اومیکرون به‌سرعت می‌گسترد، اما سوالات بی‌پاسخ بسیار است!

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید اومیکرون  به 57 کشور رسیده، اما خیلی زود است که بگوییم مسری‌تر است یا خیر

اومیکرون حامل جهش‌هایی است که ممکن است توانایی آنتی‌بادی‌های ناشی از ایمنی طبیعی را برای محافظت در برابر ویروس کاهش دهد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید توانایی آن در ابتلای مجدد موارد تأییدشده قبلی یا افراد واکسینه‌شده نیاز است. مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری پیش‌بینی کرده اومیکرون ممکن است در عرض چند ماه به نوع غالب در اروپا تبدیل شود.مطالعه‌ای در آفریقای جنوبی، که هنوز بررسی نشده است، نشان داد خنثی‌سازی آنتی‌بادی در برابر اومیکرون در مقایسه با ویروس اصلی حدود 40 برابر کاهش می‌یابد.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) می‌گوید کرونای اومیکرون (Omicron) در حال حاضر در 57 کشور گزارش شده و به‌سرعت در آفریقای جنوبی در حال گسترش است، اما خیلی زود است که بگوییم این نوع از کووید مسری‌تر است یا خیر.

اما آخرین گزارش اپیدمیولوژی WHO می‌گوید با توجه به اینکه کرونای دلتا به‌ویژه در اروپا و ایالات متحده غالب است، هنوز برای نتیجه‌گیری در مورد تأثیر جهانی  اومیکرون زود است.

مرکز اروپایی پیشگیری و کنترل بیماری پیش‌بینی کرده اومیکرون ممکن است در عرض چند ماه به نوع غالب در اروپا تبدیل شود.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید با این‌حال، اکنون نوع دلتا همچنان غالب است و داده‌های بیشتری برای تعیین سرایت و شدت اومیکرون نیاز است.

به نظر می‌رسد اومیکرون در آفریقای جنوبی به‌سرعت در حال گسترش است، با وجود میزان بالای ابتلا به کووید در گذشته. برآوردها حاکی از آن است که بین 60 تا 80 درصد جمعیت قبلا مبتلا شده‌اند. میزان واکسیناسیون هم کم است، در حدود 35 درصد.

اومیکرون حامل جهش‌هایی است که ممکن است توانایی آنتی‌بادی‌های ناشی از ایمنی طبیعی را برای محافظت در برابر ویروس کاهش دهد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید توانایی آن در ابتلای مجدد موارد تأییدشده قبلی یا افراد واکسینه‌شده نیاز است.

داده‌ها هنوز بسیار محدود است تا بر اساس آنها با اطمینان بدانیم آیا اومیکرون شدت بیماری را تغییر می‌دهد یا خیر. تا 6 دسامبر، همه 212 مورد تأییدشده اومیکرون در 18 کشور اتحادیه اروپا به عنوان بدون علامت یا خفیف طبقه‌بندی شدند.

اما WHO گفت: «اگر شدت آن برابر یا به‌طور بالقوه حتی کمتر از نوع دلتا باشد، انتظار می‌رود در صورت آلوده‌شدن افراد بیشتری، بستری‌شدن در بیمارستان افزایش یابد.»

اومیکرون حامل جهش‌هایی است که ممکن است توانایی آنتی‌بادی‌های ناشی از ایمنی طبیعی را برای محافظت در برابر ویروس کاهش دهد، اما مطالعات بیشتری برای تأیید توانایی آن در ابتلای مجدد موارد تأییدشده قبلی یا افراد واکسینه‌شده نیاز است.

این گزارش به این نتیجه رسید که بسیاری از سوالات در مورد اومیکرون بی‌پاسخ مانده است، اما اطلاعات بیشتری در هفته‌های آینده ظاهر خواهد شد.

شرکت داروسازی فایزر این هفته نتایج حاصل از مطالعات اولیه را گزارش داد که نشان می‌دهد دو دوز واکسن کووید-19 آن توانایی کاهش قابل توجهی در خنثی‌کردن نوع اومیکرون دارد و ممکن است به سه دوز نیاز باشد.

مطالعه‌ای کوچک از آفریقای جنوبی، که هنوز بررسی نشده است، همچنین نشان داد خنثی‌سازی آنتی‌بادی در برابر اومیکرون در مقایسه با ویروس اصلی حدود 40 برابر کاهش می‌یابد.

دکتر دبورا کرومر، محقق ارشد در موسسه کربی دانشگاه NSW، گفت: «مجموعه‌ای از داده‌های اولیه نشان‌دهنده کاهش ایمنی در برابر نوع اومیکرون است.»

مطالعه‌ای کوچک از آفریقای جنوبی، که هنوز بررسی نشده است، همچنین نشان داد خنثی‌سازی آنتی‌بادی در برابر اومیکرون در مقایسه با ویروس اصلی حدود 40 برابر کاهش می‌یابد. دکتر دبورا کرومر، محقق ارشد در موسسه کربی دانشگاه NSW، گفت: «مجموعه‌ای از داده‌های اولیه نشان‌دهنده کاهش ایمنی در برابر نوع اومیکرون است.»

او گفت این داده‌ها از مطالعاتی روی خون افرادی که از کووید-19 بهبود یافته‌اند یا علیه این بیماری واکسینه شده‌اند، به دست آمده است.

کرومر افزود: «همه مطالعات ایمنی کمتری در برابر اومیکرون نسبت به سویه اصلی ویروس نشان می‌دهند، با این‌حال اُفت‌های گزارش‌شده بسیار متفاوت است. تخمین‌هایی که تا به امروز از مصونیت افراد در برابر اومیکرون دیده‌ایم، بین نیم تا یک‌چهلم مصونیت در برابر سویه اصلی است.»

او گفت: «صرف نظر از این اعداد، واضح است که برای ایجاد محافظت در برابر اومیکرون به سطوح ایمنی بیشتری نیاز است، بنابراین تزریق‌ دوزهای تقویت‌کننده در حال حاضر برای کمک به این هدف مهم‌تر از همیشه‌ است.»

اولین مورد تأییدشده آزمایشگاهی کرونای اومیکرون از یک نمونه جمع‌آوری‌شده در 9 نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد که 24 نوامبر به WHO گزارش شد.

منبع: گاردین

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.