تصمیمی که باعث سرگردانی ۳۰۰هزار بیمار در داروخانه‌ها می‌شود

از چهارشنبه اول دی 1400 هیچ نسخه کاغذی در داروخانه‌ها پذیرش نمی‌شود

طبق آمار بیمه‌ها، میزان مشارکت پزشکان در نسخه‌نویسی الکترونیک به ۶۰ تا ۸۰درصد رسیده و این بدان معناست که ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بیمار از چهارشنبه اول دی در داروخانه‌ها سرگردان خواهند بود.

دکتر سیدعلی فاطمی، نایب‌رئیس انجمن داروسازان ایران به ایسنا گفت: «مزایای اجرای طرح نسخه الکترونیک بر هیچ کس پوشیده نیست. نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی الکترونیک، باعث کاهش خطاهای دارویی، صرفه‌جویی بزرگ برای دولت و همچنین افزایش نظارت بر فرآیند درمان می‌شود. اما بدیهی است چنانچه اجرای این طرح به صورت دستوری و با تعیین ضرب‌الاجل برای پزشکان باشد، به نتیجه نمی‌رسد.»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به اینکه میزان مشارکت پزشکان در طرح نسخه الکترونیک از 5درصد در ابتدای سال ۱۳۹۹، به حدود ۶۰ تا ۸۰درصد در آذرماه سال ۱۴۰۰ رسیده است، افزود: «البته آمار سازمان‌های بیمه دقیق نیست، زیرا آنها فقط پزشکان دارای قرارداد با بیمه را در آمار لحاظ می‌کنند، در حالی که بسیاری از پزشکان که بسیاری از آنها از پزشکان مطرح هستند، از آنجایی که نیازی به قرارداد با سازمان‌های بیمه ندارند، زیر بار این طرح نرفتند و این تعداد در آمار سازمان‌های بیمه لحاظ نشده است.»

حدود ۵۰درصد نسخ کماکان کاغذی است

فاطمی با بیان اینکه حدود ۴۰ تا ۵۰درصد از کل نسخ کماکان کاغذی است، تاکید کرد: «در حال حاضر بسیاری از بیماران برای دریافت ویزیت پزشکان متخصص و فوق‌تخصص از شهرهای کوچک به مراکز استان و تهران مراجعه می‌کنند که براساس آمار سازمان‌های بیمه، کمترین مشارکت را در طرح نسخه الکترونیک دارند. با این شرایط تکلیف مراجعه آنها از اول دی به داروخانه‌ها چیست؟ آیا می‌توانیم بیمار شهرستانی را مجددا به پزشک برگردانیم؟ آیا پزشک حاضر است نسخه را الکترونیک کند؟ اگر نکرد باید نسخه کاغذی را آزاد در داروخانه بپیچیم؟»

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران در پایان تاکید کرد: «از مجلس و دولت تقاضا داریم در ضرب‌الاجل اول دی ماه تجدیدنظر کنند تا شاهد اختلال در دارو رسانی روزانه به ۲۰۰ تا ۳۰۰هزار بیمار در داروخانه‌ها نباشیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.