سرپرست سابق شامپانزه 4 ساله: «باران» قربانی لجبازی و سودجویی شد

باران، شامپانزه ایرانی، بعد از انتقال به کنیا در درگیری با دیگر شامپانزه‌ها جانش را از دست داد

این شامپانزه 4 ساله تیرماه امسال از باغ‌وحش ارم در ایران به پناهگاه شامپانزه‌های سوئیت‌واترز واقع در حفاظتگاه شامپانزه‌ها در کنیا فرستاده شده بود تا زندگی جدیدی کنار همنوعان خود آغاز کند.

امروز خبر رسید «باران»، با فرار از جایگاهش و ورود به جایگاه شامپانزه‌های بزرگ‌تر کشته شده است. ایمان معماریان، دامپزشک وقت مجموعه ارم و سرپرست سابق این شامپانزه این اتفاق را ناشی از تصمیمات غلط مسئولان می‌داند.

به گزارش فارس، معماریان با انتشار یک لایو اینستاگرامی، گفت: «این شامپانزه به جایگاه شامپانزه‌های بالغ رفته و این شامپانزه‌ها، باران را کشتند.» او با بیان اینکه این اتفاق به‌واسطه اشتباه یتیم‌خانه افتاده است، افزود: «در این مدت باران عذاب می‌کشید.»

معماریان در ادامه از مسئولان ارم و مدیران باغ‌وحش و تصمیم‌گیرندگان این جا‌به‌جایی گلایه کرد و گفت: «با لجبازی و سودجویی، باران به کشورهای اروپایی فرستاده نشد، اما خوشحال بودیم که از اتاقک تاریک ارم رفته است.» این دامپزشک انتقاد برخی دوستداران محیط‌زیست که حمایت از این شامپانزه را با توجه به گونه بومی و مهمی نبودن اشتباه دانسته بودند، گفت: «این حیوان نمونه‌ای از مدیریت حیات‌وحش ایران بود که با لجبازی و سودجویی از بین رفت.»

«باران» پس از تولد در سال ۹۶ به‌دلیل نارس بودن به‌صورت خانگی نزد ایمان معماریان، دامپزشک سابق ارم نگهداری می‌شد و پس از حواشی زیاد سرانجام به باغ‌وحش ارم منتقل شد. پس از مدتی با تصمیم سازمان محیط‌زیست و باغ‌وحش با تشکیل کارگروه تخصصی درباره شامپانزه‌های باغ‌وحش ارم، در این کارگروه تصمیم گرفته شد که باران برای اینکه در شرایط بهتر و بین گروه هم‌سن‌ خود بزرگ شود، به یک مرکز بین‌المللی نگهداری از شامپانزه‌ها در کشور کنیا انتقال داده شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.