صدام همسر چه کسی را از چنگش درآورد؟

کتاب «زنان دیکتاتورها» به زندگی خصوصی چهره‌های دیکتاتوری نظیر هیتلر، لنین، مائو، صدام و... می‌پردازد

وقیح‌ترین ارتباط صدام با زن یک افسر خلبان بود؛ زنی به نام سمیرا که صدام شوهرش را وادار کرد از او طلاق بگیرد تا خودش با او ازدواج کند!

کتاب «زنان دیکتاتورها» نوشته دایان داکرت از سوی انتشارات «پیدایش» چاپ شده است. جلد اول این کتاب به زندگی خصوصی دیکتاتورهایی سرک می‌کشد که تقریبا همگی آن‌ها را می‌شناسیم؛ هیتلر، استالین، مائو، لنین، موسیلینی، صدام و بن لادن. جلد دوم البته مشخص نیست چه زمانی چاپ می‌شود اما همین تک‌جلد اول انقدر جزئیات و مطالب خواندنی و باورنکردنی دارد که می‌توان آن را ظرف مدتی کوتاه خواند و زمین نگذاشت.

به عنوان مثال هیچ می‌دانستید بیشترین نامه‌های عاشقانه در سراسر جهان تا به حال به چه کسی نوشته شده است؟ شاید باور نکنید اما بیشترین جمله‌های قرن بیستم نثار جنایتکار بزرگ جنگی، هیلتر شده است! البته هیتلر چندان به معشوقه‌های مختلف مشغول نبود. مثل استالین؛ او هم از همان کودکی چندان به زنان تمایل نداشت. همسرش نادیا در مدت اقامت در کرملین چنان از استالین دور شده بود که در نهایت هم تن به خودکشی داد. هرچند البته کتاب جزئیاتی درباره دلایل این خودکشی ارائه می‌کند اما باز هم زندگی استالین بیشتر غرق در ترفند و خون است تا عیش و عشرت کنار معشوقه‌ها. درست برعکس مائو که چهار زن رسمی گرفت و با معشوقه‌های فراوانی هم سر کرد. نویسنده درباره اولین همسرش چیز چندانی نمی‌گوید چون تقریبا نوجوان بود که با او ازدواج کرد اما به همسر دومش هم چندان وفا نکرد. زن و بچه را رها کرده بود و غرق در مبارزات، کنار زنی دیگر بود؛ زنی به نام هوتزوچن که بعدها با او ازدواج کرد. درحالی‌که حکومت وقت همسر دومش را گرفته بود و به خاطر وفاداری به مائو اعدام کرده بود. مائو البته هوتزوچن را هم در مسیر نبردهای خود جا گذاشت و این زن تا به خود بیاید، زنی دیگر را کنار مائو دید؛ زن چهارم! درباره همسر چهارم و جنایاتش هم انقدر حرف هست که بهتر است به کتاب رجوع کنید و بخوانید جیانگ چه بلاهایی که بر سر مردم نیاورد.

در این میان معشوقه‌های صدام کم‌خطرتر بودند؛ درست برخلاف خودش. او با دختردایی‌اش ساجده ازدواج کرده بود اما در مسیر قدرت، بارها خلاف عرف و حتا شرع قدم گذاشت. وقیح‌ترین‌شان ارتباط با زن یک افسر خلبان بود؛ زنی به نام سمیرا که بعدها هم شوهرش را وادار کرد از او طلاق بگیرد تا خودش با او ازدواج کند!‌ در این میان اما نامه‌های معشوقه‌ها به هیتلر همچنان خواندنی است. این‌همه انسان در طول زندگی واقعا تا این حد بی‌مشغله یا حتا متوهم بوده‌اند که برای هیتلر نامه‌هایی گاه حتا احمقانه بنویسند و توقع پاسخ داشته باشند؟ هیتلر پاسخ نمی‌داد؛ درست برعکس موسیلینی. موسیلینی شخصا نامه‌ها را می‌خواند و حتا از بین آن‌ها گلچین هم می‌کرد! کتاب «زنان دیکتاتورها» در مجموع انقدر نکات عجیب و خواندنی دارد که می‌تواند ساعت‌ها شما را به فکر فرو ببرد. بهترین پیشنهاد برای این روزهای ماندن در خانه شاید همین کتاب است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.