عضو کمیته علمی ستاد کرونا: هرچه زودتر واکسن بزنید

آمار مبتلایان، واکسن‌نزده‌ها و امیکرون در گفت‌وگوی مسعود مردانی با «شهروندآنلاین»

راضیه زرگری- آمارهای نزولی ابتلا و روند کاهشی مرگ‌ومیر کرونا در کشور خبر خوشحال‌کننده‌ای است، اما نباید دلخوش به اعداد و ارقام باشیم. مسعود مردانی معتقد است آمارها می‌گوید کرونا عملا در ایران کنترل شده، اما مهم‌ترین نکته در حال حاضر این است که همه واکسن بزنند تا به ایمنی عمومی جامعه نزدیک شویم و ماسک‌ها را همچنان روی صورت نگه دارند.

 پس از ۴۶۰ روز، ابتلای روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲هزار نفر رسید. در ۲۴ ساعت گذشته مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در ۱۹ استان صفر و یک بوده است. «آمارهایی که امروز در ایران مرور می‌کنیم، کشورهای اتحادیه اروپا، دو سه ماه پیش به آن رسیدند و ابتلای روزانه و مرگ‌ومیرشان به حدی پایین آمد که جشن گرفتند و همه محدودیت‌ها را برداشتند و ورزشگاه‌ها باز شد. مراکز خرید و تفریحی بازگشایی و سفرها آزاد شد.» دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «شهروندآنلاین» با اشاره به اینکه آمار امروز کشور ما دقیقا همان چیزی است که اروپا چند ماه پیش به آن رسید، می‌گوید: «اما نتیجه چه شد؟ طغیان دوباره و ناگهانی بیماری.»

آلمان امروز دوباره کاملا درگیر کروناست، اتریش هم همین طور و به همین نسبت دیگر کشورهای اروپایی در آستانه سال نو میلادی دوباره در تکاپوی الزام دوباره محدودیت‌ها هستند. مردانی علت طغیان دوباره کرونا در اروپا را قرار ندادن چارچوب برای بازگشایی‌ها می‌داند: «این کشورها برای رفع محدودیت‌ها حد و حدودی قائل نشدند. در حالی که آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت درباره کووید-19 می‌گوید زدن ماسک در جوامع حتی با کنترل بیماری، انتقال محلی ویروس را به شدت کم می‌کند. نباید از واکسن‌زدن غافل شویم. این سازمان همچنین توصیه اکید دارد که همه واکسن بزنند، اما ماسک‌ها نباید برداشته شود. کاری که در بیشتر کشورهای اروپایی رعایت نشد.»

مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۶میلیون و ۱۵۲هزار و ۵۲۴ نفر رسید. امروز پس از گذشت ۴۶۰ روز، مبتلایان روزانه کرونا در کشور به کمتر از ۲هزار نفر رسید. آخرین بار، ۱۶ شهریور سال گذشته، تعداد مبتلایان روزانه، کمتر از 2هزار نفر بوده است. مردانی می‌گوید: «در حال حاضر شهر قرمز در ایران نداریم. شهرهای نارنجی هم هشت شهر است. بیشترین شهرها آبی و زرد هستند، یعنی بیماری عملا در ایران کنترل شده است.»

نباید گول آمارها را بخوریم

از دیروز تا امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۰ و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک‌هزار و ۶۸۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۸۶ نفر از آنها بستری شدند. این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا معتقد است با این همه نباید زیاد به این آمارها دلخوش کنیم: «نباید گول آمارها را بخوریم. اینکه گفته می‌شود در 24 ساعت گذشته هزار و 600 نفر مبتلا داشته‌ایم، به این معنی نیست که این تعداد کووید مثبت بوده‌اند، زیرا هر تست پی‌سی‌آر که گرفته می‌شود، با میزان اطمینان 60درصد است. یعنی احتمالا ما تقریبا 3هزار مبتلا داشته‌ایم و تقریبا نیمی از آنها تایید شده‌اند. بنابراین با شنیدن این آمارها نباید زیاد خوشحال شویم. محدودیت‌ها را همچنان رعایت کنیم.

واکسن‌نزده‌ها به فکر سلامت عمومی جامعه باشند

متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۵۸ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۱۳۰هزار و ۶۶۱ نفر رسیده است. مردانی ضمن تشکر از مردم به خاطر همکاری صمیمانه برای کنترل بیماری توصیه می‌کند: «کسانی که تا امروز واکسن نزده‌اند، هرچه زودتر باید بروند و واکسن کرونا را دریافت کنند. چرا روی واکسن اینقدر تاکید می‌کنم؟ برای اینکه این افراد اگر سلامت خودشان برایشان مهم نیست، دستکم باید به فکر سلامت عمومی جامعه باشند و خودشان را در قبال همشهریان و همکاران و همه کسانی که با آنها در ارتباط هستند، مسئول بدانند.»

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به اینکه بسیاری از افرادی که تا الان واکسن نزده‌اند، اطلاعات ناقص و بعضا غلطی درباره عوارض جانبی بلندمدت واکسن‌ها ارایه می‌دهند، تصریح می‌کند: «بیشتر حرف‌های این افراد به اصطلاح مخالف واکسن، بدون استناد علمی و غلط است و اصلا قابل دفاع نیست.»

شست‌وشوی دست، ماسک و فاصله فیزیکی همچنان رعایت شود

مردانی می‌گوید: «این افراد خیلی کم هستند و در اقلیت قرار دارند، ولی باید به این افراد به جدیت بگوییم سلامت جامعه به تصمیمات شخصی آنها وابسته است. با نزدن واکسن جامعه در خطر قرار می‌گیرد. به هر حال مردم دقت داشته باشند شست‌وشوی دست حتما همچنان باید جدی گرفته شود و ماسک‌زدن در همه اماکن عمومی و فاصله‌گذاری اجتماعی را نیز رعایت کنند.»

در شبانه‌روز گذشته ۱۹ استان کشور، مرگ‌ومیر صفر و یک داشته‌اند. در استان‌های لرستان، گلستان، قم، اردبیل، هرمزگان، بوشهر، خراسان‌شمالی و قزوین هیچ موردی از مرگ بیماران کرونایی گزارش نشده و در استان‌های سیستان‌وبلوچستان، خراسان‌جنوبی، زنجان، همدان، مازندران، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری، کردستان، ایلام، البرز و سمنان فقط یک مورد مرگ‌ومیر بیماران کرونایی ثبت شده است.

چهار استان کشور در شبانه‌روز گذشته، مرگ‌ومیر پنج مورد و بالاتر داشته‌اند. تهران با ۹ مورد، خراسان‌رضوی و فارس با ۶ مورد و گیلان با پنج مورد، بیشترین تعداد فوتی‌های شبانه‌روز گذشته را داشته‌اند.

می‌توانیم تا یک ماه دیگر مرگ‌ومیر کرونا را به صفر برسانیم

این متخصص عفونی تاکید می‌کند: «بسیار خوشحال شدم وقتی اخبار ابتلا و مرگ‌ومیر امروز را شنیدم و معتقدم به یاری خداوند با تداوم رعایت موارد بهداشتی می‌توانیم تا 4-3 هفته آینده مرگ‌ومیر را به صفر برسانیم.»

در حال حاضر شهر قرمز کرونایی در ایران نداریم. هشت شهر در وضعیت نارنجی، ۱۱۹ شهر در وضعیت زرد و ۳۲۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

اومیکرون نمی‌تواند جایگاه دلتا را بگیرد

مردانی درباره سویه اومیکرون که طی هفته‌های گذشته در کشورهای زیادی شناسایی شده است، توضیح می‌دهد: «آن چیزی که تا الان سازمان جهانی بهداشت درباره این سویه جدید اعلام کرده اینکه اومیکرون گونه‌ای است که با وجود سرعت انتقال و سرایت بالا، مرگ‌ومیر زیادی نداشته است.»

مطالعات درباره سویه جدید ویروس کرونا که گفته می‌شود جهش‌های زیادی در داخل ویروس داشته است، همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد تازه‌ای از میزان ابتلا و شدت بیماری با این سویه منتشر می‌شود؛ به گفته مسعود مردانی در حال حاضر اومیکرون در تمام آفریقای‌جنوبی پخش و در بیش از 50-40 کشور موارد مثبت این سویه ثبت شده است. «با این حال اومیکرون مرگ‌ومیر زیادی نداشته؛ خوشبختانه شدت بیماری اومیکرون خفیف بوده است و به نظر من این سویه به هیچ وجه نمی‌تواند جایگاه دلتا را بگیرد؛ نه در ایران بلکه در همه جای دنیا.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.