عملیات روانی خللی در برنامه‌های ما ایجاد نمی‌کند

اسلامی: دستور کار ما و آژانس مطالب و ادعاهایی است که در برجام بسته شد

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه دستور کار مذاکرات ایران و آژانس ادعاهایی است که در برجام به‌ آن پاسخ داده و بسته شده است،‌ گفت: اگر قرار است برجام عملیاتی باشد همه باید به تعهدات خود عمل کنند و این طور نیست که ایران کاملا به تعهداتش پایبند باشد و طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکند

شهروند آنلاین: محمد اسلامی در حاشیه مراسم توسعه کاربرد پرتوها در صنایع غذایی  درباره آخرین روند همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با توجه به برخی ادعاهای اخیر گفت: روابط ایران و آژانس باید بر اساس قوانین و اساسنامه آژانس  پادمان وNPT باشد. ما در چارچوب این قوانین روابط خود را با آژانس برقرار می‌دانیم و متاثر از همین ضوابط قانونی در تعامل هستیم و آژانس هم طبق قوانین و موازین بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت می‌کند.

وی اضافه کرد: آن چیزی که در رسانه‌ها و در اخبار و مباحث، منتشر می‌شود، مربوط به عملیات روانی و مسائل سیاسی است. مقابل ما جریانی قرار دارد که به هیچ وجه توسعه علمی و فناوری جمهوری اسلامی ایران را برنمی‌تابد و با این اتهامات و ایجاد جوسازی‌های و عملیات روانی این گونه القا می‌کند که جمهوری اسلامی هدف غیر موجه دارد و نسبت به عدم اشاعه متعهد نیست.

رییس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: هیچ کدام از این موارد هیچ وقت وارد نبوده و اتهاماتی است که رژیم صهیونیستی به آنها دامن می‌زند و ما نسبت به این عملیات روانی و هیاهوها هیچگونه خللی در خود راه نمی‌دهیم و راه خود را پیش می رویم و امیدوار هستیم کشور از این مرحله هم عبور کند.

اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری درباره نحوه همکاری ایران با آژانس در موضوع کرج گفت: موضوع سایت کرج و سایر مواردی که در برجام بوده، خارج از پادمان است. اگر برجام یک معاهده بوده و کشورهای متعهد تعهداتی در این زمینه داشته اند و ایران هم تعهدات خود را پذیرفته است پس باید همه به تعهدات خود عمل کنند.

 چیزی غیر از پادمان و NPT را قبول نداریم

وی خاطرنشان کرد: زمانی که آنها به تعهدات خود عمل نمی کنند و تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی شدیدی علیه ایران اعمال کرده و هر روز هم آن را گسترش می‌دهند، دلیلی ندارد که برای انجام تعهدات برجامی بر ما فشار آورند که بر آنها پایبند باشیم. ما در چارچوب پادمان وNPT اقدام می‌کنیم و چیزی غیر از آن را قبول نداریم.

رییس سازمان انرژی اتمی درباره دستور کار ایران و آژانس هم گفت: دستور کار ما با آژانس درباره مطالب ادعائی بوده است. این مطالب مواردی است که پاسخ آن داده شده و در برجام بسته شده است. اگر قرار باشد برجام عملی و عملیاتی باشد همه طرف‌ها باید به تعهدات خود عمل کنند.

 این امکان وجود ندارد که بخش مربوط به ایران به صورت صد در صد اجرا شده و ایران متعهد به اجرای آن باشد ولی طرف‌های متعهد هیچ کدام از تعهدات خود را انجام ندهند اینها مواردی است که در حال مذاکره است و امیدوارم منطقی در این زمینه حاکم باشد و به یک اصول و ضوابطی پایبند باشند

وی یادآورشد: اگر برجام است همه باید به آن عمل کنند و اگر پادمان و NPT  است، ما در آن چارچوب حرکت می‌کنیم و هرچیزی غیر از این هم فشار سیاسی است.
اسلامی درباره تازه ترین خبرها از نیروگاه بوشهر هم گفت: نیروگاه بوشهر تا پایان دهم مهر ۱۴۰۰ حدود ۵۲ میلیارد کیلووات از تولید خود برق به شبکه انتقال داده است و از این تاریخ برای اورهال و تعویض سوخت رفته است. انشالله طبق برنامه دهم دی دوباره در مدار قرار خواهد گرفت. از زمان‌بندی نیروگاه های دوم و سوم عقب هستیم و امیدواریم با رایزنی که در حال انجام هستیم بتوانیم منابع ان را تامین کنیم تا ساخت این دو هم سرعت گیرد.

اسلامی درباره توافق با آژانس برای نصب دوربین در سایت تسا کرج هم گفت: موضوع کرج در یک بسته قرار دارد و مانند دیگر موارد ادعایی به هم پیوسته هستند و باید باهم حل و فصل شوند.

گفت‌ وگوها درباره موارد ادعایی هنوز ادامه دارد

اسلامی درباره هیات فنی اعزامی توضیح داد: گفت‌ وگوها درباره موارد ادعایی هنوز ادامه دارد و به انتها نرسیده است. مسائلی است که بیشتر فشار سیاسی و عملیات روانی فشار حداکثری بر آن حاکم است تا منطق و ضوابط و امیدوارم کشور هرچه زودتر از این شرایط عبور کند.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین درباره نشست توسعه کاربردهای پرتوی هم ضمن تبریکئ هفته پژوهش گفت: سمینار امروز با موضوع  توسعه کاربرد پرتوها برگزار شد که در تولید اشتغال و اقتصاد کشور تاثیر مستقیم خواهد داشت و همچنین در زندگی مردم هم تاثیرگذار خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در توسعه کاربرد پرتوها گام بزرگی را بر خواهیم داشت؛ گفت: تاکنون نسبت به این امر اهتمام ویژه‌ای نبوده است و نتوانستیم آن طور که شایسته است فناوری هسته‌ای را به زندگی مردم متصل کنیم. کاربرد پرتوها در بحث دوام و کیفیت مواد غذایی و محصولات کشاورزی و حتی در بخش بسیار مهم صنعتی خواهد بود تا بتوانیم با استفاده از پرتوهای فناوری هسته‌ای نسبت به عمر آنها و دوام آنها تاثیر گذاری باشیم.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.