از وزیر تا دبیر؛ مدعیان ریاست کمیته به صف شدند!

در فاصله کمتر از 3 ماه مانده تا انتخابات کمیته ملی المپیک، جنگ پنهانی برای رسیدن به صندلی ریاست در جریان است

از علیرضا دبیر و مهدی علی‌نژاد به‌عنوان رقبای اصلی صالحی امیری برای پیروزی در انتخابات نام برده می‌شود؛‌ اگرچه ورود وزیر ورزش به عرصه انتخابات می‌تواند یک سورپرایز بزرگ باشد.

به پایان دوره 4 ساله ریاست سیدرضا صالحی امیری در کمیته ملی المپیک نزدیک می‌شویم؛ اگرچه به‌خاطر برخی از ملاحظات از جمله امکان حضور چندین رئیس فدراسیون که انتخابات فدراسیون آنها در دی برگزار می‌شود، انتخابات کمیته ملی المپیک با کمی تاخیر و روز 17 اسفندماه برگزار خواهد شد. به‌نظر می‌رسد از همین حالا رقابت برای تصدی یکی از دو صندلی مهم ورزش ایران آغاز شده و برخی از نامزدهای اصلی ریاست برای گرفتن رأی از اعضای مجمع استارت زده‌اند، اما در این میان برخی ادعا می‌کنند که باید در ماه‌های آینده انتظار سورپرایزهایی را هم در این مسیر داشته باشیم؛ تا جایی که این روزها صحبت از احتمال حضور وزیر ورزش و جوانان در انتخابات کمیته ملی المپیک به گوش می‌رسد. در ادامه به مرور گزینه‌های احتمالی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک می‌پردازیم؛ افرادی که فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و به‌دنبال جمع کردن رأی هستند.

1- سیدرضا صالحی امیری؛ منتظر تایید دولت

4 سال قبل تنها رزومه صالحی امیری در ورزش ایران سه ماه سرپرستی در وزارت ورزش بود و او با حمایت دولت توانست خیلی راحت‌تر از آنچه که تصور می‌کرد ریاست کمیته ملی المپیک را برعهده بگیرد. در چهار سال اخیر تامین بودجه و ارتباط نزدیک با ورزشکاران از نقاط قوت کارنامه صالحی امیری بوده و برخی معتقدند او در صورت ورود دوباره به انتخابات می‌تواند از روسای فدراسیون‌ها و ورزشکاران رأی خوبی بگیرد. اتفاقاتی که در کمیسیون ورزشکاران رخ داد و در نهایت به انتخاب 6 ورزشکار برای مجمع انتخاباتی شد، موضع‌گیری برخی ورزشکاران را علیه رئیس فعلی کمیته ملی المپیک در پی داشت. در شرایطی که صالحی امیری تاکنون هیچ واکنش مثبت یا منفی به‌صورت علنی به حضورش در انتخابات دوره جدید نداشته، اما خیلی‌ها اعتقاد دارند او منتظر گرفتن تاییدیه از مقامات عالی‌رتبه دولت برای تداوم حضورش در رأس کمیته ملی المپیک است.

2- مهدی علی‌نژاد؛ مدعی با برنامه بلندمدت

چند روز قبل بود که مهدی علی‌نژاد از معاونت قهرمانی وزارت ورزش استعفا کرد تا تقریبا حضورش در انتخابات کمیته ملی المپیک را قطعی کند. او که سابقه بیش از 10 سال مدیریت در فدراسیون ووشو را داشته، از دو سال قبل به‌عنوان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش فعالیت کرده و ارتباط نزدیکی با فدراسیون‌ها دارد. موضوع حضور علی‌نژاد در انتخابات کمیته ملی المپیک تقریبا از همان ابتدای حضورش در وزارت ورزش مطرح شد و این موضوع شائبه دخالت و مهندسی او در انتخابات فدراسیون‌ها را هم مطرح کرد. علی‌نژاد بعد از چندماه از وزارت ورزش جدا شد تا مجبور نشود طبق سیاست‌های فعلی این وزارتخانه در انتخابات کمیته ملی المپیک پیش برود و خودش شخصا رایزنی‌ها برای گرفتن رأی از اعضای مجمع را آغاز کرد.

3- علیرضا دبیر؛ جنگ را علنی کرد

قهرمان کشتی آزاد المپیک 2000 سیدنی که از تیرماه سال 1398 ریاست فدراسیون کشتی را برعهده گرفته، هم در بخش عمرانی و زیرساختی و هم در بخش قهرمانی کارنامه قابل قبولی از خود در این مدت به‌جای گذاشته است. علیرضا دبیر که از نظر سیاسی هم به دولت فعلی نزدیک است و سابقه طولانی‌ای در بحث‌های انتخاباتی به‌ویژه در شورای شهر دارد، قبلا نیز یک دوره به‌عنوان نایب رئیس در کمیته ملی المپیک حضور داشته است. او در ماجرای انتصاب برخی از ورزشکاران به عضویت کمیسیون ورزشکاران اعتراض تندی به صالحی امیری داشت و حتی باعث شد حسن یزدانی و محمدرضا گرایی از حضور در این کمیسیون انصراف دهند. گفته می‌شود علیرضا دبیر که موضع شدیدی علیه رئیس فعلی کمیته ملی المپیک گرفته، سودای ریاست در این کمیته را در سر دارد. با توجه به سوابق قهرمانی و مدیریتی دبیر، بعید نیست او با ورود به انتخابات با اقبال خوبی از سوی روسای فدراسیون‌ها مواجه شود.

4- وزیر ورزش؛ سورپرایز انتخابات؟

شایعه‌ای جالب و البته غیرمنتظره این روزها در ورزش کشور به گوش می‌رسد. اینکه سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان تصمیم گرفته در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت کند. با اینکه هنوز این شایعه هیچ واکنشی از سوی سجادی همراه نداشته، اما به‌نظر می‌رسد وزیر ورزش بازخوردهای مثبتی از چنین تصمیمی نخواهد گرفت. از طرفی یک گزینه دیگر هم برای سجادی وجود دارد. اینکه او یک گزینه را از طرف وزارت ورزش حمایت کرده و وارد انتخابات کمیته ملی المپیک کند.

5- گزینه‌هایی که فعلا جدی نیستند

قطعا در ماه‌های آینده گزینه‌های دیگر به جمع گزینه‌های بالا اضافه خواهند شد. از آرش میراسماعیلی بگیر تا محمدرضا داورزنی و البته روسای چند فدراسیون دیگر، اسامی‌ای هستند که این روزها برای ورود به انتخابات نام‌شان به گوش می‌رسد. البته نباید فراموش کنیم به جز ریاست کمیته ملی المپیک پست‌های دیگری همچون نایب رئیسی، دبیرکلی و عضویت در هیأت اجرایی از جمله پست‌های پرطرفدار در انتخابات این نهاد هستند که قطعا خیلی از روسای فدراسیون‌ها برای آنها نامزد خواهند شد. از سوی دیگر نام مجید شایسته، رئیس سابق فدراسیون تنیس که در مجموعه ایران‌مال به‌عنوان مدیر بالادستی حمید سجادی فعالیت کرده،  یکی از گزینه‌های تحت حمایت وزارت ورزش است. با توجه به اینکه ثبت‌نام در انتخابات ریاست شرایط خاصی دارد و افراد یا باید عضو مجمع باشند یا باید به‌عنوان کارشناس خبره معرفی شوند، بعید است کسی خارج از این دایره وارد کارزار انتخابات شود. البته که هنوز سه ماه تا پایان این معادله پیچیده و جنگ پنهان باقی مانده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.