1401، سال خوش‌یمن اجاره‌نشینی

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به «شهروند» از تاثیرگذاری طرح‌های دولتی در کاهش نرخ اجاره‌بها می‌گوید

قانونی که همیشه ثابت است؛ با بالا رفتن قیمت خانه و به تبع آن اجاره‌بها، حاشیه‌نشینی افزایش می‌یابد. به باور رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران این مساله امری کاملا طبیعی است. به اعتقاد مصطفی‌قلی خسروی، شهروند ساکن در امیرآباد با بالا رفتن اجاره‌بها به خیابان‌های پایین‌تر از میدان انقلاب می‌رود.

افزایش قیمت‌ها بی‌شک این شهروند را به خانه‌های اطراف راه‌آهن می‌رساند. گرانی دوباره اجاره‌بها این شهروند را ناچار می‌‎کند به اطراف کرج، ورامین، پردیس و بومهن بیندیشد. به گفته خسروی، تسهیلات دولتی، به سرانجام رسیدن مسکن ملی و نتیجه دادن طرح اجاره‌دار حرفه‌ای در قیمت اجاره‌بها تاثیرگذار خواهد بود. «اگر این طرح‌ها و برنامه‌ها در سطح حرف باقی نمانند و اجرایی شوند ما در سال 1401 ان‌شاءالله با معضلات گرانی روبه‌رو  نخواهیم بود.»

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران تمامی سیاست‌های کلان اقتصادی بر مسکن تاثیرگذار است. «تلاش‌های بسیاری شد تا مسکن از سرمایه بودن خارج شود اما به نتیجه نرسید چون مسکن همچنان نسبت به سایر سرمایه‌ها امن‌تر است.»

به گفته خسروی از ابتدا، خانه سرمایه بوده و همیشه سیرنزولی قیمت را تجربه کرده است. «در همین تهران خانه 100تومانی داشتیم روزگاری که مردم می‌گفتند وای 100تومان است نمی‌شود خرید.» او ادامه می‌دهد: «در مقطعی در سال 57 قیمت خانه پایین آمد که دلایل خاص خودش را داشت. مثلا آقای‌ خسروشاهی اعلام کرده بود هر کسی دو خانه داشته باشد از او می‌گیریم.»

خسروی معتقد است مالیات بر خانه‌های خالی و طرح‌هایی از این دست در صورت اجرایی شدن بر کاهش قیمت اجاره‌بها تاثیرگذار خواهد بود. «اغلب خانه‌های خالی دست بانک‌هاست. بانک‌ها هرکدام یک هلدینگ درست کردند و از امتیازات دولتی استفاده می‌کنند و خانه می‌سازند و خالی نگه می‌دارند.»

سقوط ملک به‌شرط اجرایی شدن طرح فروش املاک مازاد

قیمت مسکن بارها جهش را تجربه کرده است. یکی از جهش‌های قیمتی مربوط به سال 68می‌شود. سال 86 هم مسکن یک جهش قیمت را تجربه کرد. همین‌طور در سال 92 و 99. به باور رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران مصاحبه و گفتن‌های مکرر درباره مسکن اشتباه است. «مسکن مانند وباست، همان‌طور که می‌گفتند، گفتن از وبا آدم‌ها را تلف می‌کند به مساله مسکن هم نباید پرداخت.»

خسروی از آمارگیری خرداد 98 می‌گوید؛ آمار از کف بازار. «در آن برهه آمارها از افزایش 7 الی8درصدی خانه خبر می‌دادند. برخی نقاط هم افزایش 12درصدی داشتند اما بانک مرکزی اعلام کرد نرخ مسکن افزایش 48درصدی داشته. درصدی که خودش را به 96درصد هم رساند.»

به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد اجاره باید 25درصد افزایش یابد اجرای همین مساله قیمت را تا 60درصد برد. «مقوله مسکن حساس است، نباید بدون‌ مطالعه درباره آن حرف زد.»

خسروی معتقد است مالیات بر خانه‌های خالی و طرح‌هایی از این دست در صورت اجرایی شدن بر کاهش قیمت اجاره‌بها تاثیرگذار خواهد بود. «اغلب خانه‌های خالی دست بانک‌هاست. بانک‌ها هرکدام یک هلدینگ درست کردند و از امتیازات دولتی استفاده می‌کنند و خانه می‌سازند و خالی نگه می‌دارند.»

یکی از طر‌ح‌های دولت فروش املاک مازاد است. طرحی که اگر بانک‌ها را هم شامل شود بی‌شک تغییرات اساسی را شاهد خواهیم بود.«اگر مجلس ضرب‌الاجل سه ماهه بگذارد با اجرایی شدن آن باور کنید ما سقوط ملک را خواهیم داشت، البته به‌شرط اجرایی شدن طرح.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.