سنگین‌ترین وزنه تاریخ چگونه لیفت شد؟

می‌توان لاشا تالاخادزه را تک‌ستاره تاریخ وزنه‌برداری جهان دانست

مهار سنگین‌ترین وزنه‌های تاریخ جهان توسط یک مرد 28 ساله گرجستانی باعث شده تا حالا همه منتظر ثبت یک رکورد شگفت‌انگیز باشند.

شهروند- بیست سال قبل حسین رضازاده با رکوردهای شگفت‌انگیز خود در دسته فوق‌سنگین وزنه‌برداری جهان همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده بود و بی‌رقیب به نظر می‌رسید. حالا و در دهه سوم از قرن 21 میلادی، یک وزنه‌بردار گرجستانی رکوردهایی را از خودش ثبت کرده که برای خیلی از کارشناسان غیرقابل باور است!

تالاخادزه گرجستانی که حالا از او به عنوان بهترین وزنه‌بردار تاریخ یاد می‌شود، در رقابت‌های جهانی 2021 به میزبانی تاشکند با بالای سر بردن 267 کیلوگرم، رکورد افسانه‌ای 266 کیلویی «لئونید تاراننکو» از شوروی را که سال 1988 در واقع پنج سال پیش از تولد تالاخادزه ثبت کرده بود، فرو ریخت.

تاراننکو حالا ۶۵ ساله است، اما این غول گرجستانی در 28 سالگی به اوج آمادگی رسیده و در روز پایانی رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری تایلند، سه رکورد یک‌ضرب، دوضرب و مجموع دسته فوق‌سنگین را برای چندمین بار در سال‌های اخیر بهبود بخشیده است.

این وزنه‌بردار فوق‌سنگین گرجستانی که اولین بار با شکست بهداد سلیمی در المپیک 2016 ریو و قهرمانی در این رقابت‌ها نام خود را بر سر زبان‌ها انداخت، در سال‌های اخیر قهرمان بلامنازع وزنه‌برداری دنیا بوده و هر بار که روی تخته آمده، رکوردهای خود را هم افزایش داده است. او که در المپیک با 223 کیلو در یک‌ضرب و 265 کیلو در دوضرب رکورد مجموع 488 کیلو را به نام خود ثبت کرده بود، در مسابقات جهانی تاشکند بعد از قطعی‌کردن مدال طلای خود با ثبت وزنه 218 کیلوگرم در یک‌ضرب، برای زدن رکوردی جدید روی تخته آمد. 225 کیلوگرم آنقدر راحت از سوی تالاخادزه مهار شد که گویا او می‌توانست حداقل 5 کیلو بیشتر از این را هم روی دست خود مهار کند. در دوضرب هم شرایط به همین منوال بود و تالاخادزه که سال گذشته از رکورد حسین رضازاده یعنی 263.5 کیلو هم عبور و در تاریخ نام خود را جاودانه کرده بود، امروز پشت وزنه 267 کیلوگرمی ایستاد. بازهم این غول گرجستانی بدون نقص وزنه را مهار کرد تا یک بار دیگر رکوردشکنی کند.

اما جدا از اینکه بعد از نزدیک به 33 سال یک رکورد جاودانه شکسته شده، حالا مسأله مهم‌تر ثبت رکورد مجموع 500 کیلوگرمی است. اگر یادتان باشد در دورانی که حسین رضازاده هم وزنه می‌زد، دائما این سوال وجود داشت که آیا یک روز می‌شود یک وزنه‌بردار در مجموع حرکات یک‌ضرب و دوضرب 500 کیلوگرم وزنه بزند. این رکورد نیم تُنی حالا با مسیری که تالاخادزه در آن قرار دارد، در حال تحقق است. حالا لاشا تالاخادزه همه کارشناسان را هم با رکوردهای شگفت‌انگیز خود انگشت به دهان کرده و به رکورد مجموع 492 کیلوگرم رسیده است. این یعنی فقط 8 کیلو تا ثبت رکورد باورنکردنی نیم‌تُنی توسط یک وزنه‌بردار باقی مانده است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.