جنگ «هفتاد و دو ملت» با هزار چهره کوچک

با وجود بالا گرفتن موارد ابتلا، هند در حال گشودن قفل‌های قرنطینه است

بیش از 50 میلیون هندی تست کرونا داده‌اند و روزانه یک میلیون نفر آزمایش می‌شوند، اما هند هنوز هم یکی از کشورهایی است که کمترین میزان تست را در جهان دارد. اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند میزان واقعی آلودگی هند بسیار بیشتر است.

مترجم: فرشته کیانی- شهروندآنلاین: هند با بیش از 5 میلیون مورد تأیید‌شده ابتلا به کرونا، به نهمین ماه پاندمی نزدیک می‌شود. هند بعد از آمریکا بیشترین مورد ابتلا به کرونا را ثبت کرده است و 80 هزار مرگ بر اثر این ویروس در آن گزارش شده است.

تنها دلگرمی در این زمینه میزان مرگ و میر است. فعلا این میزان 1.63 درصد است؛ که کمتر از بیشتر کشورها با تعداد بالای جمعیت است..

افزایش موارد گزارش‌شده ابتلا تا حدودی به افزایش آزمایش‌ها مربوط می‌شود، اما سرعت انتشار ویروس کارشناسان را نگران می‌کند.

صدو هفتاد روز طول کشید تا هند به یک میلیون مورد تأیید شده ابتلا به کرونا رسید. یک میلیون دوم فقط 11 روز طول کشید تا ثبت شود. متوسط موارد ابتلای روزانه از 62 مورد در آوریل به بیش از 87 هزار مورد در سپتامبر افزایش یافت.

در هفته گذشته، هند هر روز بیش از 90 هزار مورد ابتلا و یک هزار مرگ ثبت کرده است. کرونا در هفت ایالت هند سریع تر می‌تازد؛  نقاطی که حدود 48 درصد از جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

سی که بیش از 4 هزار بیمار کرونایی را در بیمارستان خصوصی درمان کرده است، می‌گوید: «این نبرد بی امان است؛ ما خسته شده‌ایم.» او از ماه مارس بیش از 20 ساعت در روز کار کرده است

آسیب اقتصاد از همه‌گیری

با وجود بالا گرفتن موارد ابتلا، هند در حال گشودن قفل‌های قرنطینه است. کسب و کارها، حمل و نقل عمومی، غذاخوری‌ها و سالن‌های ورزشی فعالیت خود را از سر می‌گیرند؛ تلاش برای بازسازی اقتصادی از نفس‌افتاده که دچار بدترین رکود در دهه‌های گذشته بوده است.

بدترین محاصره جهانی مردم را مجبور به ماندن در خانه کرده است. کسب و کارها خوابیده و میلیون‌ها کارگر غیر رسمی مجبور به مهاجرت شده‌اند.

آنان شغل خود را در شهرها از دست دادند و با پای پیاده، اتوبوس یا قطار به خانه خود بازگشتند.

موارد ابتلا ممکن است بیشتر باشد

بیش از 50 میلیون هندی تست کرونا داده‌اند و روزانه یک میلیون نفر آزمایش می‌شوند، اما هند هنوز هم یکی از کشورهایی است که کمترین میزان تست را در جهان دارد.

اپیدمیولوژیست‌ها می‌گویند میزان واقعی آلودگی هند بسیار بیشتر است.

خانم بهرامار موکرجی، استاد آمار زیستی و اپیدمیولوژی در دانشگاه میشیگان که همه‌گیری کرونا را رصد می‌کند، می‌گوید نتایجی که او به دست آورده حاکی از وجود 100 میلیون مبتلا در حال حاضر در هند است.

چرا آمار ابتلا صعودی است؟

دکتر موکرجی می‌گوید: «با افزایش تحرک و کاهش پایبندی به رعایت فاصله اجتماعی، پوشیدن ماسک و بهداشت شخصی موارد ابتلا بالا می‌رود.»

در ماه مارس، دکتر تی جاکوب جان، ویروس‌شناس، هشدار داده بود که بهمن یک بیماری همه‌گیر در انتظار هند است.

او می‌گوید: «از بسیاری جهات، تعداد بالای موارد ابتلا در کشوری پهناور با سیستم بهداشت عمومی ضعیف اجتناب‌ناپذیر است، اما با وجود قرنطینه بدموقع، هنوز هم می‌توان از بالا رفتن موارد ابتلا جلوگیری کرد.»

کارشناسان معتقدند اگر قرنطینه در شهرهایی که موارد ابتلا در آنها گسترده بود، درست مدیریت می‌شد، نتیجه‌بخش بود.

کارشناسان بهداشت عمومی مانند دکتر ردی معتقدند که قرنطینه کارساز بوده است.

دکتر ردی می‌گوید: «قضاوت درباره زمان قرنطینه آسان نیست، زیرا حتی قرنطینه در انگلیس هم منتقدانی دارد که معتقدند با تأخیر انجام شد و اگر زودتر رخ می‌داد، جان افراد بیشتری حفظ می‌شد.»

با هر مرگ، عزیزی از دست می‌رود

با نزدیک شدن به زمستان، این کشور هم‌اکنون بیش از 15 هزار مرکز درمانی کووید-19 و بیش از یک میلیون تخت ایزوله اختصاصی دارد.

دکتر موکرجی می‌گوید: «تقویت خدمات و امکانات درمانی کووید-19 به پایین نگه‌داشتن میزان مرگ و میر کمک کرده است.»

با وجود این، بیماری همه‌گیر سیستم بهداشت عمومی ضعیف هند را تا مرز شکست پیش برده است.

دکتر داوی داسی که بیش از 4 هزار بیمار کرونایی را در بیمارستان خصوصی در مرکز ایندوره درمان کرده است، می‌گوید: «این نبرد بی امان است؛ ما خسته شده‌ایم.»

او از ماه مارس بیش از 20 ساعت در روز کار کرده است.

سیستم بهداشت عمومی هند زخم‌های عمیقی بر پیکر دارد و شیوع ویروس کرونا از شهرها به روستاها، این زخم‌ها را بازتر کرده است.

دکتر موکرجی می‌گوید: «آنچه هند به آن نیاز دارد استراتژی بلندمدت است، نه مدیریت کامل به دست دولت.»

او می‌گوید: «با این حال حتی با مرگ و میر یک‌دهم درصد بر اثر ابتلا به کرونا، اگر 50 درصد مردم هند به این بیماری مبتلا شوند، 670 هزار مرگ و میر خواهیم داشت؛ با هر مرگ، عزیزی از دست می‌رود؛ این فقط آمار نیست.»

منبع: BBC NEWS

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.