ورزش ایران سال آینده 3هزار میلیاردی می‌شود!

لایحه بودجه 1401؛ حق پخش دوبرابر شد، پرسپولیس باارزش‌تر از استقلال!

با اعلام لایحه بودجه 1401 مشخص شد مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل ۳هزار و ۱۲۴میلیارد و ۱۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.

شهروندآنلاین: لایحه بودجه پیشنهادی 1401 امروز از سوی دولت برای مجلس شورای اسلامی ارسال شد و قرار است نمایندگان در بخش‌های مختلف نظرات خود را اعلام کنند. در این بین سهم ورزش در این بودجه هم قابل ملاحظه است.

بودجه 1401 ورزش چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه سال آینده مجموع بودجه وزارت ورزش و جوانان در بخش جاری و عمرانی معادل ۳هزار و ۱۲۴میلیارد و ۱۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد شد. براساس این لایحه، بودجه جاری وزارت ورزش و جوانان در بخش مصاف عمومی در سال ۱۴۰۱ یک‌هزار و ۵۲۶میلیارد و ۳۳۶میلیون تومان و بودجه عمرانی این وزارتخانه در بخش مصارف عمومی در سال آینده معادل یک‌هزار و ۵۱۷میلیارد و ۷۹۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان برآورد شده است. همچنین بودجه جاری این وزارتخانه در بخش مصارف اختصاصی در سال آینده معادل ۸۰میلیارد تومان برآورد شده است.

برآورد صورت‌گرفته از سوی دولت جمعا حاکی از بودجه ۳هزار و ۱۲۴میلیارد و ۱۲۹میلیون و ۵۰۰هزار تومانی در بخش جاری و عمرانی است که البته نیازمند تصویب در مجلس شورای اسلامی خواهد بود و رقم دقیق آن پس از تصویب لایحه و تبدیل آن به قانون مشخص می‌شود.

با توجه به عدم اعلام بودجه کمیته ملی المپیک و کمیته ملی پارالمپیک و لحاظ آن در ردیف کلی بودجه‌ای وزارت ورزش و جوانان، براساس ماده واحده و جدول کلان منابع و مصارف بودجه، در حال حاضر نمی‌توان بودجه وزارت ورزش و جونان را نسبت سال گذشته برآورد کرد و باید منتظر انتشار جدول پشتیبان لایحه بودجه ۱۴۰۱ از سوی سازمان برنامه‌وبودجه بود تا بتوان جزئیات بودجه کمیته ملی المپیک، کمیته ملی پارالمپیک و وزارت ورزش و جوانان را به طور دقیق اعلام کرد.

پرسپولیس، باارزش‌تر از استقلال!

براساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، در بخش بودجه شرکت‌های دولتی سودده و سربه‌سر در سال ۱۴۰۱ نام دو شرکت ورزشی-فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) و استقلال به چشم می‌خورد که براساس آن میزان درآمدها و هزینه‌ها برآورد شده است.

براساس برآورد صورت‌گرفته از سوی دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ میزان درآمدهای شرکت ورزشی-فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) معادل ۲۴۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان و هزینه‌های این شرکت نیز معادل ۲۴۴میلیارد و ۶۰۰میلیون تومان لحاظ شده و در بخش دارایی‌های جاری میزان ذخایر و اندوخته‌ها معادل ۷۵۰میلیون تومان اعلام شده است.

میزان درآمدهای شرکت ورزشی-فرهنگی استقلال معادل ۶۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان و هزینه‌های این شرکت معادل ۶۹میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان لحاظ شده و در بخش دارایی‌های جاری میزان ذخایر و اندوخته‌ها معادل ۲۰میلیون تومان است.

به این ترتیب درآمدهای شرکت ورزشی-فرهنگی پیروزی (پرسپولیس) ۱۷۵میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان و هزینه‌های این باشگاه ۱۷۵میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان و مجموع دارایی‌های جاری این باشگاه ۷۳۰میلیون تومان بیش از شرکت ورزشی-فرهنگی استقلال است!

حق پخش ورزش دوبرابر شد!

به استناد بند «پ» ماده ۹۲ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران مکلفند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کنند.

وجوه واریزی به نسبت مساوی از محل ردیف ۴۹ – ۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره ۹ این قانون به نسبت ۳۰درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰درصد در اختیار سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

در این لایحه، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی موضوع بند (پ) ماده ۹۲ قانون برنامه ششم توسعه در ردیف ملی ۳۱۵میلیارد تومان برآورد شده است که با توجه به نسبت ۳۰ به ۷۰درصدی وزارت ورزش و جوانان نسبت به سازمان صداوسیما سهم وزارت ورزش معادل ۹۴.۵میلیارد تومان و سهم صداوسیما معادل ۲۲۰.۵میلیارد تومان خواهد بود.

باید خاطرنشان کرد ‌براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی ۱۵۰میلیارد تومان برآورد شد که باید به نسبت ۳۰ به ۷۰ بین وزارت ورزش و جوانان و سازمان صداوسیما تقسیم می‌شد، بنابراین سهم وزارت ورزش و جوانان از سهم تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی که ۱۵۰میلیارد تومان برآورد شده بود، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰ معادل ۳۰درصد است که برابر ۴۵میلیارد تومان می‌شود و مطابق قانون بودجه، در سال‌جاری صداوسیما باید این مبلغ را به ورزش ایران پرداخت کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.