا 61درصدی. اگرچه 16استان تنها توانسته‌اند رعایت 39تا45درصدی را به نام خود ثبت کنند. در رعایت پروتکل‌ها در اماکن عمومی دوباره آذربایجان‌غربی قرار دارد با 61.30درصد میزان رعایت.

کمترین میزان هم به نام بوشهر ثبت شده با 39.49درصد. در میان میانگین میزان رعایت بهداشت فردی هم آذربایجان‌غربی صدرنشین است آن هم با 71.21درصد. البته در این حوزه هم بوشهر با رعایت 41.28درصد کمترین میزان رعایت را به‌خود اختصاص داده است.

آمارها میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور را از 3 تا 10 آذر 49.31درصد برآورد کرده‌اند. البته در این شاخص هم آذربایجان‌غربی بالاترین درصد را به‌خود اختصاص داده است؛75.24درصد. متاسفانه در این شاخص بوشهر با 41.66درصد رعایت کمترین میزان را داشته است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور 48.40درصد برآورده شده است. در این شاخص هرمزگان با 82.88درصد بالاترین میزان رعایت را داشته است، اما بوشهر با 40.39درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته است.

در شاخص فاصله‌گذاری در اماکن عمومی میانگین درصد رعایت استان‌های کشور 46.46درصد بوده است. استان آذربایجان‌غربی با 67.51 درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با 39.49 درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

شکایت از نانوایی‌ها 31درصد است و از اماکن مسکونی 22درصد. شکایت از مدارس 22درصد است و از سلف‌سرویس و رستوران‌ها 13 درصد. کمترین درصد شکایت تعلق گرفته به بقالی‌ها و سوپرمارکت‌ها با 12درصد شکایت.

اخطار گرفته‌ها و پلمپ‌شده‌ها

235 هزار و 992 مرکز تهیه، توزیع‌ و عرضه‌ و فروش موادغذایی بازرسی شده است؛ در بازه زمانی 3تا10آذرماه. در این میان 35هزار و 418مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش موادغذایی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی شده‌اند. سرنوشت هزار و 128مرکز هم به پلمپ ختم شده است.

البته باید گفت سوپرمارکت‌ها، خواروبارفروشی‌ها، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضائی را به‌خود اختصاص داده‌اند. بعد از آنها ادارات، سازمان‌ها، فروشگاه‌های‌زنجیره‌ای، مطب‌ها، اماکن متبرکه، پیشخوان و پلیس+۱۰، مراکز ورزشی، تالارهای پذیرایی، آرامستان‌ها، داروخانه‌ها، پاساژها و پایانه‌های مسافربری درون‌شهری قرار دارند.

در بخش صنایع هم تعدادی اخطار گرفته و به مراجع قضائی معرفی شدند. در میان آنها کارگاه‌ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی به‌چشم می‌خورد. البته صنایع ساخت‌وساز و مراکز شماره‌گذاری و معاینه فنی هم در لیست اخطار گرفته‌ها قرار داشتند.

در میان شکایت‌ها هم بیشترین گزارش برای نانوایی‌ها ثبت شده؛ عدم‌رعایت بهداشت دست و عدم‌استفاده از ماسک توسط کارکنان. البته شکایت از کلاس درس مدارس به‌دلیل عدم‌رعایت فاصله‌گذاری و نبود تهویه مناسب افزایش چشمگیری داشته است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.