فصل عسل!

عملکرد 14 بازیکن خارجی لیگ برتر نظر هواداران و منتقدان را جلب کرده است

بازیکنان خارجی شاغل در لیگ بیست‌ویکم نقش مهمی در تیم‌هایشان دارند؛ به نظر می‌رسد قوانین بازدارنده فدراسیون برای خارجی‌ها کارساز شده است.

شهروندآنلاین: جذب بازیکنان خارجی توسط باشگاه‌های ایرانی همواره یک تیغ دولبه بوده است؛ در سالیان گذشته کم نداشتیم بازیکنان خارجی بی‌کیفیتی که به فوتبال ایران آمدند و بدون هیچ عایدی برای باشگاه‌ها کشور را ترک کردند و با شکایت به فیفا یک محکومیت میلیاردی روی دست مدیران گذاشتند.

البته که خارجی‌های باکیفیت و خوبی نیز در ایران توپ زدند و نقش مهمی در موفقیت تیم‌های خود ایفا کردند که مدت حضورشان در ایران زیاد نبود و خیلی سریع شاهد رفتن آنها به کشورهای دیگر بودیم.

به‌طور کلی می‌توان از عراقی‌های خوش‌تکنیکی مثل کرار جاسم، عماد رضا، عبدالوهاب ابوالهیل، طارق همام و بشار رسن و ازبک‌های باتجربه و خوشنامی مثل سرور جباروف و الکساندر لوبانوف تا سوری‌ها، لبنانی‌ها و کویتی‌هایی که حضورشان در لیگ ایران چندان دوامی نداشت، یاد کرد.

در این بین هواداران ایرانی یا کارشناسان فوتبال به همان اندازه که با سبک بازی نفراتی مثل سوگیتا و آکاهاشی ژاپنی و کیم گوی هیان کره‌ای خو گرفته‌ بودند، متوجه دلیل جذب آن بازیکن اهل تی‌مورشرقی توسط استقلال خوزستان یا یمنی تراکتور و ترکمنستانی ابومسلم و فلسطینی صنعت نفت آبادان در سال‌های نه چندان دور نشدند.

اگرچه این روزها به‌دلیل بالارفتن قیمت ارز در کشور باشگاه‌ها کمتر به سراغ بازیکنان خارجی می‌روند اما به‌نظر می‌رسد قوانین بازدارنده سازمان لیگ برای جذب بازیکنان خارجی و محدودیت‌های موجود در این خصوص سبب شده تا کیفیت خارجی‌های لیگ برتر تا حد زیادی نسبت به گذشته بالا برود و بازیکنانی که در ایران هستند، شرایط خوبی را تجربه کنند.

در حال حاضر  از مجموع 16 تیم لیگ برتر فوتبال فقط 8 باشگاه از بازیکنان خارجی استفاده می‌کنند. البته دو باشگاه خارجی‌هایشان در ترکیب‌شان حضور ندارند و به‌نوعی میراث گذشته‌شان هستند. به‌عبارت بهتر فقط 6 باشگاه خارجی فعال دارند. در ادامه به بررسی عملکرد 14 بازیکن خارجی شاغل در لیگ اشاره شده است:

یامگا و ژستد، پای ثابت ترکیب استقلال

استقلال یکی از باشگاه‌هایی است که برای جذب بازیکن باتجربه و باکیفیت خارجی تلاش زیادی کرد. آبی‌های تهرانی اکنون کوین یامگا و رودی ژستد، دو بازیکن فرانسوی را در اختیار دارند که در سوابق‌شان بازی در لیگ برتر جزیره(انگلیس) و لیگ برتر ایتالیا(کالچو) دیده می‌شود. یامگا  بازیکنی سرعتی و تکنیکی با قدرت بدنی بالا در بازی‌های گذشته نقش مهمی برای استقلال داشته و تاکنون با 3 گل زده بهترین گلزن آبی‌پوشان نیز محسوب می‌شود.

رودی ژستد نیز اگرچه به عنوان یک مهاجم که سابقه بازی در چند تیم انگلیسی را دارد، هنوز گلی برای استقلال نزده اما مشخص است بازیکن باکیفیتی است. او توانایی حفظ توپ در پشت دفاع حریف و ایجاد موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش را دارد. ژستد تکنیک خوبی نیز دارد که نمونه آن را در قیچی‌برگردانی که مقابل پیکان به حریف زد و راهی اوت شد، می‌توان مشاهده کرد.

در این شرایط می‌توان گفت استقلال یکی از موفق‌ترین باشگاه‌ها در امر جذب بازیکن خارجی بوده و دو بازیکنی که این روزها در ترکیب این تیم حضور دارند، نقش مهمی در موفقیت‌های این تیم داشته‌اند.

رادوشوویچ؛ قهر و آشتی یک خارجی آشنا

بوژیدار رادوشوویچ، دروازه‌بان کروات پرسپولیس ششمین فصل حضورش در این تیم را سپری می‌کند. این دروازه‌بان سال‌ها در ایران حضور داشته و دیگر شاید بازیکن خارجی محسوب نشود. او اما این روزها به‌خاطر مشکلات مالی‌اش ایران را به مقصد کرواسی ترک کرده است.

در شش فصل اخیر با حضور بوژیدار رادوشوویچ، پرسپولیس شرایط مناسبی را روی نیمکت داشت و مصدومیت، محرومیت و جدایی گلر اول آسیبی به این تیم نمی‌رساند اما حالا با جدایی رادو، سرخپوشان شرایط متفاوتی خواهند داشت. رادو نشان داده یک گلر ذخیره می‌تواند بسیار موفق عمل کند. او هروقت در ترکیب پرسپولیس قرار گرفت، توانایی‌اش را نشان داد. حالا اما مشکلات مالی و پرداخت نشدن مطالبات او سبب شده این دروازه‌بان به کرواسی برود و اعلام کند حاضر به بازگشت نیست.

در صورت عدم بازگشت رادو به ایران، در نقل‌وانتقالات زمستانی و با بازشدن پنجره یک دروازه‌بان داخلی را به خدمت خواهد گرفت تا برای اولین بار در 7 سال اخیر، زوج دروازه این تیم دوباره ایرانی شود.

سپاهان عقب زمینش را به خارجی‌ها سپرد

سپاهان یکی دیگر از تیم‌های مدعی لیگ برتر است که امسال بعد از ناامید شدن از جذب گلر ایران باکیفیت به سراغ یک خارجی خوب رفت. طلایی‌پوشان قصد داشتند برای جایگزینی پیام نیازمند که به لیگ پرتغال رفته، یک دروازه‌بان مطرح به خدمت بگیرند اما موفق نشدند تا کریستوفر کنت را از فوتبال اتریش جذب کنند. کنت که یکی از دروازه‌بان‌های مطرح فوتبال اتریش محسوب می‌شود در بازی‌های گذشته هم برای تیمش بسیار مثمرثمر بوده است. او اگرچه یک اشتباه مرگبار در این فصل داشته اما در اکثر مسابقات توانسته دروازه‌اش را بسته نگه دارد و با واکنش‌هایش هواداران را به وجد بیاورد. سپاهانی‌ها همچون دو فصل گذشته گئورگی گولسیانی، بازیکن گرجستانی را نیز در خط دفاع خود دارند. گولسیانی که چهارمین فصل حضورش در فوتبال ایران را سپری می‌کند همواره روی یک روند ثابت کارش را انجام داده و در اندازه‌های فوتبال کشورش بازیکن خوبی محسوب می‌شود.

اگرچه این روزها به‌دلیل بالارفتن قیمت ارز در کشور باشگاه‌ها کمتر به سراغ بازیکنان خارجی می‌روند اما به‌نظر می‌رسد قوانین بازدارنده سازمان لیگ برای جذب بازیکنان خارجی و محدودیت‌های موجود در این خصوص سبب شده تا کیفیت خارجی‌های لیگ برتر تا حد زیادی نسبت به گذشته بالا برود

رد پای برانکو در خارجی‌های مس رفسنجان

حضور بازیکنان آسیایی در لیگ برتر ایران قبلا هم سابقه داشت و این فصل مس رفسنجان یکی از تیم‌هایی بود که از کشور عمان بازیکن جذب کرد. بعد از حضور برانکو ایوانکوویچ در رأس کادرفنی تیم ملی عمان، باشگاه مس رفسنجان اقدام به جذب دو بازیکن از این کشور کرد. فایز الرشیدی و زهیر سلیمان، دو بازیکنی هستند که در ابتدای فصل به تیم مس رفسنجان پیوستند تا نخستین خارجی‌های تاریخ این باشگاه در لیگ برتر لقب بگیرند. الرشیدی دروازه‌بان عمانی‌ها در اکثر بازی‌های این تیم به میدان رفته و اگرچه اشتباهاتی داشته اما به عنوان گلر تیم ملی عمان عملکرد بدی در مس نداشته است. از سوی دیگر سلیمان الاقباری، هافبک 22 ساله در این فصل زیاد برای مس بازی نکرده اما عمانی‌ها او را یکی از استعدادهای آینده فوتبال‌شان می‌دانند.

دیگر بازیکن خارجی مس در لیگ برتر بیست‌ویکم گادوین منشاست که با سابقه حضور در پیکان، پرسپولیس، استقلال و گل‌گهر حالا حضور در پنجمین تیم ایرانی را تجربه می‌کند و مهاجمی توانمند است. منشا مرد اول خط حمله مس رفسنجان است که در آینده نیز می‌تواند شرایط خوبی را تجربه کند.

باگناما، باکیفیت اما خبرساز

اریک باگناما، همان بازیکن خارجی جنجالی است که باعث شکایت 3 باشگاه استقلال، پیکان و سپاهان از گل‌گهر شده است. این مهاجم در 3 مسابقه‌ای که برای تیمش به میدان رفته در خط حمله تکنیک و تاکتیک‌پذیری‌اش را به‌خوبی نشان داده اما قوانین مربوط به خارجی‌ها را پاس نکرده و احتمالا باشگاهش را با محرومیت مواجه می‌کند. با این‌حال باگناما فارغ از مسائل حاشیه‌ای، بازیکن خوبی است که اگر مشکلش حل شود، احتمالا به گل‌گهر بیشتر هم کمک خواهد کرد.

وضعیت عجیب مارکوویچ؛ فقط قرارداد دارد

ایوان مارکوویچ، بازیکن صربستانی ذوب‌آهن است. این بازیکن از سال گذشته به ذوب‌آهن پیوست و این فصل با حضور مهدی تارتار در لیست خروج قرار گرفت. او اما حاضر به توافق با باشگاه نشد تا قراردادش فسخ نشود. مارکوویچ اما با وجود قرارداد با ذوب‌آهن این روزها در کشورش است و باید دید مراحل جدایی‌اش چطور طی می‌شود.

این چند نفر فعلا ماندگارند!

کرار جاسم، هافبک عراقی نام‌آشنا که اکنون در نفت مسجدسلیمان توپ می‌زند و موسی کولی بالی، لوسیانو پریرا و آیاندا پاتوسی 3 خارجی باتجربه فولاد در لیگ برتر دیگر خارجی‌های لیگ برتر محسوب می‌شوند. این نفرات که چند سالی در ایران بازی کرده‌اند، احتمالا بازهم در ایران ماندگار باشند و با توجه به سوابق خوبشان جزو نفرات باکیفیت خارجی به‌حساب می‌آیند.

ذوالفقارنسب: قوانین فدراسیون فوتبال موثر بود

بیژن ذوالفقارنسب، سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران عملکرد خارجی‌ها در لیگ برتر را تا اینجای مسابقات خوب ارزیابی می‌کند. او به خبرنگار «شهروند» می‌گوید: «من فکر می‌کنم قوانینی که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در ابتدای فصل برای جذب بازیکن خارجی گذاشت، موثر بوده است. اکنون شاهد آن هستیم خارجی‌های خوب سال‌های گذشته در ایران مانده‌اند و بازیکنانی که جدیدا اضافه شدند هم کیفیت مناسبی دارند.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه می‌دهد: «البته با بالارفتن قیمت ارز طبیعی است که بازیکنان تراز اول فوتبال جهان به ایران نیایند و باشگاه‌ها نتوانند هزینه آنها را پرداخت کنند اما با توجه به بضاعت باشگاه‌هایمان خارجی‌های خوبی را جذب کرده‌ایم. بازیکن خارجی باید در شرایطی به ایران بیاید که از بازیکنان ایرانی کیفیت بهتری داشته باشد که فکر می‌کنم اکنون در تیم‌های لیگ برتری این اتفاق رخ داده اگرچه تعداد خارجی‌ها کم است، اما کیفیت آنها بالاست.»

ذوالفقارنسب در پایان افزود: «امیدوارم باشگاه‌های ایرانی با پیشرفتی که در بحث تکنولوژی داشته‌اند، روند خوب خود در بحث جذب خارجی باکیفیت را ادامه بدهند و در آینده نیز شاهد تکرار اتفاقات خوب در این حوزه باشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.