وقتی برف 6 متری راه‌ها را بسته بود

مواد غذایی و آذوقه با بالگرد هلال احمر به روستاهای الیگودرز رسید

الیگودرز و دیگر شهرستان‌های شمالی استان لرستان از نیمه‌های پاییز با بارش برف، سفیدپوش شده‌اند. ارتفاع برف در برخی از مناطق کوهستانی این استان به 6 متر هم می‌رسد. راه‌های مواصلاتی بسته شده و هیچ خودرویی امکان تردد در جاده‌ها را ندارد.
حتی جاده‌های مالرو هم زیر بارش سنگین برف مسدود شده است. از ابتدای این هفته با شدت گرفتن سرما و مسدود ماندن جاده‌ها، امداد هوایی جمعیت هلال احمر برای رساندن مواد غذایی و آذوقه به این منطقه اعزام شدند.
4 روز عملیات امداد هوایی در الیگودرز، بهانه‌ای برای مرور جزییات بیشتر از این امدادرسانی فصلی است.

الیگودرز را با سوز و سرمایش می‌شناسند و مسافت زیادی که برای رسیدن از مرکز شهرستان به هر بخش باید طی کرد. طول این مسیرها گاهی به 180 کیلومتر هم می‌رسد؛ آن هم با گذر از جاده‌های کوهستانی. روستاهای کوچک‌تر هم باز اطراف این بخش‌ها پراکنده شده و طی کردن فاصله زیادی را طلب می‌کنند.

بارش برف و مسدود شدن جاده‌ها هر سال دردسرهای تازه‌ای برای اهالی این شهرستان و روستاهای صعب‌العبورش فراهم می‌کند. قصه این دردسرها امسال وسعت بیشتری داشته و ماموریت زمستانه هلال احمر در الیگودرز را گسترده‌تر کرده است.

«صارم رضایی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان می‌گوید: «70 روستا در این شهرستان فاقد راه‌های ارتباطی هستند. با بارش برف سنگین و مسدود شدن راه‌ها، مردم امکان تردد به شهر و روستاهای همجوار را ندارند و علنا ارتباط این روستاها با بقیه مناطق قطع می‌شود. حتی راه‌های مالرو هم مسدود می‌شود و مردم برای تهیه مواد غذایی و مایحتاج خود دچار مشکل می‌شوند.»

امسال به درخواست مردم برخی از این روستاها، هلال احمر استان لرستان درخواست اعزام بالگرد از سازمان امداد و نجات را مطرح کرده و با رسیدن بالگرد، رساندن آذوقه به روستاها آغاز شد.

رضایی می‌گوید: «وقتی مردم روستایی از ما درخواست کمک کردند، تیم‌هایی برای ارزیابی شرایط اعزام شد. به گزارش این تیم‌ها امدادرسانی زمینی حتی با خودروهای دو دیفرانسیل وجود نداشت. برای همین درخواست بالگرد کردیم.»

 

مشکل جاده‌ها حل می‌شود

این اولین‌باری نیست که بالگردها آذوقه و داروهای مورد نیاز مردم را به مناطق روستایی شمال استان لرستان می‌رسانند. اما گستردگی این عملیات چندان اتفاق پر تکراری در این منطقه نبود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان لرستان می‌گوید: «مواد غذایی مورد نیاز مثل آرد را به این روستاها رساندیم. حتی در برخی از روستاها، افرادی بودند که برای تهیه آذوقه به مرکز بخش یا شهرستان آمده بودند اما به دلیل بسته شدن راه‌ها، امکان برگشت نداشتند.

این افراد را به خانه‌های خود برگرداندیم. در حین عملیات در یکی از روستاها، خبر از بدحال شدن زنی باردار به ما رسید و ما توانستیم به موقع این زن را به مرکز درمانی در الیگودرز منتقل کنیم.»

در این روستاهای صعب‌العبور نیازهای زیادی به خصوص در فصل سرما برای رفت‌وآمد وجود دارد. افراد بیمار، زنان باردار و … در معرض خطر هستند

رضایی به قدمت مشکل مسدود شدن راه‌ها در استان به دلیل بارش برف اشاره می‌کند و می‌گوید: «در بازدید رئیس‌جمهوری از استان لرستان، موضوع مناسب‌نبودن راه‌‌ها و مسدود شدن آنها به دلیل بارندگی هم مطرح شد.

قول مساعدی از دولت برای برطرف کردن این مشکلات گرفتیم. به هر حال در این روستاهای صعب‌العبور نیازهای زیادی به خصوص در فصل سرما برای رفت‌وآمد وجود دارد. افراد بیمار، زنان باردار و … در معرض خطر هستند.

تا زمان حل شدن این مشکل و رسیدگی به وضعیت جاده‌ها، هلال احمر همچنان در کنار مردم هست و برای حل مشکلات و رساندن آذوقه به آنها کمک می‌کند.»

پایگاه امدادی الیگودرز هم در این روزهای سرد همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. در کنار امدادرسانی زمستانه به روستاها، کوهنوردانی که برای صعود به قله‌های استان به این منطقه می‌آیند و دچار حادثه می‌شوند را امدادرسانی می‌کنند.

رضایی می‌گوید: «فعالیت‌های متنوع و حضور همیشگی هلال احمر در حوادث باعث شده تا مردم اعتماد خوبی به جمعیت داشته باشند و در صورت نیاز با ما همکاری کنند. حتی برای تهیه اقلام مورد نیاز در روستاها، برخی از اهالی الیگودرز و بخش‌های مختلف به ما کمک کردند تا این مواد غذایی اولیه را به دست هم‌نوعان خود، قوم و خویش‌ها و مردم روستاهای همسایه برسانیم.»

 

70 روستای صعب‌العبور

عملیات امداد هوایی در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور الیگودرز 4 روز به طول انجامید. به گفته رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر، 70 روستای این شهرستان در این عملیات امدادرسانی شدند.

مهدی ولی‌پور می‌گوید: «با توجه به اینکه ۷۰روستای شهرستان الیگودرز فاقد راه ارتباطی هستند و همچنین راه مالرو آنها نیز بر اثر بارش نزولات آسمانی مسدود شده بود با درخواست از سازمان امداد و نجات یک فروند بالگرد امداد هوایی در شهرستان الیگودرز به مدت چهار روز مستقر شد.»

در طول این عملیات با ۱۳سورتی پرواز، حدود ۱۰ تن آذوقه شامل آرد، برنج و سایر مواد غذایی مورد نیاز به روستاهای دورافتاده و صعب‌العبور چال طلا، جهان دست، سوی، داوودک، پز، کومیه، مارمه، برآفتاب و شیخ ویر حمل شد.

به گفته ولی‌پور، ۵۲ نفر از اهالی این روستاها از جمله یک مادر باردار و یک بیمار که مشکل جدی داشت به شهرستان الیگودرز انتقال داده شدند.

در این عملیات که به مدت چهار روز طول کشید دو تیم عملیاتی جمعیت هلال احمر الیگودرز در امر امدادرسانی فعالیت داشتند. روستاهای صعب‌العبور در دو بخش ذلقی و ززماهرو شهرستان الیگودرز در این عملیات تحت پوشش قرار گرفتند.

از تماس غیرضروری تا کتک‌خوردن امدادگران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.