«ماسک»، بدترین انتخاب تایم!

منتقدان: برگزیدن ایلان ماسک به‌عنوان شخصیت سال 2021 بدترین انتخاب مجله تایم است

ایلان ماسک، رئیس شرکت خودروسازی تسلا و اسپیس ایکس، شرکت اکتشاف فضایی، روز دوشنبه ۱۳ دسامبر از سوی مجله آمریکایی تایم به‌عنوان شخصیت سال ۲۰۲۱ انتخاب شد. ثروتمندترین فرد جهان با ثروتی که مجله فوربس آن را ۲۶۵.۴ میلیارد دلار تخمین زده است، جایگزین جو بایدن و کامالا هریس شد که سال گذشته این عنوان را کسب کردند. این کارآفرین ۵۰ ساله آفریقای جنوبی که تابعیت کانادایی و سپس آمریکایی دارد به دلیل شخصیت و توییت‌های عجیبش هم شهره است. انتخاب امسال تایم بدون واکنش هم نبوده است، چنانکه گاردین گزارش می‌دهد منتقدان آن را بدترین انتخاب تاکنون خوانده‌اند!

تصمیم مجله تایم برای انتخاب ایلان ماسک، میلیاردر تسلا، به عنوان شخصیت سال 2021 به دلیل نگرش او به مالیات، مخالفت با اتحادیه‌ها و کم‌اهمیت شمردن خطرات کووید- 19 مورد انتقاد قرار گرفته است.

به گزارش گاردین، ماسک که موسس و مدیر اجرایی شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی اسپیس‌ایکس هم هست، اخیرا از جف بزوس، بنیان‌گذار آمازون، به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان عبور کرد، زیرا افزایش قیمت سهام تسلا ارزش خالص دارایی او را به حدود 300 میلیارد دلار رساند.

تایم با توصیف او به عنوان فردی «شوخ‌طبع و طناز، نابغه، تأثیرگذار بر دیگران بخصوص آنلاین، رویاگرا، صنعتگر و شومن» به گستردگی تلاش‌های ماسک از تأسیس اسپیس ایکس در سال 2002 تا همکاری در ایجاد شرکت انرژی جایگزین سولارسیتی (SolarCity) علاوه بر تسلا، باارزش‌ترین شرکت خودروسازی جهان، اشاره کرد.

ایلان ماسک روی جلد شماره آتی تایم. Photograph: AP

اما این تمجید و ستایش انتقادات شدیدی در ایالات متحده برانگیخته است، جایی که ماسک به دلیل نگرش خود به مالیات، شخصیتی بحث‌انگیز است.

طبق تحقیقات نشریه پروپابلیکا در سال جاری، او همراه با دیگر فوق ‌ثروتمندان، نسبت به افزایش چشمگیر کل ثروت خود بین سال‌های 2014 و 2018، مالیات ناچیزی پرداخت کردند و ماسک میزان واقعی 3.27 درصد را پرداخت کرد.

سناتور الیزابت وارن در توییتی نوشت که تصمیم تایم نیاز به اصلاح قوانین مالیاتی را برجسته می‌کند «تا شخصِ سال در واقع مالیات بپردازد».

ماسک همچنین در سال 2020 با کم‌اهمیت دانستن خطرات کووید در یکسری توییت‌، جنجال‌هایی به پا کرد و ابتدا کارخانه‌اش را در شمال کالیفرنیا با وجود دستور محلی «ماندن در خانه» باز نگه داشت و بعدا تولید را متوقف کرد.

کورت آیکنوالد، نویسنده، هم گفت که این «بدترین انتخاب تاکنون» بوده است.

تایم از سال 1927 «شخصیت سال» را انتخاب کرده است. این مجله می‌گوید این انتخاب فرد و گاهی افرادی را معرفی می‌کند که تأثیر بسیار بر کشور خود و جهان در طول سال تقویمی داشته‌اند.

تایم تاکید کرد انتخاب سالانه این مجله یک جایزه نیست، بلکه شناسایی شخصی است که بیشترین تأثیر را در وقایع سال داشته است، چه خوب، چه بد.

ماسک با استفاده از 66 میلیون دنبال‌کننده خود در توییتر، توصیه‌های عجیبی به جهان ارایه می‌دهد و حتی فالوورهای خود و سرمایه‌گذاران را با متلاطم‌کردن بازارها دیوانه می‌کند!

کاربران در توییتر این انتخاب را زیر سوال بردند و گفتند ممکن است چهره‌های دیگری برای انتخاب سال، شایسته‌تر باشند.

جو بایدن و کامالا هریس برگزیدگان مجله تایم در سال 2020 بودند.

تایم از سال 1927 «شخصیت سال» را انتخاب کرده است. این مجله می‌گوید این انتخاب فرد و گاهی افرادی را معرفی می‌کند که تأثیر بسیار بر کشور خود و جهان در طول سال تقویمی داشته‌اند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.