قهرمانان المپیک علیه کمیته!

برخی اتفاقات و حواشی باعث تنش جدی بین تعدادی از ورزشکاران نامدار و کمیته ملی المپیک شده است

به نظر می‌رسد تعدادی از ورزشکاران منتخبی که به کمیسیون ورزشکاران راه یافته‌اند، اعتقاد دارند از سوی ریاست فعلی مهندسی جهت انتخابات پیش‌روی کمیته ملی المپیک شکل گرفته است.

مثل همیشه با تمام دنیا متفاوت هستیم. در ورزش هم همینطور است. در تمام دنیا اتحادیه بازیکنان یا ورزشکاران در راستای تصمیم‌گیری‌های کلیدی به نفع این قشر تشکیل می‌شود، اما این اتفاق برای نخستین بار چهار سال قبل در کمیته ملی المپیک به شکل متفاوتی رخ داد. با وجود تشکیل کمیسیون و گذشت چهار سال کسی درنهایت نفهمید که در این مدت چرا این ورزشکاران نتوانستند نه تصمیم موثری به نفع خود بگیرند و نه حتی چهار بار دور هم جمع شدند.

حالا برای دوره جدید هم انتخابات کمیسیون جهت معرفی 15 عضو برگزار شد و برخی ورزشکاران واجد شرایط کاندیدا شدند. خیلی از چهره‌های نامدار در انتخابات شرکت کردند و درنهایت با بند و تبصره‌هایی که کمیته ملی المپیک اعلام کرد تعداد اعضای کمیسیون به 20 نفر رسید. چهار نفر به عنوان عضو انتصابی و هادی ساعی هم به عنوان عضو هیأت اجرایی در دوره قبلی به کمیسیون ورزشکاران اضافه شدند.

اما در آستانه شروع کار کمیسیون جدید که همه قهرمانان امیدوار بودند برخلاف دوره قبلی برای ورزشکاران گام‌های مثبتی بردارد، بیانیه فدراسیون کشتی و انصراف حسن یزدانی و محمدرضا گرایی از جلسه ابتدایی  در اعتراض به اضافه‌نشدن حمید سوریان به کمیسیون اولین حاشیه‌هایی بود که باعث تنش دوباره بین ورزشکاران شد.

در جلسه اول بحث‌های زیادی بین ورزشکاران و رئیس کمیته ملی المپیک صورت گرفت و برخلاف خواست برخی از آنها انتخابات ریاست و نایب رئیس کمیسیون برگزار شد. در جلسه بعدی علاوه بر یزدانی و گرایی، هفت ورزشکار دیگر هم در کمیسیون حاضر نشدند تا به تصمیم‌گیری‌ها اعتراض‌شان را نشان دهند، اما کمیته ملی المپیک بدون توجه به این مسائل رأی‌گیری برای انتخاب 6 ورزشکار حاضر در انتخابات کمیته ملی المپیک را برگزار کرد.

در همین راستا آن 9 عضو غایب کمیسیون که به برخی تصمیم‌گیری‌ها اعتراض داشتند، از کمیته ملی المپیک درخواست برگزاری نشست خبری کردند؛ درخواستی که با مخالفت همراه شد. از سوی دیگر علیرضا دبیر که در نامه‌ای به صالحی امیری اعتراض خود را اعلام کرده بود، این بستر را برای قهرمانان فراهم کرد تا اعتراض خود را روبه‌روی دوربین‌ها اعلام کنند. هادی ساعی، احسان حدادی، شهربانو منصوریان، حسن یزدانی و محمدرضا گرایی روز سه‌شنبه با حضور در فدراسیون کشتی روبه‌روی خبرنگاران نشستند تا درباره ماجراهای کمیسیون ورزشکاران اعتراض خود را بیان کنند.

چرا سوریان وارد کمیسیون نشد؟

در ابتدای جلسه هادی ساعی بود که با ذکر برخی نکات اعلام کرد تصمیمات اخیر کمیته ملی المپیک غیرقانونی بوده است. پرافتخارترین المپین ایرانی در این‌باره می‌گوید: «آیین‌نامه کمیسیون ورزشکاران می‌گوید چهار نفری که رئیس کمیته ملی المپیک می‌تواند انتصاب کند، باید با مشورت رئیس کمیسیون باشد. این چهار نفر نباید قبل از انتخاب رئیس معرفی می‌شدند. چهار نفری که رئیس کمیته ملی المپیک انتخاب می‌کند، رأی دارند، اما نمی‌توانند جزو 6 نفری باشند که وارد مجمع شوند. در حال حاضر یکی از آنها به عنوان 6 نفر نماینده ورزشکاران وارد مجمع می‌شود و رأی می‌دهد. متاسفانه اطلاع دوستان ضعیف است و اشراف به آیین‌نامه نداشتند، بنابراین اگر سوریان وارد کمیسیون می‌شد، نمی‌توانست عضو هیأت اجرایی و 6 نفر حاضر در مجمع شود. از طرفی از رشته جودو هم هیچ نماینده‌ای نبود که وقتی اعتراض کردم گفتند جودو تعلیق است و اساسنامه این اجازه حضور را نمی‌دهد، اما من هیچ کجای اساسنامه و آیین‌نامه چنین چیزی را ندیده‌ام.»

مهندسی انتخابات کمیته؟!

بعد از ساعی، نفرات دیگر یعنی احسان حدادی، شهربانو منصوریان، حسن یزدانی و محمدرضا گرایی طی صحبت‌هایی اعتراض خود را نشان دادند. آنها اعتقاد دارند پای مهندسی انتخابات در میان است. حدادی در این‌باره می‌گوید: «اتفاقاتی دارد می‌افتد که ورزشکاران را به جان هم می‌اندازد. زمانی که گفته شده جلسه کنسل است و ما هم در گروه خود اعلام می‌کنیم، اما بعد جلسه کنسل نمی‌شود، شما چه برداشتی می‌کنید؟ شاید درست نباشد که بگویم ولی همیشه می‌گویند هیچگاه یک ایرانی را تهدید نکنید. من هم می‌گویم هیچگاه یک ورزشکار را تهدید نکنید. چند بار از کمیته المپیک تماس گرفتند و من را تهدید کردند. این که به من بگویند چون رفتی داخل تیم هادی ساعی رأی نیاوردی را نمی‌توانم قبول کنم.»

شهربانو منصوریان نیز می‌گوید: «در جلسه اول کمیسیون اعتراض ما روی نبودن کشتی‌گیران بود. قرار بود حکم بدهند، نه اینکه رئیس و نایب رئیس معرفی شود. من دوست داشتم به یزدانی رأی دهم. در جلسه بعدی هماهنگی شد که روز یکشنبه یا دوشنبه که من گفتم دوشنبه. بلیت گرفتم، ولی در گروه اعلام شد روز یکشنبه. مشخص بود که از قبل برنامه‌ریزی شده بود که آن ۱۱ نفر به خودشان رأی دهند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.