«ماموریت صبر»؛ سخت‌ترین فن نینجا

گفت‌وگو با «فریبا فرجی‌پور» رهبر گروه دختران نینجا

به‌ناز مقدسی| یکی از حقایق جالب درباره تاریخ نینجاها به ما می‌گوید که عموما نینجاها زن بودند. نینجاها همان جنگجویان افسانه‌ای مخفی و چابک به ما الهام می‌دهند که چطور بی‌صدا حرکت کنیم و از قدم‌زدن پر سروصدا روی پله‌ها اجتناب کنیم. پنجم دسامبر روز جهانی نینجاست و هیچ روزی بهتر از این روز برای تمرین این مهارت‌های ارزشمند وجود ندارد. فریبا فرجی‌پور رهبر گروه «فرشتگان نینجا» که سال‌هاست در این رشته رزمی فعالیت می‌کند هم معتقد است که «ماموریت صبر» سخت‌ترین فن در مبارزات نینجاست؛ چیزی شبیه به درس زندگی و درست زیستن. به مناسبت این روز جهانی با او درباره چهره زنانه نینجا، ماموریت‌های سخت و چالش‌های یک زن نینجاکار گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

 شاید تصور عمومی مردم از «نینجا» چهره‌ای مردانه است، اما در چند سال اخیر، فعالیت‌های دختران  و زنان نینجا خیلی بیشتر دیده می‌شود. این اتفاق را چطور تعبیر می‌کنید؟

در واقع نینجا لقبی است که به شاغلان مکتب نینجوتسو داده می‌شود و به بانوانی که در رشته نینجوتسو فعالیت دارند، «کونوایچی» اطلاق می‌شود. بیشتر دیده‌شدن زنان نینجا در سال‌های اخیر، به همت آقای احسان علیخانی و تیم توانمند عصر جدید است. عصر جدید و شبکه ۳ بستری را به وجود آورد تا دختران ایران صحنه‌ای برای درخشش داشته باشند. دختران نینجا هم با حضورشان در فصل اول برنامه و قرار گرفتن بین پنج فینالیست و دختران نینجای کوچک در فصل دوم و کسب عنوان قهرمانی همه و همه باعث شدند توانمندی‌های بانوان نینجا بیشتر دیده شود و دختران زیادی در کشور علاقه‌مند به این ورزش بشوند.

 نگاه اطرافیان شما به کارتان چطور بود؟ مثلا نمی‌گفتند دختر که نینجا نمی‌شود؟ یا دختر که نباید شمشیر و نانچیکو داشته باشد؟

نگاهی که در گذشته نسبت به ورزش دختران وجود داشته، با نگرش امروز بسیار متفاوت است، به ویژه فعالیت دختران در ورزش‌های رزمی. من هم مثل خیلی از دختران نسل خودم با این جملات مواجه شدم؛ «دختر را چه به ورزش، آخرش که چی، دختر را چه به شمشیر، دختر را چه به بلند خندیدن، دختر را چه به درس خواندن آخرش که باید خانه‌داری کنی، پارک دوبل بلد نیستی، حتما راننده زن بوده و ….»

با همه این حرف‌ها ولی رسیدید به روزی که نه حتی تک نفره بلکه با تیمی از دختران نینجا، رفتید به روی صحنه.

من مصر بودم که کارم را ادامه بدهم و سختی‌های زیادی را متحمل شدم تا به جایگاه فعلی رسیدم. ولی خوشبختانه نگرش‌ها عوض شده است. امروزه والدین در کنار فرزندان‌شان به کشف استعداد و انتخاب رشته ورزش‌شان کمک می‌کنند و همراه فرزندان‌شان هستند و خیلی از برنامه‌های خانواده را با کلاس‌های فرزندان‌شان تنظیم می‌کنند.

نینجاها ظاهرا در حرفه‌شان خشن و مبارزه‌طلب هستند، اما شما شخصیت بسیار آرامی دارید. همیشه همینطور هستید؟ سبک زندگی‌تان یا استایل زندگی یک زن نینجا چه شکلی است؟

همانطور که خودتان در سوال مطرح کردید نینجاها ظاهرا خشن و مبارزطلب هستند، این برداشتی است که ما از فیلم‌های اکشن می‌بینیم. درواقع سیستم نینجوتسو بوجینکان امروزه به صورت یک هنر یا روش زندگی تمرین می‌شود و خیلی مانند دوران فئودال ژاپن روی فنون جنگاوری در تمرینات تاکید نمی‌شود. بنده به عنوان مربی حین کار و تمرین جدی و سخت تمرین می‌کنم یا تمرین می‌دهم. خارج از تایم باشگاه هم زمانی را برای مطالعه اختصاص می‌دهم. زمانی هم برای گذراندن کنار خانواده و دوستان، زمانی برای سرگرمی و تفریحات مورد علاقه و زمانی برای شکرگزاری و لذت‌بردن از نعمت‌های کوچک و بزرگ زندگی.

نانچیکو:سلاحی ساده قابل حمل و وسیله ای تهاجمی ودفاعی

به حریف چقدر رحم می‌کنید؟

در دوران نوجوانی که در مسابقات مبارزه شرکت می‌کردم، اولویت برایم بُرد بود و خیلی خشن مبارزه می‌کردم. ولی الان مدت زیادی می‌گذرد که در مسابقات شرکت نمی‌کنم، اما در کلاس‌های عمومی که تمرین می‌کنیم،  اولویتم مراقبت از سلامتی خودم و حریف تمرینی‌ام است. در واقع ارزش‌هایم نسبت به گذشته تغییر کرده است.

خانم فرجی‌پور رشته ورزشی شما رشته گرانی است یا ارزان؟

نمی‌دانم دقیقا چطور توصیف کنم، چون الان درآمد خانواده‌ها متفاوت است و ممکن است هزینه‌ای را بگویم که برای من زیاد باشد، اما برای شخص دیگری مبلغ کمی به نظر بیاید. ولی به هر حال در نینجوتسو از ابزارها و تجهیزات زیادی برای آموزش استفاده می‌شود، اما نمی‌شود گفت رشته خیلی گرانقیمتی است.

در حال حاضر شاید یکی از سخت‌ترین فنون نینجا آزمون «گودان تست» باشد. به این صورت که نینجا باید بنشیند و چشمانش را ببندد و فرد آزمون‌گیرنده که از نینجاهای درجه بالای سطح نینجوتسو است، از پشت‌سر با یک شمشیر چوبی شینای یا شمشیری که روکش ابری دارد، حمله می‌کند و نینجای نشسته باید جاخالی دهد.

ابزار و وسایلی که یک نینجا لازم دارد، چیست؟

لباس و کفش مخصوص نینجا که کفش‌ها یک بریدگی بین انگشتان شست و سایر  انگشت‌ها دارد. نینجوتسو ابزار زیادی هم دارد که بعضی از آنها خطرناک هستند و امروزه تعدادی از این ابزار به صورت کلاسیک در کلاس‌ها آموزش داده می‌شود. مثل کار با چوب، سای، کاتانا، نینجا تو و ابزارهای مختلف دیگری که لیست‌شان خیلی زیاد است.

گران‌ترین ابزار نینجا چیست؟

فکر می‌کنم گران‌ترین ابزار نینجا کاتانا باشد که با قیمت‌های مختلفی در بازار وجود دارد. کاتاناهای ژاپنی در ایران خیلی گرانقیمت هستند.

کاتانا چه نوع ابزاری است؟

همان شمشیر نینجاها را می‌گویند کاتانا.

کاتانا(شمشیر):مهم ترین سلاح نینجا که در ایران بسته به نوعش از 200 هزارتومان تا 10 میلیون تومان به فروش می رسد

برویم سراغ مشکلات؛ اساسا یک زن نینجا چه مشکلاتی بر سر راه خودش دارد؟

مشکلات انکارناپذیرند، هم در زندگی و هم در کار وجود دارند و بخش مهمی از زندگی‌ها را همین مشکلات تشکیل داده‌اند! در مسیر زندگی یک زن نینجا هم ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، مثل همین مخالفت اطرافیان با کارش یا سختی کار در این ورزش. اما اگر هدفت را مشخص کرده باشی و با اعتمادبه‌نفس و اعتماد به خودت قدم برداری مشکلات هم رفته‌رفته کمرنگ‌تر می‌شوند.

نینجاها شبیه به ابرقهرمان‌های داستان هستند، تا به حال در موقعیت واقعی و خطرناکی قرار گرفتید که مجبور شوید به طرف مقابل بفهمانید با یک نینجا طرف است؟

خدا را شکر در موقعیت‌های خطرناک گیر نیفتاده‌ام، ولی موقعیت‌هایی بوده که افراد عادی از پس آن برنمی‌آمدند و من برای انجام آن کار اقدام کردم.

چه موقعیتی؟

مثلا تصور کنید دری که قفل می‌شود و من باید از ارتفاعی از دیوار بالا بروم. کارهای مشابه این برایم اتفاق افتاده است.

سخت‌ترین فن نینجا چیست؟ چه شکلی اجرا می‌شود؟

در گذشته در یکی از سخت‌ترین تمرینات نینجاها، ماموریتی به آنها سپرده می‌شد که در آن ماموریت باید به مدت طولانی بدون ایجاد سروصدا، بدون خوردن غذا و در واقع بدون هیچ حرکتی ثابت در یک نقطه می‌ماندند و ماموریت‌شان را انجام می‌دادند. «ماموریت صبر» از سخت‌ترین فنون نینجا بود. امروزه هم فنون صبر و تحمل نینجا تمرین می‌شود، ولی نه به شکل گذشته.

سخت‌ترین فنی که امروزه اجرا می‌شود چطور؟

در حال حاضر شاید یکی از سخت‌ترین فنون نینجا آزمون «گودان تست» باشد. به این صورت که نینجا باید بنشیند و چشمانش را ببندد و فرد آزمون‌گیرنده که از نینجاهای درجه بالای سطح نینجوتسو است، از پشت‌سر با یک شمشیر چوبی شینای یا شمشیری که روکش ابری دارد، حمله می‌کند و نینجای نشسته باید جاخالی دهد. در ایران فقط استاد «فرجی» اجازه این آزمون را دارند.

فرشتگان نینجا که در برنامه عصر جدید شاگردان شما بودند، هنوز هم در تیم شما هستند؟ فکر می‌کنید چقدر می‌مانند؟ تا چند سالگی؟ فکر می‌کنید این تیم خوب که هنوز کودک هستند تا سال‌های آینده هم کنار یکدیگر می‌مانند؟

تیم فرشتگان نینجا هنوز در کلاس‌ها هستند و به تمرینات‌شان ادامه می‌دهند، اما به هر حال سن‌شان خیلی کم است و شاید همینطور که زمان می‌گذرد و بزرگ‌تر می‌شوند، در آینده تفکرات‌شان، عقاید و خواسته‌هایشان تغییر کند. درست است که ما با هم یک گروه خوب تشکیل دادیم که در صحنه برنامه عصر جدید درخشیده شد، اما اگر در آینده بخواهند می‌توانند راه دیگری را هم انتخاب کنند. من هم حمایت‌شان می‌کنم و در مسیر جدید زندگی‌شان باز هم در کنارشان خواهم بود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.