هدیه خیران ایرانی به آوارگان افغانستانی کمپ‌های مرزی

5460 سبد غذایی با همکاری جمعیت هلال‌احمر به کمپ‌های مرزی ایران ارسال می‌شود

بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه از چند روز قبل به اداره پشتیبانی و عملیات هلال‌احمر استان تهران منتقل شده‌اند. حالا کامیون‌ها یکی‌یکی از راه می‌رسند و بسته‌های غذایی را بار می‌زنند تا به سمت سه استان مرزی روانه شوند؛
برای پذیرایی از همنوعانی که در کمپ‌های مرزی ایران‏، در شرق و جنوب‌شرق مستقر شده‌اند. این کمک‌های بشردوستانه را موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید تهران تامین کرده و با همکاری سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر آن را به سه استان مرزی در شرق کشور ارسال می‌کنند.

به سوی جنوب 

کامیون‌ها مقابل انبار امدادی صف کشیده‌اند و بسته‌های غذایی یکی‌یکی در آن جا می‌گیرند. اداره عملیات و پشتیبانی جمعیت هلال‌احمر استان تهران هماهنگی برای تامین لجستیک و ارسال این محموله را بر عهده گرفته است.

«حمیدرضا یزدان‌فر» رئیس اداره پشتیبانی و عملیات جمعیت هلال‌احمر استان تهران می‌‌گوید: «طبق درخواست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر، امکانات لجستیکی لازم از جمله خودروهای باری در اختیار این سازمان قرار گرفته تا بسته‌های غذایی به استان‌های شرق و جنوب‌شرقی ارسال شود.»

تعدادی از داوطلبان جمعیت هم خودشان را به اداره پشتیبانی استان تهران رسانده‌اند تا در انتقال این بسته‌های مواد غذایی مشارکت کنند.

«وحید سلیمی» سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر برحسب وظیفه ذاتی خود، به عنوان حلقه اتصال بین نیاز و نیازمندان و توان و توانمندان اقدام می‌کند. به ویژه در خدمات‌رسانی به مناطق محروم و حاشیه‌ای که نیاز بیشتری به حمایت‌های معیشتی دارند.»

بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه طبق الگوهای سازمان امدادونجات تهیه شده و آماده است تا به سه نقطه مرزی ایران ارسال شود. سلیمی می‌گوید: «با همراهی موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید و با جذب کمک‌های مالی از خیران ایرانی خارج از کشور، این اقلام معیشتی و غذایی تهیه شده است.

در حال حاضر تعداد 5460 سبد غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه به سه استان خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان ارسال می‌شود.»

به گفته رئیس سازمان داوطلبان این بسته‌های غذایی قرار است به دست مهاجران افغانستانی که در کمپ‌های مرزی ایران اسکان داده شده‌اند، برسد. سرپرست سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «براساس هماهنگی‌های انجام‌شده از پیش، این سبدهای غذایی در بین افاغنه مستقر در کمپ‌های جمعیت هلال‌احمر و ساکن در نقاط مرزی در این سه استان توزیع می‌شود.»

 

با نظارت یک نهاد مطمئن

بسته‌های غذایی توسط خیریه نیک‌گامان جمشید تهیه و به سازمان داوطلبان سپرده شده است تا به دست افراد مستقر در کمپ برسد.

«اشکان تقی‌پور» مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره موسسه خیریه نیک‌گامان جمشید می‌گوید: «بعد از مشکلاتی که در افغانستان رخ داد، با هماهنگی جمعیت هلال‌احمر و با استفاده از ظرفیتی که خیران داشتند، تصمیم به تهیه بسته‌های غذایی خشک برای افراد حاضر در کمپ‌های شرقی کشور گرفتیم.

اتباع افغانستان همنوعان و هم‌زبانان ما هستند و در سال‌های گذشته تلاش کردیم میزبان خوبی برای آنها باشیم. این افراد چه در داخل خاک ایران و چه در کمپ‌های مرزی، میهمان ما هستند و به رسم میهمان‌نوازی ایرانیان، از خیران کمک گرفتیم تا بتوانیم برای آنها بسته‌های غذایی تهیه کنیم.»

مشورت با جمعیت هلال‌احمر درنهایت به الگوی تهیه بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه ختم شد و با تامین مالی و تهیه اقلام، حالا این مواد غذایی خشک بارگیری شده و به سمت مرزهای شرقی در حرکت هستند.

تقی‌پور می‌گوید: «خیران برای ارسال این محموله‌ها تاکید بر کمک گرفتن از نهادی غیردولتی داشتند. با اعتمادی که نسبت به هلال‌احمر جلب شده است، از این نهاد برای ارسال کمک‌ها به کمپ‌های مرزی کمک گرفتیم.

همچنین درباره تهیه اقلام خشک غذایی مورد نیاز برای این کمپ‌ها هم از هلال‌احمر مشورت گرفتیم. درنهایت قرار شد این بسته‌ها طبق الگوی بسته‌های غذایی 72 ساعته و یک‌ماهه تهیه و ارسال شوند.»

سازمان داوطلبان برای تامین نیروی داوطلب ارسال این اقلام و اداره پشتیبانی عملیات استان تهران به عنوان تامین‌کننده نیاز لجستیکی این کمک‌ها، وارد میدان شدند. تقی‌پور می‌گوید: «تهیه این بسته‌ها، نگهداری و انتقال آن مرحله‌به‌مرحله و با نظارت و همراهی جمعیت هلال‌احمر انجام شد.

در واقع هلال‌احمر شرایط را برای ارسال این مواد غذایی به استان‌های خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی و سیستان‌وبلوچستان فراهم کرده است. امیدواریم با تداوم این فعالیت‌ها باری از دوش عزیزان همسایه که از شهر و دیار خود آواره شده‌اند، برداشته باشیم. ما وقتی در کنار هم هستیم، توقف‌ناپذیریم.

خوشحالم که در این مسیر هلال‌احمر ما را همراهی می‌کند و از این همراهی به خودمان مفتخریم.»

به رسم همسایگی از تهران تا کابل

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.