وزنه‌برداری ایران؛ ناکامی با نایب‌قهرمانی جهان!

تیم‌ملی وزنه‌برداری با داشتن فقط یک طلایی در تمامی اوزان، به عنوان نایب قهرمانی جهان رسید

با وجود کسب عنوان نایب‌قهرمانی تیمی، به نظر می‌رسد وزنه‌برداری ایران خالی از ستاره شده و دیگر خبری از نام ایرانی‌ها در فهرست رکوردداران دنیا نیست.

شهروند- تیم‌ملی وزنه‌برداری ایران که همواره جزو مدعیان جهانی به ویژه در اوزان سنگین بوده، امسال در غیاب ستاره‌های عنوان‌دار خود همچون سهراب مرادی، کیانوش رستمی، علی هاشمی و علی داودی راهی مسابقات جهانی 2021 تاشکند ازبکستان شد. مصطفی جوادی، مرتضی بیگلری، ایوب موسوی، رضا دهدار، رسول معتمدی، امیر حقوقی، امیر عزیزی، علیرضا سلیمانی، آیت شریفی و علیرضا یوسفی ترکیب تیم 10 نفره ایران را تشکیل می‌دادند، اما درنهایت فقط جوادی به مدال نقره مجموع و معتمدی به طلای مجموع اوزان خود دست یافتند و بقیه نفرات عملکرد چندان قابل قبولی نداشتند.

البته تیم دختران ایران هم برای دومین بار در مسابقات جهانی شرکت کرد و در حالی که قرار بود چهار نماینده داشته باشد، به شکل عجیبی با حذف یک نفر در لحظه آخر به دلایل نامعلوم با تیمی سه نفره به رقابت‌ها رفت و طبق پیش‌بینی‌ها به عنوان خاصی هم نرسید. الهام حسینی، یکتا جمالی و فاطمه یوسفی سه وزنه‌بردار تیم‌ملی زنان ایران در تاشکند بودند.

جوادی، پدیده جدید وزنه‌برداری ایران

با اینکه مرتضی بیگلری، اولین ایرانی حاضر روی تخته مسابقات قهرمانی وزنه‌برداری جهان 2021 در تاشکند ازبکستان نتیجه ناامیدکننده‌ای گرفت و در دسته B وزن 81 کیلوگرم نتوانست رکوردی را به نام خود ثبت کند، اما در دسته A همین وزن، میرمصطفی جوادی نتیجه خوبی را به نام خود ثبت کرد. در رقابت حرکت یک‌ضرب دسته ۸۱ کیلوگرم، میرمصطفی جوادی موفق شد مدال برنز را به نام خود کند. او ۱۵۵، ۱۵۹ و ۱۶۳ کیلوگرم را با موفقیت بالای سر برد. رقابت در حرکت یک‌ضرب این دسته به قدری نزدیک بود که دو بار رکورد جهان شکسته شد. نماینده مولداوی و بلغارستان در این حرکت اول و دوم شدند که مصاف دیدنی در رکوردشکنی داشتند. در دوضرب جوادی بار دیگر درخشید و این بار دوم شد. او ۱۹۳، ۱۹۸ و ۲۰۴ کیلوگرم را با موفقیت بالای سر برد. نماینده بلغارستان هم رکورد جهان را زد و هم به طلا رسید. در مجموع، جوادی با ۳۶۷ به مدال نقره رسید. کسب عنوان نایب قهرمانی در یک وزن المپیکی اتفاق بزرگی بود که از سوی پدیده جدید وزنه‌برداری ایران رقم خورد.

معتمدی؛‌ تنها طلایی ایران در تاشکند

در حالی که وزنه‌برداران ایرانی در اوزان 89 و 96 کیلوگرم عملکرد مناسبی نداشتند و دست‌شان از مدال کوتاه ماند، ایران با دو وزنه‌بردار یعنی رسول معتمدی و امیر حقوقی در دسته 102 کیلوگرم حاضر شد. رسول معتمدی در حرکت یک‌ضرب عملکرد نسبتا موفقی داشت و نقره یک‌ضرب را از آن خود کرد. او توانست در تلاش دوم و سوم ۱۷۰ و ۱۷۷ کیلوگرم را با موفقیت بالای سر ببرد؛ در حالی که نفر اول از کره‌جنوبی وزنه 180 کیلوگرمی را به نام خود ثبت کرده بود. امیر حقوقی دیگر ملی‌پوش ایران هم توانست ۱۶۷ و ۱۷۲ کیلو را در تلاش اول و دوم ثبت کند و در یک‌ضرب به مقام پنجم بسنده کرد.

اما در حرکت دوضرب که رقابت به اوج خود رسیده بود، بعد از اینکه وزنه‌بردار کره‌ای در حرکت آخر نتوانست وزنه 220 کیلوگرمی را مهار کند و بعد از بالا بردن وزنه، آن را با وجود اصرار زیاد به زمین انداخت، رسول معتمدی با اعتمادبه‌نفس بالا روی تخته حاضر شد و با ثبت وزنه 220 کیلوگرمی به نام خود، هم طلای دوضرب و هم طلای مجموع را به نام خود کرد. رسول معتمدی توانست در حرکت اول دوضرب ۲۱۵ کیلوگرم را بالای سر ببرد، اما در حرکت دوم 220 کیلوگرم را یک بار به زمین انداخت. رسول معتمدی در مجموع رکورد 397 کیلوگرم را به نام خود کرد و طلای دوضرب و مجموع و نقره یک‌ضرب را به گردن آویخت تا برای اولین بار در این رقابت‌ها سرود ایران در سالن مسابقات پخش شود. امیر حقوقی دیگر وزنه‌بردار ایران در این دسته هم با ثبت رکورد 216 کیلوگرم در دوضرب و 388 کیلوگرم در مجموع به کار خود پایان داد و برنز مجموع را به دست آورد.

ناکامی در غیاب ستاره‌های 96 و فوق‌سنگین

اما دو وزنی که ایران در سال‌های اخیر موفق عمل کرده، در این دوره دست وزنه‌برداران ایرانی به یک مدال هم نرسید. در دسته 96 کیلوگرم که خبری از کیانوش رستمی و سهراب مرادی نبود، نمایندگان ایران عملکرد ضعیفی داشتند. در حالی که خیلی‌ها اعتقاد داشتند رکوردهای تمرینی سهراب مرادی خیلی بیشتر از قهرمانان این دسته است. در فوق‌سنگین هم علی داودی، نایب قهرمان المپیک به دلایل نامعلومی در مسابقات جهانی شرکت نکرد و در غیاب او دو جوان جویای نام تنها دستاوردشان شکستن رکورد جوانان جهان بود.

غول گرجی نزدیک به رکورد نیم تُنی!

در روزی که ایرانی‌ها دست خالی ماندند، این غول گرجستانی بود که بار دیگر همه علاقه‌مندان به وزنه‌برداری در سراسر جهان را متعجب کرد. لاشا تالاخادزه بار دیگر قدرت خود را به رخ کشید. او در یک‌ضرب و در حرکت سوم وزنه 225 کیلوگرمی را مهار کرد تا دو کیلو رکورد جهان را که در اختیار خودش بود، افزایش دهد. تالاخادزه در دوضرب نیز یک رکورد شگفت‌انگیز ثبت کرد. او 267 کیلوگرم را مهار کرد تا در این حرکت نیز دو کیلوگرم رکوردش را افزایش دهد. در مجموع نیز تالاخادزه علاوه بر کسب سه مدال طلا، رکورد 492 کیلوگرم را به نام خود ثبت کرد تا هم 4 کیلو رکورد مجموع جهان را ارتقا دهد و هم یک گام دیگر به رکورد رویایی نیم تنی که رویای این غول گرجستانی است، نزدیک شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.