وزیر ارتباطات: اینترنتم معمولی است و بی‌فیلتر/ طرح صیانت به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارهاست

زارع‌پور: اگر پلتفرم‌های خارجی الزامات ما را بپذیرند، هیچ منعی نداریم که آنها در کشور فعالیت کنند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از زمانی که وزیر شده‌ام، از تلگرام و شبکه‌های فیلترشده خارجی استفاده نکرده‌ام و اینترنت گوشی‌ام، اینترنت معمولی است.

به گزارش ایسنا، عیسی زارع‌پور امروز در نخستین نشست خبری خود در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، درباره استفاده‌ از اینترنت بدون فیلتر گفت: در کشور ایران، پلتفرم‌های خارجی که قواعد جمهوری اسلامی را بپذیرند، اجازه فعالیت دارند، بنده هم تنها از شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کنم. اینترنت بدون فیلتر ندارم و از اینترنت معمولی در گوشی همراهم استفاده می‌کنم.

زارع‌پور درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی خارجی گفت: یک استفاده شخصی است‌ و یک استفاده به‌عنوان جایگاه سازمانی؛ بنده در جایگاه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید مقید به قانون باشم و از پلتفرم‌های خارجی فیلترنشده استفاده می‌کنم اما به عنوان وزیر ارتباطات درباره پلتفرم‌هایی که طبق قانون جمهوری اسلامی فیلتر شده‌اند، این خط قرمز را دارم. اگر خلاف این باشد، باید پاسخگو باشم که چرا خلاف قانون عمل می‌کنم زیرا نمی‌شود از طرفی برای پلتفرمی محدودیت اعمال کنیم و از طرف دیگر در آن بازارگرمی داشته باشیم؛ این یک تناقض است.

وی با بیان اینکه ملاحظه‌ای برای استفاده از  پلتفرم‌های خارجی فیلترنشده ندارم، گفت: از زمانی که وزیر شده‌ام، از تلگرام استفاده نمی‌کنم، اینترنت بدون فیلتر هم ندارم و روی سیم‌کارت گوشی، تبلت و رایانه ام، از اینترنت معمولی استفاده می‌کنم، مثل باقی مردم. حضور مدیران وزارت ارتباطات در توئیتر و سایر شبکه‌های فیلترشده هم یک تصمیم شخصی است، نه سازمانی و ما محدودیتی برایشان ایجاد نکردیم. اما مسئله جدی این است که اسناد و مدارک دولتی هم‌اکنون در پیام‌رسان‌های خارجی جابه‌جا می‌شوند و این باید سامان پیدا کند، چون به ضرر مردم تمام خواهد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری درباره استفاده از شبکه‌های اجتماعی مانند توئیتر به‌صورت ناشناس، بیان کرد: ابزار پایش شبکه‌های اجتماعی مشخص است و من اکانت فیکی در این شبکه‌ها ندارم.

تمام کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند

زارع‌پور درباره موضع وزارت ارتباطات در مورد فیلترینگ، اظهار کرد: به‌عنوان کسی که پنج سال خارج از کشور، زندگی و به ۱۷ کشور سفر کرده‌ام، می‌گویم که اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها در همه جای دنیا وجود دارد و کشورها خطوط قرمز متفاوتی در این زمینه دارند. در مصوبه ITU هم یک سری خطوط قرمز اعمال شده که همه کشورها باید نسبت به این محتواها حساس باشند. موضع درخصوص فیلترینگ، صفر و یک نیست، اما تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند، اما این موضوع با توجه به خطوط قرمزشان متفاوت است.

وی گفت: اکنون فضای مجازی تبدیل به زیست اصلی مردم شده است، اگر این فضا قاعده‌مند نباشد و هرکس که در آن فعالیت می‌کند، حقوق و تکالیف خود را نداند، آشفته‌بازار شده و حقوق مردم ضایع خواهد شد. اگر سری به دادسرای جرایم رایانه‌ای بزنید و مراجعات مردمی را در خصوص مشکلات ناشی از فضای مجازی ببینید، باید از ما بخواهید که به عنوان حاکمیت از حقوق مردم در برابر هتک حرمت‌ها و کلاهبرداری‌ها در این فضا دفاع کنیم؛ لازمه این احقاق حقوق، ساماندهی فضای مجازی است. اگر فضا شفاف شود، به نفع بازیگران این حوزه است و پلتفرم‌ها نیز می‌دانند چه حقوق و تکالیفی دارند و با کدام دستگاه باید مواجه شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: در برخی کشورها در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌کنند، یا قانون‌ مادر را به‌روزرسانی می‌کنند. ما هم برای استفاده حداکثری از این فضا، باید شفاف و ساماندهی کنیم. اما آیا طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی که به طرح صیانت موسوم شده، تضمین‌کننده است؟ ما به مجلس اعلام کردیم که این طرح جای بهبود و ارتقاء دارد. ما در تعامل با همه بازیگران حاکمیتی که در این حوزه حضور داشتند، پیشنهادی را تهیه و به مجلس ارائه کردیم تا بخشی از نگرانی‌های بخش خصوصی را برطرف کنیم. مجموع این طرح، به نفع بخش خصوصی و کسب‌وکارهاست و شفافیت در این طرح می‌تواند باعث رشد کسب‌وکارها شود.

تصمیم‌گیری برای فیلترینگ توئیتر و یوتیوب، جمعی است

زارع‌پور در مورد موضع وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر پلتفرم‌هایی مانند توئیتر و یوتیوب، گفت: این یک تصمیم‌گیری جمعی است و وزارت ارتباطات در کمیته فیلترینگ از میان ۱۳ عضو، تنها یک رأی دارد و هر زمان که از ما بخواهند، نظر خودمان را در قالب این رأی اعلام می‌کنیم. اعتقاد من این است که هر پلتفرم خارجی که قواعد ما را بپذیرد، اجازه فعالیت در کشور را دارد و این شاه‌بیت نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران است.

وی ادامه داد: اگر پلتفرم‌های خارجی الزامات ما را بپذیرند، هیچ منعی نداریم که آنها در کشور فعالیت کنند. اما بحث حاکمیت فضای مجازی، نگرانی همه کشورها است و یکی از دغدغه‌های جدی است که دولت‌ها حتی به تازگی در اجلاس IGF لهستان آن را مطرح کرده‌اند، زیرا پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.