پرونده ژئوپارک طبس در یونسکو

به‌منظور عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی ژئوپارک طبس به یونسکو رفت

ژئوپارک طبس به یونسکو رفت. مشاور ژئوپارک طبس از ارسال پرونده این ژئوپارک به‌عنوان سومین ژئوپارک ایران برای عضویت در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو خبر داد. به گفته علیرضا امری‌کاظمی، این اتفاق بعد از چهار سال کار، تلاش و مهیا کردن زیرساخت‌ها و آموزش‌های لازم افتاده است. «بعد از آموزش‌های لازم براساس آیین‌نامه ژئوپارک‌های یونسکو، پرونده درخواست عضویت ژئوپارک طبس در شبکه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو ارسال شد.»

امری‌کاظمی ادامه می‌دهد: «این اتفاق بعد از بررسی و تأیید کمیسیون ملی یونسکو افتاد. هرچند عملکرد و فعالیت‌های ژئوپارک طبس توسط کمیسیون ملی تأیید شد.» او با اشاره به اینکه این پرونده در مرحله اول ارزیابی‌های دفتری و تخصصی خود را در یونسکو و شبکه جهانی و اتحادیه بین‌المللی علوم زمین و بخش‌های دیگر پشت سر خواهد گذاشت، می‌گوید: «در صورتی که تاییدیه این مراکز را به‌دست بیاورد سال دیگر مورد ارزیابی بازرسان یونسکو قرار می‌گیرد. درواقع پس از اینکه نهادهای بین‌المللی مختلف تاییدیه دادند و نقصی در پرونده ندیدند، ارزیابان یونسکو در تابستان سال دیگر به ایران می‌آیند.»

ژئوپارک طبس با مساحت 22هزار و 771کیلومترمربع دارای 39 ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز موردتوجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان است.

 ژئوپارک طبس با مساحت 22هزار و 771کیلومترمربع دارای 39 ژئوسایت است که جذابیت‌های زمین‌شناختی فرهنگی و طبیعی زیادی را در خود دارد و یکی از مراکز موردتوجه خاص زمین‌شناسان ایران و جهان است.

آماده‌سازی زیرساخت‌های ژئوسایت‌ها از جمله تابلوهای تفسیری، بخش‌های خدماتی و برگزاری دوره‌های آموزشی برای جامعه محلی در سطوح مختلف از جمله مباحث آموزش علوم‌زمین و دانش‌آموزی، صنایع‌دستی و تولید محصولات محلی، مطالعات و پژوهش‌ها، راه‌اندازی و تشکیل مرکز اطلاع‌رسانی ژئوپارک اقداماتی بوده که در این چند سال انجام شده و گزارش آن را در قالب پرونده آماده و ارسال کردیم.

پرونده ارس به‌عنوان دومین ژئوپارک داوطلب ایران دو سال پیش به یونسکو ارسال شد و مورد تأیید قرار گرفت. هرچند به‌دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا امکان سفر ارزیابان یونسکو به کشور و بررسی‌های میدانی آنها میسر نشد و به تعویق افتاد امیدواریم در آینده نزدیک این ارزیابی انجام و ژئوپارک ارس نیز معرفی شود.

اکثر مناطق تحت حفاظت چهارگانه کشور قابلیت تبدیل به ژئوپارک ملی را دارند. قشم نخستین ژئوپارک خاورمیانه در جزیره قشم به عضویت شبکه جهانی ژئوپارک‌های ملی تحت حمایت یونسکو درآمد. پس از آن ارس به‌عنوان دومین ژئوپارک داوطلب به یونسکو معرفی شد، سومین ژئوپارک نیز در منطقه طبس قرار دارد. امری‌کاظمی در اطلس توانمندی‌های ژئوپارک و ژئوتوریسم ایران، 30 منطقه را در ایران به‌عنوان مناطق پیشنهادی برای معرفی و ثبت، تحت عنوان ژئوپارک به تفصیل معرفی کرده‌ است.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.