رئیسی: عده‌ای شبانه‌روز تلاش می‌کنند تا نرخ ارز را بالا ببرند

دولت سیزدهم نه یک خزانه خالی بلکه یک خزانه مقروض را تحویل گرفت

رئیس‌جمهوری با تاکید بر اهمیت و ضرورت حفظ و جذب نخبگان دانشگاهی اظهار داشت: «دولت بنا ندارد از کنار دغدغه‌ها و بیانات رهبر معظم انقلاب درخصوص حفظ نخبگان صرفا به عنوان یک توصیه رد شود، بلکه مصمم است در همکاری تنگاتنگ با دانشگاه زمینه‌های جذب و حفظ نخبگان را تقویت کند.»

شهروندآنلاین: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در نشست روز دانشجو که به دعوت پنج تشکل دانشجویی در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در سخنانی گفت: «خبر دقیق داریم که عده‌ای شبانه‌روز در تلاشند همزمان با مذاکرات، نرخ ارز را بالا ببرند و مذاکرات را به اقتصاد گره بزنند تا خواسته‌های خود را به ملت تحمیل کنند. رئیس‌جمهوری در واکنش به سوال دانشجویی که چرا این افراد را معرفی نمی‌کنید گفت: «دستگاه‌های اطلاعاتی پیگیر موضوع هستد.»آیت‌الله رئیسی ادامه داد: «برخی از این افراد در داخل و برخی هم در خارج از کشور در فضای مجازی و واقعی به‌دنبال بالا بردن قیمت ارز هستند.»
نکات مهم سخنان رئیس‌جمهوری چنین است: منابع ارزی موجود در وضعیت خوبی قرار دارد و برخلاف روزهای اولی که دولت را تحویل گرفته‌ایم، نگران وضع ارز نیستیم.

اقتصاد، نان و سفره مردم را به مذاکرات گره نمی‌زنیم. فروش نفت نیز به‌رغم تهدیدها و تحریم‌ها شرایط خوبی دارد و صادرات نفت و میعانات بیش از گذشته افزایش یافته است.

دولت لایحه حذف ارز ترجیحی را پس نگرفته است

لایحه حذف ارز ترجیحی با مطالعه و حساب شده تدوین و ارایه شده است و برخی مطالب مطرح شده درباره پس گرفتن آن از مجلس، صحت ندارد و خلاف‌واقع است. فوریت بررسی این لایحه در مجلس رأی نیاورده است.

ساماندهی یارانه و ارز به‌ویژه ارز ترجیحی و وضعیت بازار با جدیت پیگیری‌ می‌شود. اقتصاد ما نیاز به جراحی دارد و حاضریم برای سامان یافتن اقتصاد کشور و زندگی مردم از آبرویمان مایه بگذاریم.

باید زندگی مردم سامان یابد و آرامش بر فضای جامعه حاکم شود. هر اقدام اقتصادی که دولت بخواهد انجام دهد، مردم و فعالان اقتصادی را در جریان می‌گذارد.

رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم

در دوگانه رضایت خواص و رضایت عموم مردم، رضایت مردم را بر رضایت خواص ترجیح می‌دهیم.

به هیچ شرکت دولتی اجازه واردات کالاهایی را نمی‌دهیم که مشابه ‌آن با کیفیت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود.

اعتراض با اغتشاش تفاوت دارد و جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است. نقد و نقدپذیری را زمینه‌ساز رشد کشور می‌دانیم و به نقدها توجه می‌کنیم.

زمانی که ریاست دستگاه قضا را بر عهده گرفتم در همان ابتدای کار با  اصحاب‌رسانه جلسه گذاشتم و آنجا گفتند که قوه قضائیه از برخی رسانه‌ها شکایت کرده است. من همانجا دستور دادم هر شکایتی از رسانه‌ها وجود دارد پس گرفته و مختومه شود.

در دولت هم ده‌ها شکایت از افراد و رسانه‌ها مفتوح بود که از همان روز اول از همه شکایت‌ها گذشتیم و تا امروز هم به‌رغم اینکه برخی حرف‌ها و تهمت‌ها زده شد و مطالب غیرواقعی درباره انتصابات در دولت مطرح شد، از کسی شکایت نکرده‌ایم.

برخی انتصابات فامیلی را به‌عنوان اسم رمز برای حمله به دولت به کار گرفتند

در دولت سیزدهم هیچ‌یک از فامیل و بستگانش مسئولیت نگرفته‌اند، اما برخی انتصابات فامیلی را به‌عنوان اسم رمز برای حمله به دولت به‌کار گرفتند.

در ماجرای حمله سایبری می‌خواستند فتنه بزرگی در کشور ایجاد کنند اما آنچه سبب ایجاد آرامش شد این بود که مردم احساس کردند دولت در کنار آنهاست و با همه توان تلاش می‌کند مشکل را حل کند.

امید به‌ آینده و اعتماد مردم را سرمایه بسیار ارزشمند برای دولت می‌دانیم و برای افزایش آن تلاش می‌کنیم.

در دولت دو جلسه ستاد اقتصادی داریم و همه اجزای تیم اقتصادی در آن حضور دارند و از نظرات کارشناسان و صاحبنظران هم بهره می‌بریم.

تیم اقتصادی دولت هماهنگ است و ما برنامه اقتصادی روشنی داریم.

محوری‌ترین برنامه‌های دولت، سند تحول است

محوری‌ترین برنامه‌های دولت، سند تحول است که محصول کار بیش از ۱۶ پژوهشکده و همکاری بیش از ۶۰۰ صاحبنظر بوده است.

در این سند ۳۷ موضوع مهم کشور، مشکلات، راهبردها و راهکارها به‌طور دقیق مشخص شده است.

دولت در همین گام نخست سند مالی بودجه۱۴۰۱ را مبتنی بر سند تحول تدوین کرده تا کسری نداشته و تورم‌زا نباشد.

از حرف‌های حاشیه‌ای جا نمی‌زنیم و نظارت‌مان را ادامه می‌دهیم. دولت به‌دنبال تحول است و محور این تحول نیز عدالت است و ما برای اجرای عدالت، آمایش سرزمینی را به‌عنوان یک سند مدنظر قرار می‌دهیم.

سفرهای استانی با برنامه انجام می‌شود و تصمیمات و مصوبات آن با جدیت پیگیری می‌شود.

وقتی وزیر از پشت تریبون به مردم وعده می‌دهد، در واقع چیزی از چشم مردم دور نمی‌ماند و اولین ناظر هم خود مردم هستند.

پروژه‌های نیمه‌تمام مربوط به یک‌سال و دوسال نیست و به جرأت می‌گویم که ده‌ها سال است بر زمین مانده است و تصمیم دولت این است که اینها را شناسایی و تمام کند.

خیلی از مسائل را با مردم مطرح نکردیم اما از دولت گذشته خواستیم  مسأله هفت تپه را حل کند و این شرکت به دولت برگردد که گفتند امکان ندارد.

دولت سیزدهم نه یک خزانه خالی بلکه یک خزانه مقروض را تحویل گرفت و اکنون ماهیانه ۱۰ هزار میلیارد تومان در کنار دیگر هزینه‌ها، برای فاکتورهای هزینه شده دولت قبل می‌پردازد.

با این وجود دولت تلاش کرد تورم را کنترل کند و  بر اساس گزارش مراکز آماری تورم رو به کاهش است اما باید برای برآوردن خواست و انتظار مردم بیش از پیش تلاش کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.