مصمم به رفع تحریم باشند، توافق خوبی صورت می‌گیرد

 رئیس‌جمهوری بر شرکت عزتمندانه ایران در مذاکرات تاکید کرد

رئیس‌جمهوری در گردهمایی‌ سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌ با بیان اینکه جمهوری اسلامی عزتمندانه در مذاکرات حضور یافته است،‌ گفت: «اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت می‌گیرد و ما حتما به دنبال این توافق هستیم.»

شهروندآنلاین: آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی امروز شنبه در گردهمایی‌ سفرا و روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه‌، صبر، استقامت و ایستادگی در راه هدف را رمز موفقیت انسان‌ها دانست و گفت: «هر کسی که به جایی رسید و توانست منشأ تحول شود، با صبر و بردباری و تحول مشکلات برای رضای خدا بوده و این رسالت امروز همه مصلحان اجتماعی و کسانی است که می‌خواهند تحول‌آفرین باشند.»

نکات مهم سخنان او چنین است: 

با سستی و وادادگی و تعلل در انجام وظایف و مسئولیت‌ها، کارهای فردی و امور جامعه در حال تحول پیش نمی‌رود.

کارهای خوبی در حوزه‌های مختلف در ۴۰ سال اخیر انجام شده، اما با برخی عقب‌ماندگی‌ها و کاستی‌ها مواجهیم که می‌توانست نباشد.

با بروکراسی اداری پیچیده و کار اداری و سازمانی معمول نمی‌توان تحول را تجربه کرد و برای تحول باید روحیه تحول‌خواه داشت. امروز زمینه‌های تحول وجود دارد تا رویکرد اقتصادی ما برون‌نگر و درون‌زا شود.

سفرا، هم هویت جمهوری اسلامی و هم منافع جمهوری اسلامی در خارج از کشور را نمایندگی می‌کنند که این رسالت مهمی است و ظرفیت‌های عظیم موجود در این حوزه می‌طلبد که در مواجهه با سختی‌ها و کاستی‌ها خسته نشویم و کار را با جدیت پیگیری کنیم.

در سفر به ترکمنستان ساعت ۷ صبح با تجار و فعالان اقتصادی ایرانی جلسه داشتیم و آنها می‌گفتند که به ‌دلیل مشکلات دو سال و نیم است که کارشان معطل مانده است که امیدوارم آقای سفیر موضوع را دنبال کند و ما هم پیگیری می‌کنیم تا مشکلات حل شود.

 شناخت ظرفیت‌های داخل کشور برای نمایندگی‌ها و شناخت عمیق ظرفیت‌های کشوری که در آنجا محرومیت دارند، بسیار مهم است، شناخت این ظرفیت‌ها  برای تبادل این ظرفیت‌ها وقت و اراده جدی می‌خواهد.

در برخی کشورها به ما می‌گویند ما نمی‌دانستیم این ظرفیت‌ها در ایران وجود دارد. هنگامی که به این کشورها می‌رویم، برخی محصولات فناورانه را هدیه می‌بریم و می‌گوییم جمهوری اسلامی با وجود تهدیدها و تحریم‌ها به این پیشرفت‌ها دست یافته است.

ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد و باید ظرفیت‌های خود را به کشورهای منطقه و همسایگان معرفی کند و نمایندگان جمهوری اسلامی باید در این زمینه نقش جدی ایفا کنند.

مگر می‌شود کشوری پیشرفته باشد و وزارت خارجه‌اش سهم ایفا نکند. باید نقش ارتباطات با همسایگان، منطقه و سراسر دنیا را ببینیم. مثلا در همین کشورمان باید ببینیم در مبارزه با کرونا رمز موفقیت کشور در چه بود؛ اگر وزیر همان اول ستاد تشکیل نداده بود و سفرای ما در چین و روسیه پیگیری نمی‌کردند، نمی‌توانستیم در این زمینه موفق شویم.

کرونا در داخل کشور بوده است، اما سهم وزارت‌خارجه در موفقیت‌های حاصله بسیار مهم بود؛ چون بسیاری از مشکلات کشور با تولید داخلی و واردات حل می‌شود و وزارت خارجه در این دو حوزه فعال عمل کرد و این روند باید ادامه یابد.

سفرا به سراغ هموطنان خارج از کشور بروند

با نقش‌آفرینی وزارت امور خارجه در مبارزه با کرونا، دولت موفق شد و ۷۴درصد مردم دو دوز واکسن کرونا را دریافت کردند. باید در دیگر بخش‌ها از جمله حوزه فرهنگی هم وزارت خارجه در دولت مردمی فعال‌تر عمل کند.

ایرانیان خارج از کشور هموطن ما هستند و سفرای ما نباید منتظر باشند آنها برای طرح مشکلات یا پیگیری امور کنسولی خود مراجعه کنند، بلکه باید در جمع ایرانیان بروند.

کار وزارت خارجه در ارتباط با ایرانیان خارج از کشور فقط حل مشکلات حقوقی یا کنسولی آنها نیست، بلکه دولت نسبت به هموطنان مقیم خارج کشور که متعلق به این خاک هستند هم وظیفه‌ دارد.

باید موانع سر راه ایرانیان خارج از کشوری که تمایل قلبی آنان ایران و سرمایه‌گذاری در این کشور است، برطرف کنیم. اگر لازم است تضمین‌هایی به آنها داده شود و احساس کنند سود سرمایه‌گذاری‌شان تضمین شده است.

سیاست همسایگی اقداماتی دارد که باید به این اقدامات ملتزم بود. آینده را نه با نگاه آرمانی دست‌نیافتنی بلکه با نگاه کاملا فرشی که نگاه به عرش هم داریم، بسیار روشن می‌بینیم و مطالبی که گفتم را دست‌یافتنی می‌دانم و باید با هم هم‌آهنگی همدلی و همکاری جدی داشته باشیم.

نسبت به مسأله سیاست همسایگی و ارتباطات و تعاملات اقتصادی حتما با وضع موجود قانع نشوید، چون وضع موجود خوب نیست. هر کشوری که رفتم پرونده‌اش را مطالعه کردم و گفتم وضع موجود، وضع حداقلی است و وضع ما را برای ارتباطات با خارج از کشور قانع نمی‌کند.

سوآپ گازی با ترکمنستان و جمهوری‌آذربایجان الگوی خوب همکاری‌های منطقه‌ای است

حتی سهم ایران با کشورهایی مانند عراق و سوریه که میزان تجارت در آنها بالاست؛ باز کم است که می‌تواند ارتقا پیدا کند. می‌تواند در گام اول ۲۰میلیارد دلار به ۴۰میلیارد دلار برسد. سوآپ گازی موضوع مهمی است که بین سه کشور اتفاق افتاده و این نوع ارتباطات می‌تواند الگوی خوبی باشد.

سوال من این است که تحریم در صنایع هسته‌ای، نظامی و فضایی بیشتر اثرگذار بوده است یا صنایع دیگر؟ چرا در این صنایع با وجود تحریم‌های بیشتر پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای داشتیم، اما در صنایعی مانند خودروسازی نه؟ مشخص می‌شود که همت مورد نیاز در بخش‌های نظامی و هسته‌ای و فضایی بیشتر از همت در بخش‌های دیگر بوده است. اگر فناوری این صنایع به دیگر صنایع لبریز می‌شد؛ می‌توانستیم پیشرفت کنیم که این اتفاق باید رخ دهد.

تک‌تک سفرا باید درباره نقش و اقدامات خود درباره فناوری‌های کشور و انتقال تکنولوژی به داخل کشور گزارش دهند تا مشخص شود سهم هریک از سفرا و نمایندگان اقتصادی و تجاری سفارت‌ها در این نوع از ارتباطات چیست.

سفرای ایران در هند و پاکستان باید مشخص کنند که سهم این دو کشور در اقتصاد دیجیتال و برنامه‌نویسی چقدر است، این دو کشور به اندازه اقتصاد نفتی ایران در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند و می‌توان با توجه به ظرفیت کشور و نیروهای آماده از این نوع تعاملات بهره برد و سفیر ما باید بیلان کاری و گزارش ارایه دهد.

راهبرد ارتباط با همسایگان برای مقابله با تحریم‌ها یک حرکت استراتژیک است

با توجه به ظرفیت موجود در کشور می‌توان تبادلات با همسایگان را افزایش داد که سهم وزارت خارجه در این زمینه بسیار مورد توجه است. سیاست همسایگی و ارتباط با همسایگان در جهت مقابله و خنثی‌سازی تحریم‌ها، حرکت راهبری و استراتژیک و نه تاکتیکی برای جمهوری اسلامی است که با توجه به شناخت آقای صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه و همراهی و همکاری سفرا این استراتژی با قوت پیش خواهد رفت.

تحریمی که امروز علیه جمهوری اسلامی وجود دارد، اقتصاد پایه است و راهبرد دشمن این است که سایه این تحریم‌ها همواره بر سر مردم ایران باشد و آن را توسعه دهد و راهبرد ما این است که این تحریم‌ها باید شکسته شود. اگر آنها در پی تداوم و تشدید تحریم‌ها هستند، ایران نشسته و نگاه نخواهد کرد و می‌تواند کارهای بسیاری انجام دهد.

در این دولت وزیر امور خارجه و بخش‌های مختلف دولت، هم تلاش برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و هم اقدام جدی برای رفع آنها را دستور کار قرار دادند و تمام تصمیمات ما در حوزه فروش نفت و منابع مالی بر این است که اگر تحریم‌ها ادامه یافت، چگونه بتوانیم کشور را مدیریت کنیم.

برخی می‌گفتند جمهوری اسلامی مذاکره نمی‌کند و عده‌ای مدعی بودند که ما در مذاکرات جدی شرکت نمی‌کنیم یا برنامه نداریم، اما جمهوری اسلامی در مذاکرات عزتمندانه شرکت کرد و با ارایه متن نشان داد که در مذاکره جدی است. امروز هم اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم‌ها باشد، توافق خوبی صورت خواهد گرفت و ما حتما به دنبال این توافق خوب هستیم.

 عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست

عادی‌سازی روابط برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی نه برای این کشورها و نه برای رژیم صهیونیستی امنیت‌ساز نیست.

این کشورها تلاش می‌کنند هم روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کنند و هم اسراییل را به مرزهای ما نزدیک کنند، اما این اقدام سودی برای آنها نخواهد داشت.

ارتباط با جمهوری اسلامی و تعامل با ایران در حوزه‌های مختلف می‌تواند به امنیت و گسترش صلح و آرامش در منطقه کمک کند.

 هر چه سختی در منطقه کشیده‌ایم به خاطر حضور بیگانگان بوده است

ما هرچه در منطقه سختی کشیده‌ایم ناشی از حضور بیگانگان بوده،‌ افغانستان در طی دو دهه حضور و اشغالگری ناتو و آمریکا در این کشور روی خوش ندیده و نتیجه حضور آمریکایی‌ها در این کشور گسترش بلای خانمان‌سوز موادمخدر بوده است.

سفرا باید نمایندگی و هویت انقلاب اسلامی و نمایندگی منافع کشور را در کشورهای دیگر انجام دهند که موضوعات اشاره‌شده در راستای همین حفظ منافع کشور است.

  گردشگران اشتیاق زیادی برای سفر به ایران دارند

اشتیاق بسیاری برای حضور و دیدار از ایران وجود دارد و در کنار آن زمینه‌های فعال‌شدن اقتصاد گردشگری در جای‌جای ایران وجود دارد. با فعال‌شدن اقتصاد گردشگری، اقتصاد دیجیتال و اقتصاد دریا می‌توان با بسیاری از مشکلات کشور از جمله بیکاری مقابله کرد.

از دوره آغاز مسئولیت نزدیک به ۱۰۰ ارتباط خارجی به صورت حضوری و تلفنی با سران کشورها برقرار کردم؛ در تمام این تماس‌ها مسئولان این کشورها بدون استثنا درباره تعاملات اقتصادی و تجاری ابراز تمایل می‌کردند و ارتباط فعلی اقتصادی خود با ایران را به هیچ عنوان قابل قبول نمی‌دانستند. ظرفیت‌های بسیاری در داخل ایران هست که باید شناخته و توسعه داده شود. در نشست‌های شانگهای و اکو در دیدارهای مختلف تلاش کردم زمینه چنین روابطی را آماده کنم.

وقتی گفته می‌شود ایران قوی، یکی از مولفه‌های این قدرت، چنین ارتباطات و تعاملات خارجی است. توانمندی در تعامل با دیگر کشورها و ملت‌ها شناخت ظرفیت‌ها و تبادل آنهاست که مجری آن وزارت امور خارجه است. وصل‌کردن ظرفیت‌های هر یک از کشورها به نیازهای داخلی اقتدار واقعی است و ملاک ارزیابی میزان ارتباطات با دیگر کشورهاست. گشایش‌هایی در حال ایجاد است و باید نهایت استفاده را از این گشایش‌ها انجام داد.

 باید همسایگان را به چشم فرصت‌های خوب نگاه کنیم؛ مرزهای ما نه تهدید که فرصت هستند. می‌توان با گسترش بازارچه‌های مرزی زمینه تبادلات را فراهم کرد، با نگاه درست به مرزها می‌توان فرصت‌های پیشرفت به وجود آورد.

 دستور رئیس‌جمهوری برای تدوین نقشه راه همکاری‌های پایدار اقتصادی با همسایگان

سیاست خارجی ما امتداد اقتدار در سیاست داخلی است و این دو از هم مستقل نیستند و سیاست داخلی نماد و نمود اقتدار در سیاست خارجی است که باید نهایت استفاده از آن شود. روابط با همسایگان در حوزه اقتصادی و فرهنگی باید گسترش داده شود.

آینده را نه با نگاه‌ آرمانی دست‌نایافتنی بلکه با نگاه واقع‌گرایانه بسیار روشن می‌بینم. وزیر خارجه نقشه راه عملیاتی برای گسترش ارتباط با همسایگان به ویژه همکاری‌های پایدار اقتصادی در منطقه تدوین کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.