گفت‌‌وگو بر سر متون پیشنهادی ایران آغاز شد

اجرای برجام اولیه بدون کسر و اضافه

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در وین است که برای دستیابی به توافق خوب مذاکره کند.

گفت‌وگوهای نمایندگان ایران و کشورهای۱+۴ در حالی در وین اتریش در جریان است که به نظر می‌رسد در این دور از مذاکرات نمایندگان کشورهای حاضر در مذاکرات نسبت به دور قبل ارزیابی مثبت‌تری از نشست‌های برگزار‌شده دارند.

در آغاز این دور از مذاکرات کشورهای حاضر در گفت‌وگوها نسبت به دور قبل ارزیابی مثبت‌تری از نشست‌های برگزارشده دارند؛ به ویژه آنکه پیشنهادات ایران در راستای رسیدن به یک توافق جامع و عملیاتی به طور کامل برای تمامی تیم‌های شرکت‌کننده تشریح شده و ابهامات در مسیر رفع‌شدن قرار گرفته است.

به گفته اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات، در نشست ابتدایی دور دوم، «برخی ابهامات مهم در گفت‌وگوی تیم‌های مذاکره‌کننده حل شده و مذاکرات رو به جلو ارزیابی می‌شود.»

بر اساس اخبار موجود، فضای مذاکرات طی روز گذشته از فضای منفی رسانه‌ای و تلاش‌ها برای فشار به ایران تا حدی فاصله گرفته و طرف‌های اروپایی مذاکرات با بررسی پیشنهادات ایران در پایتخت‌های خود، در این دور با نگاه واقع‌بینانه‌تری پای به وین گذاشته‌اند.

این در حالی است که برخی اعضای تیم مذاکره‌کننده، پافشاری ایران روی مطالبات گنجانده‌شده در پیش‌نویس کشورمان را که مبتنی بر برجام و توافقات پیشین است، دلیل اصلی قرار گرفتن اروپا در مسیر واقع‌بینانه‌تر نسبت به گفت‌وگوها می‌دانند.

با همین رویکرد طرف‌های مذاکره‌کننده در حال آغاز کار روی متون پیشنهادی ایران هستند تا نقاط اختلافی بررسی و نتیجه مطلوبی از این دور مذاکرات کسب شود.

دیروز همچنین وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «روز ۹ ماه دسامبر (۱۸ آذر) دور هفتم مذاکرات برای احیای برجام در وین پس از یک وقفه فنی با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک معامله هسته‌ای از سر گرفته شد. در بیانیه گفته شده است: همه طرف‌ها بر عزم خود برای حداکثر تلاش به منظور تعیین نهایی گام‌های عملی لازم در ازسرگیری اجرای برجام در حالت اولیه آن بدون هر گونه موارد اضافه یا کسری تاکید کردند. وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: در جلسه کمیسیون مشترک، تصمیم گرفته شد همکاری‌های فشرده از جمله در سطح کارشناسان در چارچوب گروه کاری برای تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای ادامه بیابد.

کنایه باقری به جدی نگرفتن مذاکرات وین از سوی برخی طرف‌ها

مذاکره‌کننده ارشد ایران در گفت‌‌وگوهای وین با کنایه به عدم جدیت برخی طرف‌ها برای دستیابی به توافق درباره احیای مفاد برجام تصریح کرد که هیأت جمهوری اسلامی به وین آمده و در گفت‌‌وگوها جدی است.

علی باقری‌کنی صبح جمعه در گفت‌‌وگو با خبرنگاران گفت که برای شرکت در مذاکرات وین جلسات و قرار ملاقات‌های دیگرش را به‌هم‌زده و این رفتار نشان‌دهنده اراده ایران در گفت‌‌وگوهاست.

او افزود: «ببینید چه کسی جلسات دیگرش را به‌هم‌زده و اینجا مانده و چه کسانی جلسات دیگر را ترجیح دادند و اینجا نماندند.»

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در وین است که برای دستیابی به توافق خوب مذاکره کند.

باقری در پاسخ به این پرسش که آیا صحبت بر سر متون پیشنهادی ایران آغاز شده هم گفت که از دیشب گفت‌‌وگوها آغاز شده است.

برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران در وین است که برای دستیابی به توافق خوب مذاکره کند.

حسین امیرعبداللهیان در یادداشتی نوشته است: «طرف‌های غربی باید بدانند در هشت سال گذشته به اندازه کافی حرف زده شده و وعده بی‌عمل داده‌اند، اما امروز وقت عمل است و ما برای رسیدن به توافقی جدی و خوب تلاش می‌کنیم.»

او افزود: «برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز است، اما رفع نگرانی هسته‌ای ادعایی طرف‌های غربی با رفع کامل تحریم‌های برجامی ارتباط مستقیم دارد.»

امیرعبداللهیان ادامه داد: «هر چند تردید داریم که آیا طرف غربی اصولا آماده رفع تحریم‌هاست یا اینکه صرفا به دنبال رفع یک‌طرفه نگرانی‌های خود است، اما اگر طرف غربی مذاکرات با حسن نیت، ابتکار عمل و ایده‌های سازنده در ادامه مذاکرات حضور یابد، یقینا شاهد پیشرفت سریع مذاکرات خواهیم‌ بود.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.