تردید عمومی و نبود زیرساخت، مهم‌تر از نبود ذخیره‌کافی واکسن در کشورهای فقیر

کیوسک؛ نگاهی به صفحه نخست روزنامه‌های جهان؛ چهارشنبه، 15 دسامبر 2021

در ایالات متحده اومیکرون به سرعت گسترش می‌یابد. در بریتانیا هم جانسون گرفتار شورش بزرگ توری (محافظه‌کاران) بر سر پاسپورت کووید شده است.

واشینگتن‌پست

«اومیکرون به سرعت در ایالات متحده گسترش می‌یابد» عنوان گزارش واشینگتن‌پست است. در این گزارش آمده: «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) هشدار داد که کرونای اومیکرون (Omicron) به سرعت در ایالات متحده در حال گسترش است و ممکن است در ژانویه موجی توانفرسا و آزاردهنده از موارد ابتلا ایجاد کند. اما به نظر می‌رسد فدرال و برخی از مدیران داروسازی در حال حاضر طرفدار بازنگری واکسن نیستند و می‌گویند سیستم موجود به علاوه تقویت‌کننده‌ها موثرند.

به گفته  CDC، شیوع اومیکرون در یک هفته، جهش هفت برابری داشت و با چنین سرعتی، این نوع بسیار جهش‌یافته کرونا ممکن است فشار را بر سیستم بهداشت -که قبلا در بسیاری از نقاط وضعیت نامطلوبی داشته – افزایش دهد، این در حالی است که کرونای دلتا هم همچنان می‌تازد.»

گاردین

«جانسون گرفتار شورش بزرگ توری (محافظه‌کاران) بر سر پاسپورت کووید» عنوان گزارش اصلی گاردین است. این روزنامه می‌گوید: «مقیاس طغیان محافظه‌کاران سوال‌هایی ایجاد می‌کند در مورد اینکه آیا نخست‌وزیر محدودیت‌های سخت‌تر کووید را در روزهای آینده اعمال خواهد کرد، حتی در صورتی که این محدودیت‌ها از سوی مشاوران علمی دولت توصیه شود.» گاردین این طغیان را نشانه تزلزل فزاینده تسلط جانسون بر حزب خود می‌داند.  تصویر اصلی هم بوریس جانسون را نشان می‌دهد هنگام بازگشت از ورزش صبحگاهی، دیروز (سه‌شنبه، 14 دسامبر).

فایننشال‌تایمز

گزارش اصلی فایننشال‌تایمز از «ضربه کوبنده» به اقتدار  و اعتبار بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفته است. این روزنامه می‌گوید بوریس جانسون روز سه‌شنبه پس از رأی‌دادن تقریبا ۱۰۰ نماینده محافظه‌کار علیه دولت در مورد پاسپورت کووید، که باید برای ورود به سالن‌های بزرگ نشان داده شود، «بزرگ‌ترین شکست دوران نخست‌وزیری‌اش» را متحمل شد. یکی از مقامات دولتی به این روزنامه می‌گوید که مقیاس طغیان «تا حد زیادی بدتر از سطح انتظارات بود.»

نیویورک‌تایمز

نیویورک‌تایمز مشکل کُندی واکسیناسیون را در کشورهای فقیر فراتر از ذخایر اندکِ واکسن دیده است. «کشورهای فقیرتر کمتر قادر به استفاده از واکسن کوویدی‌اند که دارند» عنوان نموداری در صفحه نخست این روزنامه است. در توضیح آن آمده: «ذخایر اندک واکسن فقط بخشی از مشکل در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد است، جایی که زیرساخت‌ها و تردید عمومی موجب پایین بودن میزان واکسیناسیون شده است. کشورهای ثروتمند از دوزهای خود به میزان بالاتری استفاده می‌کنند.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.