بازی‌بَلدهای میز گفت‌وگو

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفت‌وگو با «شهروند آنلاین» ترکیب هیأت دیپلماتیک ایران را بررسی می‌کند

این‌روزها همه نگاه‌ها به شهر وین دوخته، جایی که مذاکرات دور هفتم مابین ایران و ۱+۴ از عصر دوشنبه ۸ آذرماه آغاز شد. ایران این دور از مذاکرات را با رویکردی عملگرایانه،‌ طرحی روشن و ترکیبی تازه‌نفس آغاز کرد. پس از روی‌ کارآمدن دولت سیزدهم، علی باقری‌کنی، جایگزین عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای شد و ترکیب هیأت دیپلماتیک ایران شد. «شهروند آنلاین» به همین منظور به بررسی برنامه‌‌ هیأت دیپلماتیک ایران در وین در گفت‌وگو با «عباس مقتدایی»، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پرداخته است. «عباس مقتدایی»، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در این گفت‌وگو به ویژگی‌ها و برنامه‌های تیم مذاکرکننده ایران اشاره می‌کند.

ترکیب هیأت ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در گفت‌وگوی وین چشمگیر است. معتقدم که این باید دلیلی بر نیت جدی ایران تفسیر شود. این یک سطر بخشی از توصیف نماینده روسیه در مذاکرات وین در مورد ترکیب هیأت دیپلماتیک ایران است، تیمی که وعده کرده نقش مهمی در لغو تحریم‌ها علیه کشورمان ایفا کند.

فرمانده؛ «کَهنه‌کار»

هیأت دیپلماتیک ایران شامل متخصصان در حوزه‌های سیاست بین‌الملل، اقتصاد و حقوق است که در رأس آن علی باقری، معاون وزیر امور خارجه قرار دارد. دیپلماتی کار کُشته که در جریان مذاکرات هسته‌ای در زمان سعید جلیلی نیز از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران بوده است. نگاهی به ترکیب تیم جدید مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران که این روزها در هتل کوبورگ مستقر شده‌اند، نشان می‌دهد  که راهبرد دولت سیزدهم برای حضور در مذاکرات همراه با حسن‌نیت و رویکردی عملگرایانه و طرحی روشن است. ترکیب تخصص‌محور این هیأت اعزامی نیز  از عزم جدی جمهوری اسلامی برای لغو «تحریم‌های ظالمانه» خبر می‌دهد.

موضوعی که عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «شهروند آنلاین» نیز بر آن تاکید دارد. عباس مقتدایی معتقد است آنچه اکنون در حال انجام است مذاکراتی است که جمهوری اسلامی ایران نشان داده که در آن جدیت دارد.

جدیت در گفت‌وگو

گواه صراحت و جدیت ایران در دور هفتم مذاکرات، سند ارایه‌شده به طرف‌های غربی است. هیأت ایرانی در آغاز دور هفتم مذاکرات متن پیشنهادی خود را در قالب دو موضوع لغو تحریم‌های ظالمانه و مسائل هسته‌ای به طرف‌های دیگر مذاکره تحویل داده است. برای نخستین‌بار در چنین مذاکراتی، این هیأت ایرانی بود که سند ارایه کرد. عباس مقتدایی در تحلیل و تبیین این پیشنهادات می‌گوید: «به طرف غربی اعلام شده است که ما در طول این مدت فرصت‌های بسیاری را در اختیار آنها قرار داده‌ایم که به تامین منافع ایران منتهی نشده است. این‌بار آنها باید در عمل نشان دهند که بناشان برحیله‌گری و فریبکاری نیست  و رویکرد گذشته خود را کنار گذاشتند.»

دیگر نفرات هیأت اعزامی 

  • مهدی صفری

 صفری درکشورهای اتریش،  روسیه و چین سفیر بوده است. این دیپلمات کشورمان معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه و معاون اسبق اروپا و آمریکا وزارت امور خارجه بوده است.

  • رضا نجفی

نجفی، سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران نزد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. او پیش از این مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت امور خارجه بوده و دارای دکترای حقوق بین‌الملل است.

  • ابراهیم شیبانی

 او سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در وین بوده که دارای دکترای اقتصاد است. او در کارنامه خود ریاست کل بانک مرکزی و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهوری را دارد.

  • علی فکری

علی فکری، معاون سابق سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن است. این چهره دیپلماسی اقتصادی، رئیس اداره مقابله با تحریم‌ها و همچنین رئیس اداره برنامه‌های اقتصادی وزارت امور خارجه بوده است.

  • احمد اسدزاده

احمد اسدزاده دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در وین با مدرک تحصیلی دکترای مدیریت راهبردی است. او دبیر سابق کمیته انرژی دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی بوده است.

  • غلامرضا پناهی

دیگر عضو تیم مذاکره‌کننده ایران در وین، عضو هیأت عامل و معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. او عضو سابق هیأت‌مدیره و معاون ارزی و بین‌الملل بانک ملی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

نگهبان منافعِ ملت

اگرچه در برخی از برهه‌ها در دوره‌های گذشته با توجه به سلایق متعدد سیاسی در کشور، میان دولت و مجلس در رویکرد مذاکرات اختلافاتی مشاهده می‌شد، اما یکی از نکات مثبت در دور هفتم  تعامل مثبتی بین مجلس و تیم مذاکره‌کننده  است. پس از شش دور مذاکره فشرده در وین اکنون تیم مذاکره‌کننده ایران با ترکیبی تازه‌نفس در دور جدیدی از این مذاکرات قرار دارد تا بتواند منافع ملت ایران را تامین سازد. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این خصوص می‌گوید: «مجلس تاکید دارد قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باید به‌طور کامل اجرا شود، همه اعضای دستگاه دیپلماسی ایران تمام عیار بر اجرای این قانون تاکید دارند. ایران برای تامین منافع ملی، گام اساسی و جدی برداشته و در آینده نیز تا جایی که منفعت ملت ایران را به‌دنبال داشته باشند پای‌کار خواهند بود»

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود با«شهروند آنلاین» تعامل وزارت امورخارجه با مجلس را مثبت خواند. «عباس مقتدایی» در این خصوص می‌گوید: «مجلس در قالب کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی فرآیند مذاکرات را بررسی می‌کند. اطلاعات مبسوط را در اختیار و با دستگاه سیاست‌خارجی همراهی کامل دارد. جلسات متعدد میان کمیسیون و وزارت خارجه در بالاترین سطح تشکیل شده و گزارش دوره‌ای در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.»

ریل‌گذاری هدفمند

در همه دوره‌های مذاکرات هسته‌ای، تعداد کارشناسان تیم مقابل چندین برابر تیم ایران بود و ترکیبی از کارشناسان مرتبط با تحریم‌ها را در برمی‌گرفت. حالا این بار ایران تصمیم گرفته از همه ظرفیت‌های خود برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه استفاده کند. موضوعی که با تایید مجلس شورای اسلامی نیز همراه است. بنا به گفته عباس مقتدایی، مجلس بر این باور است که ریل جدید مذاکرات به‌خوبی ترسیم شده است. احقاق حقوق ملت ایران و رفع همه تحریم‌های ظالمانه که به‌صورت یک‌جانبه و فراسرزمینی از سوی آمریکا اعمال شده، هدفی است که هیأت دیپلماتیک ایران در گفت‌وگو دنبال می‌کند. مقتدایی در تبیین این موضوع تاکید دارد: «امیدوارم  در همین چارچوب، مذاکرات پیش رود و منافع ملت ایران تامین شود. البته مجلس بر این نکته هم تاکید دارد که بایستی مراقبت‌های لازم صورت پذیرد تا هیچ موضوعی مانع تحقق منافع ملت ایران نشود.»

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت‌وگو با «شهروند آنلاین» قدرت‌منطقه‌ای ایران را یک نقطه قوت در مذاکرات برشمرد: «کشورهای غربی به‌ویژه سه کشور اروپایی و حتی آمریکایی‌ها به نیکی می‌دانند جمهوری اسلامی ایران یک قدرت پرنفوذ در منطقه است، آنها در این منطقه حضور دارند و اگر بخواهند به حضورشان ادامه دهند، باید به رویکردهای جمهوری اسلامی توجه کنند. آنها به برجام بیش از ما نیازمند هستند. طرف غربی به صراحت می‌گوید می‌خواهد اشتباهات گذشته خود را جبران کند. این موضوع را باید در عمل نشان دهند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.