امداد از زمین و هوا برای نجات کوهنوردان دیزین

امدادگران 9 نفر را از دل کوه نجات داده و جسد یک نفر نیز با بالگرد به پایین منتقل شد

چندین ساعت مسیر سخت و صعب‌العبور را بالا رفتند. سرما و خطر را به جان خریدند تا به گرفتارشدگان یاری برسانند. سرخپوشان هلال‌احمر البرز در آخر هفته، ماموریت سختی را پشت‌سر گذاشتند. 10 طبیعت‌گرد وقتی در ارتفاعات دیزین گرفتار شدند، امدادگران را به صحنه حادثه کشاندند. آنهایی که برای تفریح به آن منطقه رفته بودند، ولی در ارتفاعات و سرمای سخت گرفتار شدند. یکی از آنها سقوط کرد و بقیه نیز از شدت سرما و ترس تا مرز خطر پیش رفتند. با این حال نجاتگران هلال‌احمر منجی این طبیعت‌گردها شدند و 9 نفرشان را نجات دادند. اما یکی از آنها که سقوط کرده بود، جان باخت و امدادگران جسد او را با بالگرد پیدا کردند.

عصر روز پنجشنبه بود که این حادثه رخ داد. مرد 50 ساله به همراه 9 مرد دیگر راهی ارتفاعات دیزین شده بودند. آنها در فضای مجازی با هم آشنا شده و با هم یک تیم کوهنوردی تشکیل داده بودند. با لباس و تجهیزات رفتند. اما یک حادثه آنها را گرفتار ارتفاعات کرد. این 10 نفر در سرما گرفتار شدند. آنها درنهایت موفق شدند با نیروهای هلال‌احمر تماس بگیرند و موضوع را اطلاع دهند. ولی ترس، سرما و شوک این حادثه آنها را از پای درآورده بود. یک نفرشان سقوط کرده بود و بقیه نمی‌دانستند باید چه کار کنند.

درنهایت مردان امدادگر توانستند خود را به آنها برسانند و این 9 نفر نجات پیدا کردند. ولی این پایان عملیات سخت نجاتگران نبود. آنها چندین ساعت در دره‌ها و ارتفاعات دیزین خطر را به جان خریدند و به جست‌وجوی مرد سقوط‌کرده پرداختند. بعد از گذشت 20 ساعت جسد این مرد در دل کوه پیدا شد.

محمدباقر خلفی، مدیرعامل هلال‌احمر البرز که خودش نیز در این عملیات حضور داشت، چندین ساعت ماموریت سخت امدادگران را اینطور روایت کرد: «ساعت 18 عصر روز پنجشنبه 25 آذر ماه به ما اطلاع دادند که فردی در ارتفاعات دیزین سقوط کرده و مجروح شده است. یکی از همان گرفتارشدگان موفق شده بود با ما تماس بگیرد. بلافاصله موضوع را در دستور کار قرار دادیم. یک تیم پیشرو در شهرستانک عازم محل شد. بعد از آن سه تیم کوهستان نیز به محل حادثه رفتند. آنجا با همکاری نیروهای محلی و مسئولان مجموعه تفریحی دیزین توانستیم به کوهنوردان گرفتارشده در ارتفاعات برسیم.»

امداد هوایی

وقتی امدادگران به آنها رسیدند، همگی هول شده بودند. ترس و وحشت داشتند و از سرما می‌لرزیدند. اینکه شاهد سقوط یکی از همنوردان خود بودند، آنها را در شوک بزرگی فرو برده بود: «باورشان نمی‌شد که ما توانستیم آنها را پیدا کنیم. چون مسیر بسیار سخت بود. از طرفی هوا تاریک و سرد شده بود و امکان دسترسی به آنها بسیار سخت‌تر از روز بود. با این حال، تیم نجات به همراه مردم محلی توانستند منطقه‌ای که آنها گرفتار شده بودند، پیدا کنند. ما در ابتدا هفت نفرشان را به پایین منتقل کردیم. دو نفر ماندند و یک نفر هم سقوط کرده بود. آنها می‌گفتند آن یک نفر هم پیدا شود، بعد همه با هم برگردند. اما همه‌شان حال‌وروز خوبی نداشتند و به رسیدگی نیاز داشتند. اقدامات اولیه را انجام دادیم و آنها را به یک مکان امن منتقل کردیم.»

او در ادامه روایت این ماجرا به خبرنگار شهروند گفت: «تقریبا نیمه‌های شب بود که توانستیم گروه کوهنوردان را پیدا کنیم. وقتی به آنها رسیدیم، گفتند یکی از آنها که مردی 50 ساله بود، پایش لیز خورده و سقوط کرده است. او به دره‌های اطراف سقوط کرده بود و جایش اصلا مشخص نبود. برای همین ما تا ساعت 5 صبح دنبالش گشتیم، ولی فایده‌ای نداشت. از طرفی بچه‌های ما هم در خطر بودند. به خاطر سرما و مسیر سخت ممکن بود اتفاقی برای آنها بیفتد. برای همین یک ساعت استراحت دادیم تا هوا روشن شود. بعد از آن درخواست بالگرد دادیم و ساعت 7 عملیات امداد هوایی آغاز شد.»

پایان عملیات

این عملیات تا ظهر روز جمعه ادامه داشت. جسد جایی افتاده بود که قابل دسترسی از راه زمینی نبود. با این حال، نیروهای امدادی زمینی نیز به ماموریت خود ادامه دادند: «در کل 15 امدادگر در قالب هشت تیم به این ماموریت رفتند تا اینکه جسد آن مرد پیدا شد. از طریق بالگرد او را شناسایی کرده و عملیات انتقال آغاز شد. از طریق راپل او را منتقل کردیم. درنهایت نیز ساعت 2 ظهر این عملیات به پایان رسید. اما اگر بیشتر از آن طول می‌کشید با بارش برف همزمان می‌شد، آن‌وقت بود که جان نیروهای امدادی نیز به خطر می‌افتاد. این افراد که همه آنها مرد بودند، برای تفریح به این منطقه آمده بودند. لباس کوهنوردی داشتند، کوله‌پشتی هم همراه‌شان بود که مشخص بود تجهیزات هم دارند. ولی کوهنورد حرفه‌ای نبودند. برای کوه‌پیمایی و تفریح به آنجا رفته بودند. آنها همگی ساکن تهران، کرج یا اطراف بودند.»

هشدار به کوهنوردان

خلفی در ادامه به افرادی که قصد کوهنوردی دارند، هشدار داد: «بهتر است افرادی که قصد رفتن به ارتفاعات را دارند، پیش از حرکت، کمی پرس‌وجو کنند. از مردم محلی بپرسند. آب‌وهوا را چک کنند. تجهیزات لازم را با خود ببرند تا شاهد اتفاقات هولناک نباشیم. کوهنوردان چه حرفه‌ای و چه آماتور در فصل زمستان و هنگام بارش برف و باران برای رفتن به این مناطق تمام جوانب را بسنجند و همه اطلاعات را دریافت کنند. همچنین در دیگر ایام سال نیز لازم است حتما یک فرد حرفه‌ای و راه‌بلد با تیم‌ها همراه شود. از طرف دیگر مسیر صعود و محل استقرار نیز پیش از حرکت به هیأت کوهنوردی یا نمایندگی وزارت گردشگری اطلاع داده شود تا اگر اتفاقی پیش آمد جای آنها مشخص باشد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.