قرمز و نارنجی تمام شد، کدام محدودیت‌ها باقی مانده است؟

شهروندآنلاین- قرمزها و نارنجی‌ها حذف شدند. حالا در میدان مسابقه کووید-19 زردها و آبی‌ها باقی ماندند. زردها 53شهرستان ایران را از آن خود کردند و 395 شهرستان نصیب آبی‌ها شده. به گفته وزیر بهداشت تاکنون حدود 87 درصد جمعیت ایران واکسن کرونا دریافت کرده اند.

از اولین‌ روزهای مرزگشایی کووید-19 این اولین‌بار است که قرمزها و نارنجی‌ها حذف می‌شوند. البته با عبور از موج پنجم. با حذف قرمزها و نارنجی‌ها آمار مبتلاها و فوتی‌ها هم فروکش کرد تا کمی شهرها و بیمارستان‌ها نفس تازه کنند.

شهرهایی که در 24ساعت گذشته تنها شاهد 46 فوتی‌ای بودند که کووید-19 نفس‌شان را بند آورد. اگرچه 16 استان این 24ساعت را بدون فوتی روز کردند. سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، ایلام، هرمزگان، یزد، مرکزی، قم، کردستان، گلستان، گیلان، کرمانشاه، لرستان، همدان، اصفهان و خوزستان. چهار استان بوشهر، خوزستان، مرکزی و البرز هم تنها نام یک بستری را برای خود ثبت کردند.

اعداد و ارقام ثبت‌شده توسط کووید-19

کووید-19 هنوز در جنگ با جهان آرام ننشسته و هر از چندگاهی سویه‌ای جدید را در این جنگ نابرابر رو می‌کند. کووید-19 این‌بار با سویه اومیکرون تصمیم به قربانی کردن، گرفته است. سویه‌ای که در 80 کشور موفق به فتح شده تا هشدارهای بهداشتی برای سایر کشورها به صدا دربیاید.

هشداری که بیش از گذشته اهمیت واکسیناسیون را گوشزد می‌کند. واکسیناسیونی که در ایران تاکنون آمار 59میلیون و 26هزار و 227نفری را به نام خود ثبت کرده، البته برای دوز اول. در آمار دوز دومی‌ها نام 50میلیون و 109هزار و 890 نفر ثبت شده است.

آمار دوز سومی‌ها اما به سه‌میلیون و 460هزار و 454نفر رسیده تا جمع واکسن های تزریق شده به 112میلیون و 596هزار و 571 دوز برسد. در 24ساعتی که گذشت هم 322هزار و 887 دوز واکسن به آمارها اضافه شد. در همین بازه زمانی 2196 بیمار جدید شناسایی شدند.

جمعیتی که تنها 341نفرشان کارشان به بستری کشید. مجموع بیماران کووید-19 به 6میلیون و 167هزار و 650 نفر رسیده است. تاکنون پنج‌میلیون و 995هزار و 734نفر بهبودیافته‌ و از بیمارستان ترخیص شدند. آمار رسمی وزارت بهداشت می گوید اکنون 2941 بیمار کرونا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

استان‌هایی که در 24ساعت گذشته تنها شاهد 46 فوتی‌ای بودند که کووید-19 نفس‌شان را بند آورد. اگرچه 16 استان این 24ساعت را بدون فوتی روز کردند؛ سیستان‌وبلوچستان، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر، ایلام، هرمزگان، یزد، مرکزی، قم، کردستان، گلستان، گیلان، کرمانشاه، لرستان، همدان، اصفهان و خوزستان. چهار استان بوشهر، خوزستان، مرکزی و البرز هم تنها نام یک بستری را برای خود ثبت کردند.

محدودیت‌هایی که از سرمان گذشت!

با همه‌گیری کووید-19 واژه‌هایی همچون محدودیت‌های کرونایی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی متداول شده. مشاغل به گروه‌های مختلف تقسیم شدند تا در فهرست اعمال محدودیت‌ها قرار بگیرند. محدودیت‌هایی که فقط یقه شهرهایی که آبی بودند را نگرفت.

شهرهایی که چهار گروه شغلی اجازه فعالیت داشتند و تردد میان شهرها هم آزاد بود. البته شرایط برای شهرهایی که در فهرست زردها بودند، تفاوت داشت. شهرهایی که تنها اجازه فعایت دوسوم کارکنانش را می‌دادند. برپانشدن نمازهای جمعه و مراسم‌ مذهبی و آیینی هم جزو محدودیت‌های این شهرهاست. اگرچه مراکز آموزشی و حوزه‌های علمیه هم اجازه فعالیت نداشتند.

پس از اعلام ممنوعیت تردد  از ساعت 21 تا 4 صبح، اما شهروندان این شهرها اجازه ورود به مراکز تفریحی را داشتند، البته به شرط باز بودن فضا و رعایت پروتکل‌ها. ورود به آرامستان‌ها هم مشروط به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود. محدودیت‌ زوج و فرد هم در شهرهای زرد از ساعت 9 تا 21 اعلام شد. اگرچه ممنوعیت خودروهای شخصی با پلاک‌های غیربومی در این شهرها اعمال می‌شد.

بمحدودیت‌ها به قرمزها و نارنجی‌ها خلاصه نشد و دامن زردها و در مواردی مانند تردد شبانه، گردن آبی‌ها را هم گرفت. محدودیت‌هایی که سرسختانه بود تا شاید سدی باشد بر سرکشی بیشتر کووید19 که عین برگریزان قربانی می‌گرفت. پی در پی و با هر محدودیتی تالارهای عروسی، ورزشگاه‌ها و باشگاه‌ها را تعطیل شدند. دوره ای تعطیلی‌ها حتی دامن پاساژها و مراکزی که فعالیتشان غیرضروری نامیده می‌شد را هم گرفت.

فقط یک سوم کارکنان اداری در شهرهای نارنجی و قرمز حق حضور داشتند. البته وضعیت مراکز آموزشی مانند دانشگاه‌ها و مدارس در هر دو شهر قرمز و نارنجی کاملا مشخص بود؛ تعطیلی کامل. تصمیم برای مراکز فرهنگی و اجتماعی هم در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیلی کامل بود.

رنگ قرمز که نقشه ایران را تسخیر کرد حتی سفر کردن هم ممنوع شد و جریمه یک‌میلیونی برای ترددهای بین‌شهری اعمال شد. جریمه ای که از یک سال پیش شروع شد. قرمز شدن شهرها تنها به قصابی‌ها، نانوایی‌ها و سوپرمارکت‌ها اجازه فعالیت داد. اگرچه با موج‌گیری هرباره کووید19 محدودیت‌ها دوباره در اولویت قرار می‌گرفتند تا پیک جدیدی که شهرگشایی می‌کرد را مهار کند.

 

محدودیت‌هایی که به‌جا مانده

اما حالا در روزهای آخر آذر 1400 هیچ شهر قرمز یا نارنجی به چشم نمی‌خورد. 53شهرستان ایران در وضعیت زرد هستند و 395 شهرستان آبی. دیگر خبری از محدودیت تردد شبانه و بین‌شهری نیست. باشگاه‌ها و حتی مدارس هم فعالیت‌شان را از سر گرفته‌اند. البته هنوز ماسک زدن و فاصله اجتماعی باید رعیات شود.

آخرین محدودیت ها می گوید در شهرهای زرد اجرای فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی شامل نماز‌های جمعه، مراسم آئینی و مذهبی ممنوع بوده و اقامه‌ نماز جماعت در شهرستان‌های زرد صرفا به مدت یک ساعت و همزمان با اوقات شرعی در مساجد این شهرستان‌ها مجاز است. ماموریت‌های غیر ضروری کارکنان دولت در شهرستان‌های زرد کرونایی لغو و برگزاری جلسات در فضای بسته نیز با رعایت کلیه ضوابط و الزامات حداکثر تا سقف ۳۰ نفر مجاز است.

موج پنجم سپری شده و آمار فوتی‌ها و ابتلاها پایین آمده. هرچند این نتیجه اجباری شدن واکسیناسیون بود؛ اجباری که حتی کارمندان واکسن نزده را سر کار راه نداد. هرچند بعد از واکسیناسیون بود که ارائه کارت واکسن دیجیتال مجوز عبور بین‌شهری شد. اگرچه مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا از اعمال محدودیت‌های هوشمند گفتند. محدودیت هوشمندی که قرار شد افراد مبتلا را شناسایی و به قرنطینه بفرستد.

اگرچه 11آبان وزیر کشور اعلام کرد تا پایان پیک پنجم محدودیت‌های کرونایی پابرجاست. احمد وحیدی گفته بود هیچ محدودیت کرونایی کاهش نداده‌ایم. «با توجه به نگرانی‌های موجود، در محدودیت‌های کرونایی تغییراتی حاصل نشده و این محدودیت‌ها تا رفع پیک ششم به قوت خود باقی است.»

آمار مبتلایان در شهرستان‌های آبی کمتر از شهرستان‌های زرد است. فعلا قوانین شهرستان‌های آبی مشابه زرد است. طبق اعلام پیشین ستاد ملی کرونا، در مناطق زرد مشاغل گروه 4 اجازه فعالیت ندارند. نکته اینجاست که داشتن کارت واکسیناسیون برای بسیاری از فعالیت های اجتماعی و ترددهعا الزامی است. پس واکسیناسیون را جدی بگیرید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.