سناریو‌سازی در کف بازار/ دلالان گوش به زنگ هستند

در شرایطی که حساسیت بازارها نسبت به نتیجه احتمالی مذاکرات برجامی وین بالا گرفته است ودلالان گوش به زنگ اخبار خاص هستند،سناریوسازی درکف بازارهای مختلف کاملا محتمل است؛بازارهای اصلی دلار،بورس،خودرو،مسکن وارزهای دیجیتال.

براساس آنچه اقتصاد نیوز گزارش کرده،قیمت دلار در روز شنبه در دو نیمه دنبال شد؛ درحالی که در نیمه ابتدایی صبح در محدوده رشد دنبال شد اما بعدارظهر قیمت هابه محدوده پنجشنبه برگشت. به نظر می رسد بازار در روزهای آینده متاثر از مذاکرات وین در همان محدوده نوسانی دنبال شود. با این وصف به نظر می رسد روزهای پرنوسان بازار ارز در حال پایان یافت باشد. البته این وضعیت بستگی به رخدادهای سیاسی پیرامون مذاکرات برجامی وین دارد.

اما با نگاهی گذرا به بازار بورس می‌توان تغییرات جزیی را مشاهده کرد؛شاخص کل بورس و سایر شاخص ها در بازار سهام اگرچه در مسیر رشدی قرار گرفتند اما شرایط بازار فعلا شکننده و ناپایدار است و حتی برخی معتقدند روز یکشنبه در یک وضعیتی چالشی دوباره در وضعیت نزولی قرار می گیرد. این درحالی است که نظر می رسد شاخص های عملکردی بازار سهام هم نشان از پرزور باقی ماندن عرضه ها در برابر تقاضاها دارد. البته با توجه به توان ضعیف سمت تقاضا و کم کشش بودم فروش بیشتر، احتمال دارد بازار در یک وضعیت نوسان محدود دنبال شود.

با این حال،در بازار خودرو روند قیمت برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا متفاوت بود؛ در حالی که برای ایران خودرو رشد برخی از محصولات پرتیراژ ادامه دار بود که قیمت برخی از محصولات سایپا افت داشت. هر چند که برخی از محصولات دو خودروساز هم بدون تغییر نرخ بودند. با این وصف بازار بعد از چند روز در انتظار مذاکرات وین، بالاخره روز شنبه تا حدودی واکنش نشان داد. روزهای بعد احتمالا بازار خودرو، تغییرات دلار را با حساسیت دنبال می کند.

در بازار مسکن هنوز تغییری شکل نگرفته است و همچنان بازار در انتظار تاثیرات دولت بر بازار مسکن از کانال تولید نهضت ملی مسکن است. در هفته های پایانی پاییز نرخ سود در وام مسکن به سطح بالایی رسیده و در قله دو سال گذشته قرار گرفته است. این تنها مسیر صعودی در میان بازارهای مالی این هفته بوده است. در روز 24 آذر ماه هزینه اوراق تسهیلات بانک مسکن به ازای هر ورق معادل با 110 هزار و 100 تومان کشف شده که نسبت به روز قبل خود تقریبا هزار تومان کاهش پیدا کرد. در مهمترین رویدادها هم، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی گفته است: در اکثر استانها زمین های ساخت 4 میلیون مسکن مشخص شده است.

بازار دیجیتالی‌ها هم همچنان از سوی فعالان با ذره‌بین دنبال می‌شود؛تحلیلگران معتقدند که بیت کوین در مقطع حساسی قرار دارد چراکه فروشندگان همچنان فعال هستند و شکسته‌شدن حمایت‌های فعلی می‌تواند با سقوط عمیق‌تر قیمت بیت کوین همراه باشد. برخی از تحلیلگران پیش بینی می‌کنند بازارهای این رمزارز در سه ماهه اول 2022 به شدت متلاطم خواهد بود.

نگرانی‌ها نسبت به تداوم تورم و برخی پیش‌بینی‌های ناامیدکننده درباره آینده اقتصاد جهانی همچنان موجب قرار گرفتن بیت‌کوین (BTC) و آلت‌کوین در مسیر نزلی شده است،  در حال حاضر، به نظر می‌رسد شاخص بیم وامید رمزنگاری به طور کامل در منطقه «ترس» قرار داشته باشد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.