چراغ تحصیل دوباره روشن می‌شود

مجتمع دانش‌آموزی شهرستان اردل بعد از دو سال تعطیلی به دلیل کرونا، امسال فعالیت خود را از سر گرفته است

بعد از دو سال تعطیلی کرونا، مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال احمر دوباره فعالیت خود را از سر گرفتند. دانش‌آموزان ساکن در روستاهای محروم دوباره برای نشستن پشت نیمکت‌های کلاس درس به مجتمع‌های دانش‌آموزی مراجعه کرده‌اند.
مجتمع دانش‌آموزی امام علی (ع) یکی از مجتمع‌های قدیمی هلال‌ احمر در شهرستان اردل استان چهارمحال و بختیاری است که این روزها دوباره چراغش روشن شده. تعطیلی دو ساله کرونا فرصتی برای بازسازی دوباره این مجتمع دانش‌آموزی و افزایش ظرفیت آن از 50 دانش‌آموز به 60 نفر بود.
دانش‌آموزان روستاهای محروم چهارمحال و بختیاری این روزها دوباره در این مجتمع دور هم جمع شده‌اند و از حمایت‌های تحصیلی جمعیت در این مجموعه بهره‌مند می‌شوند.

محدودیت‌های حمایتی

سال 1371 بود که مجتمع دانش‌آموزی اردل به بهره‌برداری رسید؛ درست یک سال بعد از بازدید رهبر از شهرستان اردل و رویارویی با مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان روستایی در این شهرستان.

«ایرج کیانی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: «بعد از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ساخت مجتمع دانش‌آموزی، این مجتمع با ظرفیت 50 دانش‌آموز ساخته شد. از این تاریخ تاکنون، دانش‌آموزان مستعدی که در روستای محل سکونت خود دسترسی به کلاس‌های درس مقطع متوسطه ندارند، پذیرش می‌شوند.»

مثل هر مجتمع دانش‌آموزی دیگری، در این مرکز هم دانش‌آموزان علاوه بر سکونت شبانه‌روزی، از حمایت‌های تحصیلی و حتی معیشتی برخوردار می‌شوند. کیانی می‌گوید: «به دلیل محدودیت ظرفیت مجتمع، دانش‌آموزان در این مجتمع گزینش‌شده هستند.

ما این دانش‌آموزان را از بین متقاضیانی انتخاب می‌کنیم که در روستای محل سکونت‌شان کلاس درسی در مقطع تحصیلی آنها وجود ندارد. همچنین وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان بررسی می‌شود و دانش‌آموزانی که معدل بالاتری دارند در اولویت هستند.»

 

3 ساعت فاصله تا کلاس درس

بسیاری از دانش‌آموزان روستاهای محروم که دسترسی راحتی به کلاس‌های مقاطع متوسطه ندارند، مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. مجتمع‌های دانش‌آموزی بسته به ظرفیتی که دارند هر سال از ترک تحصیل تعداد قابل توجهی از این دانش‌آموزان مناطق محروم جلوگیری می‌کنند.

کمک خیران برای سر پا ماندن مجتمع‌های دانش‌آموزی خیلی موثر است. برخی از دانش‌آموزان ما بعد از پایان تحصیل و اشتغال، دوباره به اینجا سر می‌زنند و کمک‌هایی که از دست‌شان برمی‌آید، انجام می‌دهند

امسال ظرفیت مجتمع دانش‌آموزی امام علی (ع) اردل، بیشتر از سال‌های قبل شده. «مسلم رئیسی» رئیس شعبه جمعیت هلال احمر شهرستان اردل می‌گوید: «برخی از دانش‌آموزان روستایی گاهی برای رسیدن به مدرسه مقطع متوسطه باید روزانه 2 تا 3 ساعت مسیر را طی کنند.

عدم دسترسی به وسایل نقلیه و انرژی زیادی که این مسیرهای دور از دانش‌آموزان می‌گیرد، بسیاری از آنها را از ادامه تحصیل منصرف می‌کند.»

در دو سال گذشته که به دلیل شیوع کرونا مدارس غیر حضوری و مجتمع دانش‌آموزی تعطیل بود، بازسازی‌هایی در این مرکز انجام و ساختمان‌ نونوار شده است.

رئیسی می‌گوید: «در این دو سال که مجتمع تعطیل بود، فرصتی پیش آمد برای بازسازی این مجتمع. به کمک خیران هزینه‌های مورد نیاز تامین شد و بخشی از تجهیزات و وسایل مورد نیاز هم باز از طریق خیران و داوطلبان به دست ما رسید.»

اندر حکایت اهمیت این مجتمع‌های دانش‌آموزی همین بس که سالیانه تعداد قابل توجهی از دانش‌آموزان این مجتمع‌ها راهی دانشگاه‌های کشور می‌شوند و در میان آنها رتبه‌های برتر کنکور هم به چشم می‌خورند.

رئیس شعبه هلال احمر شهرستان اردل می‌گوید: «از بین دانش‌آموزان این مرکز، افراد زیادی بودند که به دانشگاه‌های مهم کشور راه پیدا کردند. تعدادی از آنها معلم شده‌اند و در همین مجتمع دانش‌آموزی در کلاس‌های تقویتی با ما مشارکت دارند. حتی یکی از سرپرستان مجتمع دانش‌آموزی، از افرادی است که سال‌ها در این مجتمع تحصیل کرده است.»

 

دانش‌آموزانی که راهی دانشگاه می‌شوند

مجتمع دانش‌آموزی هلال شهرستان اردل هزینه‌ای بابت حضور دانش‌آموزان دریافت نمی‌کند و همه خدمات آن به صورت رایگان است. علاوه بر محل اسکان، تغذیه روزانه، حمایت‌های تحصیلی، در صورت نیاز حمایت‌های دارویی و درمانی و حمایت‌های معیشتی از این دانش‌آموزان انجام می‌شود.

«ابراهیم صفری» مسئول مجتمع دانش‌آموزی امام علی (ع) می‌گوید: «خدمات مجتمع‌های دانش‌آموزی هلال تنها به اسکان دانش‌آموزان خلاصه نمی‌شود. داوطلبان و خیران به ما کمک می‌کنند تا جای ممکن بتوانیم مشکلات این دانش‌آموزان را برطرف کنیم.

حتی اگر در خانواده آنها فردی به کمک‌های درمانی و دارویی نیاز داشته باشد، سعی می‌کنیم آن را برطرف کنیم تا دانش‌آموز با خیال آسوده‌تری به تحصیل بپردازد.»

وکیل، کادر فوریت‌های پزشکی، دبیر، مهندس و … عنوان‌های شغلی و حرفه‌ای است که دانش‌آموزان سال‌های گذشته بعد از تحصیل در این مجتمع توانسته‌اند به آنها دست پیدا کنند. تلاش برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن، اتفاقی است که این دانش‌آموزان اغلب به آن فکر می‌کنند و قدر موقعیت پیش آمده برای ادامه تحصیل را می‌دانند.

صفری می‌گوید: «کمک خیران برای سر پا ماندن مجتمع‌های دانش‌آموزی خیلی موثر است. برخی از دانش‌آموزان ما بعد از پایان تحصیل و اشتغال، دوباره به اینجا سر می‌زنند و کمک‌هایی که از دست‌شان برمی‌آید، انجام می‌دهند.»

در دو سال شیوع کرونا در کشور و تعطیلی کلاس‌های حضوری، گرچه این مجتمع‌ها تعطیل بودند، اما خدمات مورد نیاز را به دست دانش‌آموزان می‌رساندند تا از تحصیل باز نمانند.

مسئول مجتمع دانش‌آموزی شهرستان اردل می‌گوید: «درست است که در این دو سال مجتمع تعطیل بود، اما برخی از خدمات مورد نیاز دانش‌آموزان را در خانه‌هایشان به دست آنها می‌رساندیم. امکانات ما محدود است و تعداد روستاهای محروم این شهرستان که نیاز به مدرسه و کلاس درس دارند، زیاد است.

خیران می‌توانند برای رقم خوردن آینده‌ای بهتر برای دانش‌آموزان مناطق محروم، در این حوزه اقداماتی که از دست‌شان برمی‌آید را انجام دهند.»

دستم شکست، اما جان‌شان را نجات دادم

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.