اعتراض خشونت‌بار در اروپا علیه محدودیت‌های کرونا!

چندین هزار نفر در بروکسل و وین علیه اقدامات سختگیرانه دولت‌ها در مبارزه با ویروس کرونا به خیابان آمدند و با پلیس درگیر شدند

ده‌ها هزار نفر در کشورهای اروپایی به خیابان‌ها آمدند تا به تصمیم دولت‌ها برای اعمال محدودیت‌های کووید اعتراض کنند. معترضان به سمت پلیس وسایل آتش‌زا پرتاب کردند، پلیس به سمت آنان گاز اشک‌آور.

اعتراض‌ها در بروکسل، پایتخت بلژیک، علیه محدودیت‌های دولت برای کنترل کووید، روز یکشنبه به خشونت کشیده شد و پلیس برای مقابله با تظاهرکنندگانی که سنگ‌ و وسایل آتش‌زا پرتاب می‌کردند، از گاز اشک‌آور و ماشین آب‌پاش استفاده کرد.

معترضان در اکتبر با محدودیت‌های اعمال‌شده مبنی بر الزام پاسپورت کووید برای ورود افراد به مکان‌های عمومی مانند رستوران‌ها مخالفت کردند.

همچنین دو هفته پیش در اعتراضی مشابه که 35هزار نفر در آن حضور داشتند، خشونت موج می‌زد. رویترز گزارش داد تعداد معترضان در روز یکشنبه چندین هزار نفر بود.

روز شنبه میانگین هفت روزه موارد جدید ابتلای کووید در بلژیک 17هزار و 976 مبتلا در روز و میانگین هفت روزه موارد مرگ 47 جانباخته در روز بود.

معترضان روز یکشنبه در بروکسل، پایتخت بلژیک با پلیس درگیر شدند. Photograph: Olivier Hoslet/EPA

اعتراض در وین

در دومین اعتراضات گسترده آخر هفته، ده‌ها هزار نفر روز شنبه به خیابان‌های وین آمدند تا به تصمیم دولت اتریش برای اعمال قرنطینه سخت و برنامه واکسن سراسری در مبارزه با افزایش شدید موارد ابتلا به ویروس کرونا و مرگ بر اثر آن، اعتراض کنند.

پلیس وین اعلام کرد جمعیت بیش از 40هزار نفر بود. تظاهرات تا حدی مسالمت‌آمیز بود، اما پلیس گزارش داد برخی از معترضان وسایل آتش‌زا پرتاب کردند. تعدادی دستگیر شدند و پلیس گفت که از اسپری فلفل برای متفرق‌کردن جمعیت استفاده کرده است.

حزب راست افراطی آزادی، سومین گروه بزرگ در پارلمان، اعتراضات به مقررات جدید پاندمی را هدایت کرده است. به گزارش رویترز، مردم تابلوهایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته شده بود: «خودم تصمیم خواهم گرفت» و «اتریش را دوباره بزرگ کن».

معترضان روز شنبه در نقاط دیگری از اروپا، به ویژه در هلند، تجمع کردند. چندین هزار نفر در شهر مرکزی هلند، اوترخت، در 30 مایلی جنوب آمستردام، در اعتراض به محدودیت‌های جدید کرونایی برای مشاغل که تا 19 دسامبر اعمال خواهند شد، تجمع کردند.

دو هفته قبل، راهپیمایی‌ هلندی‌ها به دلیل طرح دولت برای ممنوعیت ورود افراد واکسینه‌نشده به رستوران‌ها و سایر مکان‌های عمومی به خشونت کشیده شد.

موارد ابتلا در اتریش از 22 نوامبر به‌شدت افزایش یافته است، چنان‌که این کشور به اولین منطقه در اروپای غربی تبدیل شد که قرنطینه را دوباره اِعمال کرد و به مردم اجازه داد خانه را فقط برای رفتن به محل کار یا تهیه خواربار یا دارو ترک کنند. موجی که در تابستان آغاز شد به سرعت بالا گرفت، موارد ابتلا و مرگ‌ومیر هم همین‌طور. این قرنطینه قرار است تا اواسط دسامبر ادامه یابد.

منابع: نیویورک‌تایمز- گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.