پشت‌پرده قراردادهای چندصد میلیونی ستاره‌های کشتی!

قرارداد کشتی‌گیران برای حضور در لیگ اکثرا با مبالغی غیرواقعی در سازمان لیگ به ثبت می‌رسد

باشگاه‌ها با بهانه جلوگیری از پرداخت مالیات، کشتی‌گیران را مجاب می‌کنند که قرارداد رسمی خود را با مبالغی همچون 10 یا 15میلیون به ثبت برسانند.

با وجود اینکه بعد از آن لیگ‌های جذاب و تماشایی در دهه 80 سال‌ها بود که خبری از جذابیت و حضور مدعیان در لیگ کشتی نبود، اما با روی کار آمدن علیرضا دبیر در این فدراسیون و تشکیل سازمان لیگ، استارت احیای دوباره لیگ در کشتی زده شد. نصیرزاده، رئیس سازمان لیگ با حمایت علیرضا دبیر در سه سال اخیر لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی را در حدی به روزهای اوج بازگرداند که در روزهای اخیر شاهد مبارزه برترین کشتی‌گیران ایران و حتی جهان در مرحله نهایی این مسابقات بودیم.

اما در این میان درخصوص مبالغ قرارداد کشتی‌گیران حرف و حدیث‌های زیادی مطرح شده؛ به ویژه اینکه برخی ستاره‌های کشتی همچون کامران قاسمپور و حسن یزدانی به دلایل نامعلومی حاضر نشدند در مرحله نهایی روی تشک بروند و برای تیم‌هایی که با آنها قرارداد بسته بودند، کشتی بگیرند.

حسن یزدانی برای کشتی نگرفتن چقدر گرفت؟!

شاید جالب باشد بدانید که قرارداد ثبت‌شده حسن یزدانی، ستاره کشتی ایران و جهان با تیم فولادین ذوب آمل که به مقام نایب قهرمانی لیگ برتر کشتی آزاد رسید، 10میلیون در سازمان لیگ کشتی به ثبت رسیده است! این البته اتفاق عجیبی نیست، چون در سال‌های اخیر با وجود افزایش قابل توجه مبالغ قرارداد کشتی‌گیران، قراردادهایی که به صورت رسمی در سازمان لیگ به ثبت می‌رسد، مبالغی همچون 10 یا 15میلیونی دارند. حالا با توجه به اینکه حسن یزدانی حتی یک کشتی هم برای تیم فولادین ذوب آمل نگرفته، اخبار رسیده حکایت از این دارد که او 300میلیون تومان از این باشگاه دریافتی داشته است، اما مدیرعامل باشگاه آملی این موضوع را قویا رد می‌کند: «چنین موضوعی صحت ندارد. ما با حسن یزدانی برای دو کشتی به توافق رسیدیم و قرار بود اگر آسیب‌دیدگی‌اش خوب شد، دو کشتی برای ما در مرحله پایانی لیگ بگیرد و در ازایش 300میلیون تومان دریافت کند. با توجه به اما و اگری که درخصوص حضور یزدانی در لیگ وجود داشت، او قرارداد سفید با ما امضا کرد و بعد از آنکه نتوانست کشتی بگیرد، هیچ پولی بابت لیگ دریافت نکرده است.»

بیشترین قرارداد ثبت‌شده در سازمان لیگ؛ 250میلیون!

با اینکه برخی مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ خبر از عقد قراردادهای داخلی با مبالغی بیش از 500میلیون تومان در لیگ کشتی می‌دهند، اما در لیگ بیست‌ویکم که به تازگی به پایان رسیده، بالاترین مبلغ ثبت‌شده در سازمان لیگ 250میلیون تومان بوده است. این قرارداد را کامران قاسمپور، دارنده مدال طلای جهان با تیم صنایع مازندران امضا کرده؛ تیمی که جام قهرمانی را با هدایت رضا یزدانی بالای سر برد. جالب اینکه این کشتی‌گیر جویباری هم بعد از حضور در مرحله مقدماتی به شکل عجیبی از حضور در مرحله نهایی انصراف داد. او دلیل غیبتش را مصدومیت اعلام کرد، اما مسئولان تیم صنایع اعتقاد داشتند مصدومیت فقط یک بهانه است. البته مسئولان این باشگاه خودشان در رسانه‌ها اعلام کردند که 400میلیون تومان فقط در همان مرحله مقدماتی به این کشتی‌گیر پرداخت کرده‌اند! در واقع حتی بالاترین قراردادی هم که در سازمان لیگ به ثبت رسیده، واقعی نیست.

کشتی‌گیران خارجی 3 تا 6هزار دلار

در لیگ برتر کشتی فرنگی و بیشتر لیگ کشتی آزاد شاهد حضور عنوان‌داران کشتی جهان در ترکیب تیم‌های داخلی بودیم، به طوری که سه تیم از چهار تیم حاضر در نیمه نهایی لیگ کشتی آزاد هر کدام دو کشتی‌گیر خارجی را جذب کرده بودند. این 6 کشتی‌گیر که پنج نفر از آنها ملیت روسی داشتند، همگی در رقابت‌های سال‌جاری یا در المپیک یا در مسابقات جهانی صاحب مدال شده‌اند. اما جالب است بدانید تیم‌های حاضر در لیگ برتر نسبت به سطح این کشتی‌گیران با آنها قراردادهایی بین 3 تا 6هزار دلار برای هر کشتی امضا می‌کنند. قراردادها نیز اکثرا به این شکل است که در صورت برد کشتی‌گیر مبلغ بیشتری دریافت می‌کند و در صورت باخت مبلغ کمتری خواهد گرفت. اگر به صورت میانگین هم بخواهیم حساب کنیم، یک کشتی‌گیر خارجی با دو برد در مرحله نهایی لیگ کشتی که شاید نهایت یک هفته وقت او را با توجه به رفت و برگشت و حضور در تمرینات بگیرد، می‌تواند 10هزار دلار یا بیش از 300میلیون تومان دریافت کند.

قراردادهای غیرواقعی؛ آفت لیگ کشتی

با اینکه بالا رفتن مبالغ قراردادها در سال‌های اخیر جای تقدیر از مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ کشتی را داشته، اما هیچ راهکاری برای واقعی‌کردن رقم قراردادها ارایه نشده است. غیرواقعی ثبت‌شدن مبلغ قرارداد کشتی‌گیران که گویا به بهانه نپرداختن مالیات صورت می‌گیرد، بعدا می‌تواند دامن هم کشتی‌گیر و هم باشگاه را بگیرد و دست آنها را در زمان اختلاقات ببندد. مثل همین مورد اخیر که باشگاه صنایع مازندران به علت ثبت نکردن رقم واقعی قرارداد کامران قاسمپور در سازمان لیگ به خاطر حضورنداشتن او در مرحله نهایی نتوانست علیه این کشتی‌گیر شکایت رسمی داشته باشد. این اتفاق برای کشتی‌گیران هم بارها رخ داده و آنها بعد از پرداخت‌نشدن کامل قراردادشان نتوانستند ادعایی را علیه باشگاه خود مطرح کنند، چون رقم رسمی قراردادشان 10 یا 15میلیون تومان بوده است.

میانگین درآمد کشتی‌گیران، هم‌تراز فوتبالیست‌ها!

شاید همچنان از نظر مبلغ نمی‌توان کشتی را با رشته‌ای مثل فوتبال و حتی والیبال مقایسه کرد. در سال‌های اخیر نهایت قراردادهای امضاشده برای ستاره‌های کشتی ایران به 600، 700میلیون تومان رسیده، در حالی که فوتبالیست‌های مطرح ایران در یکی دو فصل اخیر قراردادهایی از 6، 7میلیارد به بالا امضا کرده‌اند. با این حال اگر این موضوع را حساب کنید که یک فوتبالیست تقریبا 10، 11 ماه از سال را درگیر مسابقات لیگ و تمرینات پیش از فصل است، دریافت چنین مبالغی چندان هم غیرعادلانه به حساب نمی‌آید. لیگ کشتی نهایتا 40 روز به طول می‌انجامد و کشتی‌گیران مطرح هم نهایتا در مرحله مقدماتی و فینال چهار بار روی تشک می‌روند. این یعنی کشتی‌گیری که برای مثال 400، 500میلیون دریافت می‌کند، میانگین مبلغ قراردادش تفاوت چندانی با بازیکنان فوتبال ندارد، چون این پول را در مقطعی کوتاه دریافت کرده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.