تهران اجازه داد دوربین‌های جدید آژانس در مجتمع «تسا» در کرج جایگزین شود

امیرعبداللهیان: به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم

یکی از موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریورماه و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد

شهروند آنلاین: ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به جای دوربین‌های آسیب‌دیده در مجتمع تسا در کرج را به آژانس داده است. دیروز وزیر خارجه ایران گفت: «شب گذشته به توافق خوبی با آژانس دست پیدا کردیم که می‌تواند برخی نگرانی‌های ادعایی درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران را بر طرف کرده و تداوم بیش از پیش همکاری‌های متقابل با آژانس را به دنبال داشته باشد.»

در آخرین روز از همایش «گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» که با حضور وزیر امور خارجه و معاونان این وزارتخانه برگزار شد، امیرعبداللهیان به ارایه جمع‌بندی خود از همایش و بازخوردهای آن پرداخت.

وزیر امور خارجه با تاکید بر اهمیت نشست‌های برگزارشده در این همایش اظهار داشت: «با توجه به حضور قریب یک دوم اعضای کابینه در طول هفته، از همین حالا برگزاری جلسات در بخش‌های ذی‌ربط دولت برای بررسی مشکلات و راهکارهای ارایه‌شده از سوی روسای نمایندگی‌های ایران آغاز شده و کارگروه‌هایی نیز در این خصوص تشکیل شده است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور واردات واکسن را در شرایط همه‌گیری کرونا، اولین آزمون نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور در آغاز به کار دولت سیزدهم عنوان کرد و اظهار داشت: «خوشبختانه امروز با پیگیری‌ها و تلاش‌های جهادی صورت‌گرفته، بیش از 80 درصد مردم کشور واکسینه شده‌اند. علاوه بر کشورهایی مانند چین که بیشترین سهم از واکسن‌های وارداتی را به خود اختصاص داد و کوبا که در زمینه انتقال تکنولوژی برای تولید مشترک با کشور ما همکاری داشت، از کشورهای فراوان دیگری نیز واردات واکسن صورت گرفت، به‌گونه‌ای که اکنون انبارهای وزارت بهداشت و جمعیت هلال‌احمر ظرفیت پذیرش واکسن‌های وارداتی جدید را ندارد.»

گفت‌وگوهای عزتمندانه از ابتدای عمر دولت در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سختکوشی تیم مذاکره‌کننده دنبال می‌شود

امیرعبداللهیان حرکت در راستای کمک به تامین جنبه‌های معیشتی و نیازهای جامعه، به‌گونه‌ای که اثر آن در زندگی و سفره مردم مشخص باشد را دومین ماموریت محوله دولت به وزارت امور خارجه دانست که در این حوزه نیز حرکت جهادی در مجموعه وزارت امور خارجه، در داخل کشور و در نمایندگی‌های خارج آغاز شده است.

وزیر امور خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: «برنامه دولت سیزدهم توسعه راهبردی در داخل کشور، فارغ از نتیجه مذاکرات با دولت‌های دیگر است که سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های ما همه توان و ظرفیت خود را در این راستا به‌کار خواهند گرفت.»

امیرعبداللهیان در بخش دیگری از سخنان خود به گفت‌وگوهای جاری در وین میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+4  پرداخت و تصریح کرد: «گفت‌وگوهای عزتمندانه از ابتدای عمر دولت در دستور کار بوده و کماکان نیز همین رویکرد با جدیت و سختکوشی تیم مذاکره‌کننده دنبال می‌شود.»

امیرعبداللهیان برخی ادعاهای مطرح شده در خصوص وجود خواسته‌های فرابرجامی در متون پیشنهادشده از سوی تیم مذاکره‌کننده کشورمان را کذب محض خواند و تاکید کرد: «این متون کاملا مبتنی بر برجام است و هیچ چیز فرابرجامی در آنها نیست. این متن‌ها نتیجه ده‌ها ساعت بحث و گفت‌وگو در مرکز است و رویکرد ما رفع کامل تحریم‌های برجامی در مقابل رفع نگرانی‌های مورد ادعای طرف‌های مقابل درخصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران است.»

متن اول حاصل 6 دور اول گفت‌وگوهاست. در عین‌حال طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی تازه ایران هم روی میز باشد تا از بحث‌وتلفیق همه اینها یک متن جمع‌بندی شده واحد به‌دست آید. در نهایت نیز این فرآیند باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود

وزیر امور خارجه اضافه کرد: «هم‌اکنون در وین روی دو سری از متون گفت‌وگو می‌شود؛ متن اول حاصل 6 دور اول گفت‌وگوهاست. در عین حال طرف‌های مقابل پذیرفته‌اند متن‌های پیشنهادی تازه ایران هم روی میز باشد تا از بحث‌وتلفیق همه اینها یک متن جمع‌بندی شده واحد به‌دست آید. در نهایت نیز این فرآیند باید به بازگشت طرف‌های مقابل به تعهداتشان منتهی شود.»

وزیر امور خارجه در پایان ابراز امیدواری کرد طرف‌های مقابل با حسن‌نیت و با نگاه به حل مسأله به تلاش‌های خود ادامه دهند و تاکید کرد: «ما خوشبین هستیم در شرایطی که طرف مقابل واقع‌بینانه عمل کند، بتوانیم به پیشرفت در این دور از مذاکرات نائل آییم.»

جزئیات توافق ایران و آژانس

یکی از موضوعات فی‌مابین ایران و آژانس که در دو سفر شهریور و آذرماه گروسی به تهران مطرح شده بود با ابتکار عمل ایران از بروز سوءتفاهم در روابط ایران و آژانس جلوگیری کرد.

ایران در قبال درخواست آژانس در خصوص تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده در اقدام خرابکارانه  علیه مجتمع تسا در کرج از ابتدا به صراحت اعلام کرده بود که تا زمانی که نهادهای مسئول، بررسی‌های فنی و امنیتی خود را روی دوربین‌های مذکور انجام ندهند، اجازه سرویس یا تعویض دوربین‌ها داده نخواهد شد.

از سویی؛ ایران با یادآوری وظیفه صیانتی آژانس در قبال اعضای خود بر لزوم واکنش مدیرکل آژانس به اقدامات تروریستی و خرابکارانه علیه برنامه هسته‌ای کشورمان به‌عنوان حداقلی‌ترین کار ممکن تاکید داشت.

بر این اساس و به‌دلیل اتمام بخش اصلی بررسی‌های قضائی – امنیتی روی دوربین‌های آسیب‌دیده و همچنین نظر به اقدام آژانس در محکوم کردن خرابکاری در مجتمع تسا و پذیرش بررسی فنی دوربین‌ها از سوی کارشناسان ایران قبل از نصب، ایران در اقدامی داوطلبانه، اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید به‌جای دوربین‌های آسیب‌دیده را به آژانس داده است.

نکته مهم اینکه؛ صدور این مجوز به هیچ‌وجه نقض‌کننده قانون مجلس شورای اسلامی نبوده و بر اساس همان قانون، تصاویر ضبط‌شده توسط این دوربین‌های جدید مانند تصاویر دوربین‌های قبلی در اختیار آژانس قرار نخواهند گرفت و همچنان نزد سازمان انرژی اتمی ایران محفوظ خواهند ماند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.