جعل سند، جدول لیگ را به خاک و خون کشید!

پلیس فتا ورود کرد، بازی‌های گل‌گهر 3 بر صفر به سود استقلال، پیکان و سپاهان شد

با صدور حکم کمیته انضباطی، استقلال 2 امتیاز دریافت کرد، پیکان 3 امتیاز گرفت و سپاهان هم 3 امتیاز دشت کرد؛ 7 امتیاز نیز از گل‌گهر سیرجان کسر شد و این تیم به رده هشتم جدول سقوط کرد.

شهروندآنلاین: سرانجام کمیته انضباطی حکمی که چند هفته‌ای همه اهالی فوتبال منتظر بودند را صادر کرد و رأی به سه بر صفر شدن سه مسابقه تیم گل‌گهر سیرجان داد. ماجرا مربوط به بازیکن گابنی تیم تحت هدایت امیر قلعه‌نویی بود؛ بازیکنی که شرایط حضور در بازی‌های گل‌گهر را طبق قوانین نداشت و با شکایت استقلال،‌ پیکان و سپاهان، کمیته انضباطی رأی به سه بر صفر شدن مسابقات گل‌گهر به سود حریفان داد. سه مسابقه‌ای که نماینده سیرجان در آنها هفت امتیاز کسب کرد و حالا با حکم جنجالی در جدول، سقوطی عجیب داشته است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

حضور اریک بوکوم بایناما، مهاجم گابنی در فوتبال ایران با جنجال بزرگی همراه بود. بازیکن گابنی که در نقل‌وانتقالات تابستانی به تیم سیرجانی پیوست ولی از همان ابتدا حرف‌وحدیث‌هایی مبنی بر غیرمجاز بودن حضور این بازیکن در فوتبال ایران منتشر شد. طبق آیین‌نامه استفاده از بازیکنان خارجی که پیش از آغاز لیگ برتر امسال به تصویب فدراسیون فوتبال رسید، بازیکنانی که از برخی کشورهای آفریقایی نظیر گابن قصد حضور در لیگ برتر ایران را داشته باشند، باید حداقل 4 بازی در تیم ملی بزرگسالان انجام داده باشند تا مجوز حضور در لیگ برتر را کسب کنند.

پیش از اینکه بایناما نخستین بازی خود برای گل‌گهر را برابر استقلال انجام دهد، حرف‌وحدیث‌هایی مبنی بر اینکه هیچ سابقه و رزومه‌ای از این بازیکن در سایت‌های خارجی وجود ندارد، منتشر شد. با این وجود، باشگاه سیرجانی با انتشار نامه‌ای از فدراسیون فوتبال گابن مدعی شد که این بازیکن در چهار بازی دوستانه تیم ملی کشورش به میدان رفته است. پس از دیدار استقلال و گل‌گهر بود که مدیران آبی‌های پایتخت شکایت رسمی خود را نسبت به حضور این بازیکن در میدان تحویل مسئولان سازمان لیگ و کمیته انضباطی دادند. گل‌گهر در دیدارهای بعدی خود برابر پیکان و سپاهان نیز از این بازیکن استفاده کرد.

در نهایت، باشگاه سیرجانی در پاسخ به ابهامات موجود، نامه جدیدی از فدراسیون فوتبال گابن منتشر کرد که در آن ذکر شده بود چهار دیدار اریک بوکوم بایناما برابر تیم‌های ملی بنین، لیبریا، توگو و رواندا برگزار شده اما این نامه باعث ابهامات بیشتری در این پرونده شد چراکه اصولا تیم ملی گابن در تاریخ‌های ذکر شده با سه مورد از این تیم‌ها بازی دوستانه‌ای را برگزار نکرده و طبق مچ‌لیست و مدارک موجود از دیدار با بنین، اریک بوکوم بایناما حتی روی نیمکت گابن هم حضور نداشته است.

کمیته انضباطی و حکم سنگین علیه گل‌گهر

باشگاه استقلال که به‌عنوان عضو اصلی این پرونده مصرانه روی شکایت خود پافشاری داشت، مدارک معتبری را تحویل کمیته انضباطی داد. در این میان نیز مکاتباتی با فدراسیون فوتبال گابن و کنفدراسیون فوتبال آفریقا انجام شد و کمیته انضباطی به این قطعیت رسید که مدارک این بازیکن گابنی جعلی بوده و اریک بوکوم بایناما مصداق بازیکن غیرمجاز تلقی می‌شود. در نتیجه، کمیته انضباطی رأی خود را در خصوص این پرونده جنجالی صادر کرد و هر سه دیدار گل‌گهر برابر استقلال، پیکان و سپاهان با نتیجه سه بر صفر به سود این تیم‌ها اعلام شد.

کمیته انضباطی در جهت کشف واقعیت ایمیل‌های فدراسیون گابن که به‌عنوان مدرک از سوی باشگاه گل‌گهر ارایه شد، برای بررسی تخصصی و فنی به پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) مراجعه کرد. بر اساس نظریه تخصصی پلیس فتا ثبت‌نام بازیکن مورد شکایت بر اساس استفاده از مدارک و مستندات غیرواقعی و جعلی صورت پذیرفته است. از این رو در حکم مذکور آمده که بازیکن موردنظر فاقد شرایط لازم (چهار بازی برای تیم ملی بزرگسالان) است. همچنین فدراسیون گابن تاییدیه‌های ارایه شده برای ثبت‌نام بازیکن مبنی بر انجام چهار بازی در سطح ملی بزرگسالان را جعلی عنوان کرده است و  باشگاه گل‌گهر پیش از صدور کارت بازی، باید دقت‌نظری بیشتری راجع به این موضوع اهتمام می‌داشت.

جعل آشکار؛ با گوشی شیائومی از تهران ایمیل زدند!

یکی از اتفاقات جنجالی درباره یار گابنی تیم گل‌گهر، مکاتبات انجام گرفته میان فدراسیون فوتبال و فدراسیون گابن و ایمیل‌هایی است که در این میان ردوبدل شدند. از میان تمام این مکاتبات تنها دو ایمیل به تهران رسیده که از مبدا گابن است و توسط معاون دبیرکل و با ایمیل مورد تایید فیفا بوده. ایمیل‌هایی که می‌گوید بازیکن گابنی بازی ملی ندارد، اما ایمیل‌هایی که مدارک بازیکن گابنی گل‌گهر را تایید کردند هیچ‌کدام از گابن ارسال نشدند و استعلام‌های فنی از پلیس فتا نشان داده تعدادی از این ایمیل‌ها از تهران و از یک گوشی شیائومی ارسال شدند. حالا پرونده تخلف و جعل اسناد بازیکن گابنی باز است و برای بررسی بیشتر به مراجع نظارتی فدراسیون فوتبال ارجاع شده تا مشخص شود چه کسی این ایمیل‌ها را از تهران فرستاده است.

با صدور حکم کمیته انضباطی، استقلال دو امتیاز دریافت کرد، پیکان سه امتیاز گرفت و سپاهان هم سه امتیاز دشت کرد؛ هفت امتیاز نیز از گل‌گهر سیرجان کسر شد و این تیم به رده هشتم جدول سقوط کرد.

حسین شریفی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در این خصوص می‌گوید: «وقتی نتوانستیم جمع‌بندی کنیم، از مقام قضائی خواستیم شرایط را بررسی کند. موضوع به پلیس فتا ارجاع داده شد و آنها نیز ایمیل‌ها را جعلی تشخیص دادند. 9 ایمیل با یک تلفن همراه خاص صادر شده و حتی در یک روز، دو نامه دریافت کردیم که هر دو آنها جعلی تشخیص داده شده است.»

استقلال این‌بار شاکی جاعل سند شد!

با وجود اعلام حکم پرونده به سود باشگاه استقلال اما مسئولان این باشگاه ادعاهای جدیدی در این خصوص دارند. فرشید سمیعی، معاون حقوقی باشگاه استقلال در این باره گفته است: «ما باشگاه یا کسی را متهم نمی‌کنیم و مرجع قضائی است که باید کسی را متهم کند. به‌دلیل اینکه آدرس ارسالی جعلی بوده است، پرونده باید به دادسرا برود تا مشخص شود چه کسی ایمیل را جعل کرده و چه کسی از سند مجعول ساختگی استفاده کرده است. اگر این قسمت ماجرا مشخص شود، احتمالا قبل از استیناف دیگر نکته مجهولی نمی‌ماند. باید پشت پرده این قضیه مشخص شود.»

او صحبت‌هایش را اینطور ادامه داد: «اگر اصل ماجرا برملا شود، از برخی ماجراها می‌گذرند. پیگیری‌ها خیلی چیزها را مشخص خواهد کرد. برای ما قابل قبول نیست که قسمت حقوقی یا بین‌الملل باشگاهی نتواند ایمیل رسمی فدراسیون کشوری را پیدا کند. ایمیل‌های رسمی هر کشوری در سایت فیفا یا کنفدراسیون قاره کشور مربوطه موجود است. نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم چرا به ایمیل‌های ساختگی، ایمیل زده شده است.»

پرونده‌ای که همچنان باز است

این پرونده جنجالی فوتبال ایران حالا در دو بخش باز مانده است؛ یکی به‌خاطر اعتراض باشگاه گل‌گهر سیرجان به کمیته استیناف مسئولان این کمیته باید بار دیگر پرونده را بررسی و در صورت نیاز تجدیدنظر کنند. اتفاقی که با توجه به واضح بودن مستندات و تخلف انجام شده بعید به‌نظر می‌رسد. از سوی دیگر با توجه به اینکه مشخص شده در این ماجرا جعل صورت گرفته، حالا ارکان قضائی فدراسیون فوتبال و شاید مراجع نظارتی بالاتر به موضوع ورود کنند تا فردا جعل‌کننده پیدا شود. اتفاقی که بعید است کار سختی باشد و احتمالا پلیس فتا خیلی سریع می‌تواند این شخص را پیدا و دستگیر کند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.