انگلیس اولین مرگ بر اثر اومیکرون را تایید کرد

علامت سوال‌های سوپرواریانت ویروس کرونا همچنان ادامه دارد

راضیه زرگری- نتایج اولیه مطالعات درباره جدیدترین سویه کرونا موسوم به اومیکرون در حال روشن شدن است؛ در حالی که هنوز ابهاماتی درباره این سویه وجود دارد، شواهد تا امروز نشان داده که اومیکرون می‌تواند تهدید جدی در سراسر جهان باشد.با این حال دبیر کمیته علمی ستاد کرونا می‌گوید اومیکرون هنوز در ایران شناسایی نشده و باید منتظر رسیدن اطلاعات جدید باشیم؛ ولی پیشنهاد ما این است که دوز بوستر واکسن کرونا به افراد بالاتر از ۱۸ سال تزریق شود که بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به شکل لایه‌لایه از سنین بالا این کار آغاز شده است. 

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد حداقل یک بیمار در بریتانیا به دلیل ابتلا به نوع اومیکرون ویروس کرونا جان خود را از دست داده است. جانسون به خبرنگاران گفت: «متأسفانه در حال حاضر مرگ حداقل یک بیمار با اومیکرون تأیید شده است. بنابراین فکر می‌کنم این ایده که این سویه، نسخه خفیف‌تری از ویروس است، را باید یک طرف مطالعات قرار دهیم و جنبه‌های دیگر ژنتیکی اومیکرون را درنظر بگیریم و سرعت شیوع آن در میان جمعیت را فراموش نکنیم.»

به گزارش رویترز ، از زمانی که اولین موارد اومیکرون در 27 نوامبر در بریتانیا شناسایی شد، جانسون محدودیت‌های سخت‌تری را اعمال کرد و روز یکشنبه از مردم خواست برای جلوگیری از تحت فشار قرار گرفتن کادر بهداشت‌ودرمان،هرچه زودتر واکسن‌های تقویت‌کننده کرونا را دریافت کنند. ساجد جاوید، وزیر بهداشت این کشور هم عنوان کرده که سویه اومیکرون با «سرعت خارق‌العاده» در حال گسترش است و در حال حاضر حدود 40 درصد از عفونت‌ها در لندن را تشکیل می‌دهد.‌

 آنچه در مورد نوع جدید کروناویروس می‌دانیم

تنها در عرض چند هفته از کشف اومیکرون سویه جدید کرونا، مشخص شد که این سویه بسیار قابل انتقال است و نسبت به واکسن‌های کرونا در مقایسه با سویه‌های دیگر، مقاوم‌تر. این سویه جدید ویروس کرونا که اولین بار در ماه نوامبر در بوتسوانا و آفریقای جنوبی شناسایی شد، نگرانی دانشمندان و مسئولان بهداشت عمومی را برانگیخته، زیرا تعداد بسیار زیادی از جهش‌ها را به همراه دارد که باعث انتقال بیشتر و کم شدن اثربخشی واکسن می‌شود.

به گزارش نیویورک تایمز ، در 26 نوامبر، سازمان بهداشت جهانی اومیکرون را «نوعی نگران‌کننده» از ویروس کرونا معرفی کرد و هشدار داد که خطرات جهانی ناشی از آن «بسیار زیاد» است، باوجود چیزی که محققان از آن به‌عنوان انبوهی از عدم قطعیت‌ها یاد کردند. از آن زمان به بعد، به گفته سازمان جهانی بهداشت این گونه تقریبا در 60 کشور جهان، در همه قاره‌ها به جز قطب جنوب شناسایی شده است. در آغاز ماه جاری میلادی، یک ساکن کالیفرنیا که از آفریقای جنوبی به خانه بازگشته بود، اولین آمریکایی آلوده به اومیکرون شناسایی شد. مقامات از آن زمان این نوع را در 27 ایالت دیگر در آمریکا شناسایی کرده‌اند.

هنوز خیلی زود است که بگوییم اومیکرون چقدر در آمریکا گسترده خواهد شد، اما کارشناسانی مانند دکتر روشل والنسکی، مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، هشدار دادند که این تعداد احتمالا در هفته‌های آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت.در 10 دسامبر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری گزارشی از 43 مورد اول شناسایی شده در ایالات متحده منتشر کرد. تنها حدود یک‌سوم از مبتلایان به اومیکرون در دو هفته قبل از شروع علائم، به خارج از کشور سفر کرده بودند.

این مطالعه همچنین نکات اولیه‌ای را ارایه کرده که نشان می‌دهد این گونه چقدر می‌تواند بر واکسیناسیون و مصونیت از عفونت‌های قبلی غلبه کند. اکثر افراد آلوده به اومیکرون  – 34 نفر – زمانی که علائم کووید در آنها ایجاد یا آزمایش آنها مثبت شد، به‌طور کامل واکسینه شده بودند. چهارده نفر نیز دوز تقویت‌کننده دریافت کرده بودند، در حالی که 6 نفر آنها پیش از این به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

از 43 نفر فقط یک نفر نیاز به بستری شدن داشت و هیچ‌کدام فوت نکردند. این بدان معنا نیست که اومیکرون در مقایسه با سایر سویه‌ها مثل دلتا و بتا، خفیف‌تر است. زیرا جامعه موردمطالعه کوچک است و نمی‌توان نتایج را به کل جامعه بسط داد. علاوه بر این، جوانان زیر 40 سال موارد ابتلا به اومیکرون را بیشتر تشکیل می‌دهند و افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به کووید شدیدتر هستند.

نگران باشیم؟

کشف اومیکرون واکنش‌های سریع دولت‌های سراسر جهان را برانگیخت. تعدادی از کشورها پروازها از جنوب آفریقا را ممنوع یا ورود مسافران خارجی را به‌طور کامل ممنوع کردند. بسیاری از کارشناسان بهداشت عمومی این اقدام را مورد انتقاد قرار دادند و استدلال کردند که اومیکرون از هفته‌ها پیش وجود داشته و احتمالا به بسیاری از کشورها به شکل ناشناخته گسترش یافته است.

در روزهای اول پس از کشف اومیکرون، دانشمندان نتوانستند اطلاعات زیادی در مورد تهدید این سویه بگویند. تحقیقات نشان داد که سویه جدید دارای جهش‌هایی است که در انواع دیگر نبوده تا انتقال آنها را تسریع و اجازه دهد تا حدی از پاسخ‌های ایمنی فرار کند، اما محققان باید منتظر می‌ماندند تا شواهد بیشتری ظاهر شود و تصویر واضح‌تری از ماهیت اومیکرون به‌دست آید.

در عرض چند هفته، نتایج اولیه مطالعات درباره جدیدترین سویه کرونا موسوم به اومیکرون در حال روشن شدن است؛ در حالی که هنوز ابهاماتی درباره این سویه وجود دارد، شواهد تا امروز نشان داده که اومیکرون می‌تواند تهدید جدی در سراسر جهان باشد.

اومیکرون هنوز در ایران شناسایی نشده

اومیکرون هنوز در ایران شناسایی نشده است؛ یکی از گزارش‌هایی که در کمیته علمی ستاد کرونا روز یکشنبه 21 آذر مطرح شد، درمورد این بود که آیا در ایران بر اساس سکوئنسینگ ژن ویروس، اومیکرون  شناسایی شده است یا خیر؟ حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا گفت: «خوشبختانه تاکنون با توجه به اینکه ۳ مرکز فعال داریم که حتی روز‌های تعطیل هم از صبح تا شب درحال فعالیت و ژن سکوئنسینگ هستند هنوز گزارشی از اومیکرون در ایران نداریم و در حد توانی که داریم در حال بررسی ویروس هستیم.»

او در حاشیه جلسه کمیته علمی کرونا در جمع خبرنگاران اظهار کرد: «در جلسه کمیته علمی درباره آخرین یافته‌های سویه اومیکرون و گسترش آن در کشور‌های مختلف جهان صحبت شد و بحث دوم درمورد واکسیناسیون و پلتفرم‌های مختلف آن و بوستر دوز بود.»

جماعتی در خصوص احتمال تغییر پروتکل‌های درمانی کووید-۱۹ با توجه به جهش اومیکرون، تصریح کرد: «در مورد واریانت اومیکرون هنوز اطلاعات کافی نداریم و چند هفته آتی اطلاعات کافی بر اساس مطالعات کشورهایی که این سویه در آنها وجود دارد، به‌دست ما می‌رسد. هنوز سازمان بهداشت جهانی و CDC آمریکا هم می‌گویند به‌دلیل نبود اطلاعات کافی نمی‌دانیم آیا سرایت‌پذیری این جهش بیشتر است یا خیر؟ آیا شدت بیماری را افزایش می‌دهد یا خیر؟ و… همه اینها علامت سوال‌هایی مقابل کارشناسان است؛ به همین دلیل باید اطلاعات کافی پیرامون اومیکرون به‌دست آید تا بعد ببینیم لازم است داروهای درمانی تغییر کند یا خیر.

به گفته دبیر کمیته علمی ستاد کرونا  اکنون سویه دلتا از کووید-۱۹ در کل جهان وجود دارد و آخرین مطالعات در خصوص دلتاست و در مورد جهش اومیکرون باید منتظر رسیدن اطلاعات جدید باشیم؛ ولی پیشنهاد ما این است که دوز بوستر واکسن کرونا به افراد بالاتر از ۱۸ سال تزریق شود که بر اساس پروتکل وزارت بهداشت به شکل لایه‌لایه از سنین بالا این کار آغاز شده است.

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.