VAR پیشکش؛ داوران فوتبال لباس ندارند!

سیستم‌ ارتباط رادیویی سالم نیست، پرچم‌های ویبره‌دار کار نمی‌کند و لباس‌شان پوسیده است!

داوران فوتبال ایران با مشکلات سخت‌افزاری متعددی دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ مشکلاتی که روی قضاوت آنها در مسابقات هم تاثیر می‌گذارد.

شهروندآنلاین: اگر گذری به نشست‌های خبری سرمربیان تیم‌های لیگ برتری بعد از بازی‌های چند هفته گذشته بیندازید، یک کلیدواژه مشترک بین همه این مصاحبه‌ها پیدا می‌کنید؛ اعتراض به داور! دیگر کمتر کسی از اعضای شاغل در فوتبال را سراغ داریم که نسبت به عملکرد داوران در مسابقات موضع‌گیری نکند و کاملا واضح است که همه تیم‌ها از اشتباهات داوران به ستوه آمده‌اند و حرص خود را با مصاحبه علیه آنها خالی می‌کنند.

اگرچه داوران فوتبال با توجه به محدودیت‌ها و دریافتی اندک و مسائل دیگر همواره جزو مظلوم‌ترین اقشار جامعه بوده‌اند، اما انتظارات از آنها بالاست و فوتبالی‌ها توقع دارند آنها در زمین بدون اشتباه و نقص به میدان بروند.

خواسته دسته‌جمعی فوتبال؛ VAR‌ بیاورید!

از مدت‌ها قبل خواسته همه اهالی فوتبال ورود تکنولوژی VAR‌به فوتبال ایران است؛ سیستم کمک‌داور ویدیویی که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، هنوز به ایران وارد نشده و دلیل اصلی آن هم هزینه‌های بالایش است. درباره ورود VAR‌ به فوتبال ایران بارها بحث و تبادل‌نظر شده، اما هیچ نتیجه‌ای نداشته است. حتی فشارهای فیفا به فدراسیون فوتبال برای برگزاری دیدارهای خانگی تیم‌ملی با VAR هم به جایی نرسیده و دیدارهای ایران در ورزشگاه آزادی نیز بدون این تکنولوژی مهم برگزار می‌شود. از طرفی باشگاه‌های لیگ برتری نیز بارها در این‌خصوص درخواست کردند، اما مشکلات موجود در بحث‌های اقتصادی و هزینه زیادی که خرید این سیستم از شرکت‌های مورد تایید فیفا روی دست فدراسیون می‌گذارد، هربار مدیران را از خرید پشیمان کرده است.

شاید باورتان نشود، اما داوران لیگ برتر هنوز با لباس‌های کهنه از دو سال قبل در مسابقات حاضر می‌شوند!

مشکل داوران فوتبال VAR نیست

با وجود اینکه فوتبالی‌ها برای کاهش اشتباهات داوری روی VAR زوم کرده‌اند، اما واقعیت این است فدراسیون فوتبال و کمیته داوران از تامین نیازهای اولیه داوران فوتبال هم عاجز هستند! داوران شاغل در لیگ برتر اگرچه هرکدام مشاغل و حرفه‌های مخصوص به خود را دارند، اما به هر حال روی حقوق دریافتی از فدراسیون حساب می‌کنند. حقوقی که با وجود قول افزایش در فصل جدید لیگ برتر اما همچنان مبلغ زیادی در مقایسه با قراردادهای فوتبالیست‌ها و مربیان در فوتبال نیست. البته که همان حقوق هم با تاخیر زیاد پرداخت می‌شود.

سیستم‌های رادیویی کم و خراب است!

یکی از وسایلی که به داوران در غیاب VAR داخل زمین کمک زیادی می‌کند، سیستم ارتباط رادیویی است. گاها در مسابقات پیش می‌آید یک صحنه از دید داور وسط دور می‌ماند، اما کمک‌ها یا داور چهارم این صحنه را می‌بینند و می‌توانند به او کمک کنند. در این شرایط سیستم ارتباط رادیویی بسیار کمک می‌کند و باعث می‌شود داوران با هم در طول مسابقه در ارتباط باشند. حالا اما در کل لیگ برتر چهار سیستم رادیویی وجود دارد که بر اساس مهم‌تر بودن مسابقات در اختیار داوران قرار می‌گیرد. جالب اینکه گفته می‌شود از این چهار دست هدست، دو سیستم هم خراب است و داوران نمی‌توانند از آنها استفاده کنند. به عنوان نمونه در یکی از بازی‌های هفته هشتم لیگ برتر داوران با هدست وارد زمین شدند، اما وقتی متوجه خرابی آن شدند در بین دو نیمه آنها را از گوش برداشتند و بدون هدست قضاوت کردند!

داوران لباس ندارند!

شاید باورتان نشود، اما داوران لیگ برتر هنوز با لباس‌های کهنه از دو سال قبل در مسابقات حاضر می‌شوند! اسپانسر البسه داوران فوتبال یک شرکت نفتی است و جالب اینکه قرارداد این شرکت با فدراسیون برای فصل جدید نهایی نشده و این شرکت هم هنوز البسه لازم را در اختیار داوران نگذاشته است. از این‌رو داوران فوتبال مجبورند لباس‌های سال‌های گذشته را بر تن کنند. از طرف دیگر بارها دیده شده که رنگ لباس داوران در مسابقات با یک تیم شباهت زیادی دارد که به همان مشکل کمبود لباس برمی‌گردد. گاها مشاهده می‌شود که داوران لباس یکدست ندارند و مجبور می‌شوند رنگی شبیه به یک تیم بپوشند که همین موضوع خلاف قوانین است.

نداشتن لباس گرم مانند کاپشن و شلوار هم که دیگر یک مسأله عادی برای داوران است. در سرمای زمستان داور چهارم در کنار زمین هم تی‌شرت و شورت ورزشی می‌پوشد و خبری از کاپشن برای آنها نیست که یکی دیگر از عجایب داوری ایران محسوب می‌شود. حتی برخی داوران لباس آستین بلند از سال‌های گذشته هم ندارند و ناهماهنگی در بین قاضیان یک مسابقه به وضوح دیده می‌شود.

پرچم‌های ویبره‌دار هم نداریم!

یکی دیگر از وسایل ارتباطی داوران پرچم‌های ویبره‌دار است. به این شکل که روی پرچم دو کمک‌داور دکمه‌ای قرار دارد که وقتی آن را با دست نگه می‌دارند ویبره‌ای که روی بازوی داور نصب شده، شروع به لرزش می‌کند و داور از فاصله دور در وسط زمین متوجه می‌شود در گوشه زمین اتفاقی رخ داده و در سوت خود می‌دمد. جالب است بدانید که در ایران از این پرچم‌ها نیز تعداد زیادی وجود ندارد و عملا امکان ارتباط ویبره‌ای نیز برای داوران بسیار محدود است.

حقوقی که همیشه معوقه است

با گذشت هشت هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال اما داوران فوتبال هیچ پولی از فدراسیون به عنوان دستمزد دریافت نکردند. با وجود وعده چهار برابر شدن حقوق داوران اما هنوز هیچ پولی به آنها داده نشده و مشخص نیست دلیل این تعویق چیست.

گفت‌وگو با یک داور برجسته فوتبال

داوران فوتبال همواره از سوی کمیته داوران ممنوع المصاحبه بوده‌اند و انجام گفت‌وگو با رسانه‌ها برایشان محرومیت در پی دارد. از این‌رو نمی‌توانند درباره مشکلات‌شان صحبتی داشته باشند. یکی از داوران برجسته لیگ برتر که نمی‌خواست نامش فاش شود، درباره مشکلات و محدودیت‌ها به خبرنگار «شهروندآنلاین» می‌گوید: «متاسفانه فوتبالی‌ها فقط از داوران و عملکردشان گلایه می‌کنند، اما هیچ کس نیست که از مشکلات و مصائب ما برای داوری بگوید. کمیته داوران و فدراسیون فوتبال همواره ضعیف‌ترین امکانات را برای داوران در نظر گرفته، اما کسی اینها را نمی‌بیند. وقتی یک داور حتی لباسی که بر تن می‌کند، پوسیده و برای دو سال پیش است، شما چه انتظاری دارید که بهترین عملکرد را داخل زمین داشته باشد؟»

این داور صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «متاسفانه در جامعه فوتبال دیواری کوتاه‌تر از داوران نیست. برخی مربیان برای آنکه شکست یا نتایج ضعیف‌شان را توجیه کنند، به داوران گیر می‌دهند و همه چیز را به ما ربط می‌دهند. در حالی که شاید ادعاهایشان هم درباره اشتباهات درست نباشد. با این حال ما انتظار داریم کمیته داوران در این‌خصوص پاسخگو باشد و اقدامات لازم را انجام بدهد. ما توقع داریم حداقل مشکلات‌مان رفع شود تا بتوانیم با آمادگی ذهنی کارمان را در زمین انجام بدهیم. زشت است که داوران ما در زمستان بدون لباس گرم وارد زمین بشوند. اینها مسائلی نیست که بشود آن را به تحریم‌ها و … ربط داد.»

با گذشت هشت هفته از رقابت‌های لیگ برتر فوتبال اما داوران فوتبال هیچ پولی از فدراسیون به عنوان دستمزد دریافت نکردند.

رفعتی: تحریم‌ها دست و پای فدراسیون را بسته است

داوود رفعتی رئیس سابق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال درباره مشکلات سخت‌افزاری‌ای که داوران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به خبرنگار «شهروندآنلاین» می‌گوید: «واقعیت این است که مشکلات مربوط به تحریم کار را برای فدراسیون سخت کرده است. من شخصا در سال 1398 ، بیست دستگاه هدست و ساعت پلار از فیفا گرفتم، اما به خاطر مشکلات تحریم هنوز آنها به ایران وارد نشده است. فیفا می‌گوید نمی‌تواند به اسم ایران پولی به شرکت اماراتی بدهد و به همین خاطر این هدست و ساعت‌ها در کشور همسایه ما مانده و نمی‌توانیم وارد کنیم. از طرفی قیمت هر هدست اکنون 1400 یورو است که هزینه زیادی برای فوتبال دارد و آن هم اگر خریداری شود، باید یک دست توسط افراد به ایران بیاید.»

او درباره مسائل مربوط به لباس داوران و نداشتن لباس جدید تاکید می‌کند: «این مشکل هم مربوط به اسپانسر است. من خبر دارم که اسپانسر کمیته داوران هنوز به طور کامل با فدراسیون توافق نکرده و به همین خاطر البسه داوران قدیمی است. امیدوارم عزیزی خادم به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال و رئیس کمیته داوران برای حل‌کردن مشکلات گام موثری بردارند. قطعا اگر این مشکلات پیش پا افتاده حل شود، داوران با انگیزه بیشتری مسابقات را سوت می‌زنند و شاهد کاهش اشتباهات خواهیم بود.»

رفعتی صحبت‌هایش را اینطور به پایان برد: «ما باید در بحث آموزش و تربیت داوران جوان اقدام کنیم. در سال‌های گذشته برخی داوران جوان و بی کیفیت وارد داوری کشور شدند و حالا نه‌تنها خلأ در داوری داریم، بلکه کنار گذاشتن آن داوران بی‌کیفیت هم کار راحتی نیست. فقط با آموزش درست به داوران است که می‌توانیم در سال‌های آینده مشکلات را در این حوزه کاهش بدهیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.