شولتس جای مرکل را گرفت

اولاف شولتس به عنوان صدر اعظم جدید آلمان سوگند یاد کرد و به 16 سال زمامداری آنگلا مرکل پایان داد

اولاف شولتس به عنوان صدراعظم جدید آلمان از سوی پارلمان این کشور تأیید شد. او به این ترتیب دولتی سه حزبی را هدایت می‌کند و پس از ۱۶ سال قدرت را از آنگلا مرکل تحویل می‌گیرد.

اولاف شولتس پس از کسب اکثریت آرای 395 از 736 برگه رأی نمایندگان پارلمان صبح چهارشنبه، 8 دسامبر، جانشین آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم جدید آلمان شد. اعضای دولت جدید آلمان به ریاست شولتس هم پیش از این مراسم در بوندستاگ (پارلمان آلمان) سوگند یاد کردند.

ائتلاف اولاف شولتس در پارلمان آلمان اکثریت قابل توجهی را در اختیار دارد. شولتس بر یک دولت ائتلافی بین حزب سوسیال دموکرات خود (SPD)، سبزها و حزب لیبرال دموکرات آزاد (FDP)  نظارت خواهد کرد؛ اولین توافقنامه تقسیم قدرت از این نوع در آلمان، و اولین ائتلاف حکومتی با سه حزب از سال 1957.

Photograph: Action Press/Rex/Shutterstock

در دولت جدید آلمان هشت نفر از وزرا زن و هشت نفر مرد هستند. هدایت بسیاری از وزارتخانه‌های کلیدی از جمله کشور، خارجه و دفاع به زنان واگذار شده است. دولت ائتلافی جدید به دلیل رنگ احزاب ائتلافی شرکت‌کننده در آن به ائتلاف «چراغ راهنمایی» (قرمز، زرد، سبز) معروف شده است.

به این ترتیب، آنگلا مرکل، ۶۷ ساله پس از ۱۶ سال زمامداری و ۳۱ سال حضور در دنیای سیاست از این عرصه کناره‌گیری می‌کند.

شولتس ۶۳ ساله سوسیال دموکرات‌ها را برای پیروزی در انتخابات در اواخر سپتامبر هدایت کرد و با نقش کلیدی که در دولت مرکل به عنوان معاون صدر اعظم داشت، از خود چهره نامزدی قابل اتکا ارایه داد.

اولاف شولتس
نمایندگان پارلمان برای اولاف شولتس، صدراعظم تازه آلمان در بوندستاگ در برلین کف می‌زنند. Photograph: Carsten Koall/Getty Images

از زمان انتخابات، حزب او با سبزها و دموکرات‌های آزاد روی یک توافق ائتلافی کار کرده است که این توافق سرانجام روز سه‌شنبه امضا شد. دولت جدید برنامه‌های بلندپروازانه‌ای برای مقابله با تغییرات آب و هوایی با حذف زغال سنگ و تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر دارد، اما اولویت اولیه آنها مقابله با همه‌گیری کرونا خواهد بود. رشد اقتصادی کمتر از پیش‌بینی‌ها و تورم علاوه بر همه‌گیری کرونا از جمله چالش‌های پیش‌روی دولت جدید آلمان است.

مرکل که حالا بعد از ۱۶ سال قدرت را تحویل می‌دهد اولین بار در دسامبر ۱۹۹۰ انتخاب شد و بلافاصله توسط هلموت کهل، صدر اعظم وقت، به عنوان وزیر منصوب شد. اما مرکل سپس به برکناری او کمک کرد و در سال ۲۰۰۰ رهبر حزب دموکرات مسیحی شد و بعد در نوامبر ۲۰۰۵ صدر اعظم آلمان.

او همچنان دفتری نزدیک به بوندستاگ خواهد داشت، در آپارتمانی که زمانی مارگوت هونکر، که قدرتمندترین زن در آلمان شرقی کمونیست شناخته می‌شد، از آن استفاده می‌کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.