عضو کمیسیون انرژی مجلس خبر داد: طرح «وان»، مقدمه حذف یارانه بنزین

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد اکنون کسی که خودرو ندارد و از حمل و نقل عمومی استفاده می‌کند هزینه آن را می‌پردازد اما دارندگان خودرو از بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند و این عادلانه نیست.

سنگدوینی درباره احتمال حذف یارانه بنزین اظهار داشت: برای حذف یارانه سوخت، ابتدا باید بودجه 1401 در کمیسیون تلفیق و انرژی بررسی شود بعد روی این قضیه کار شود. یارانه پنهان در کشور ما بسیار بالا است. دهک‌های بالا به راحتی از یارانه استفاده می‌کنند و هزینه‌ای هم بابت آن نمی‌پردازند، اما دهک‌های پایین به کلی از این یارانه محرومند.

به گزارش ایلنا، سنگدوینی با بیان این که در حال حاضر برخی از خانوارها خودرو ندارند اما برخی طبق آماری که اعلام شده تا 10 خودرو هم دارند، افزود: بنابراین برای ساماندهی توزیع سوخت به دارندگان خودرو طرح «وان» (مخفف واحد انرژی) را ارائه دادیم که بر اساس آن باید یارانه پنهان حذف شود و هر کس به اندازه سهم خود مصرف کند، زیرا بنزینی که مصرف می‌شود حق عموم مردم است.

سنگدوینی با تاکید بر لزوم ساماندهی وضعیت یارانه‌ها خاطرنشان کرد: در هر حال باید سازوکار حذف یارانه بررسی شود و به گونه‌ای باشد که به مردم بخصوص دهک‌های پایین فشار وارد نشود، زیرا حذف یارانه سوخت منجر به افزایش هزینه حمل و نقل می‌شود.

*

در طرح مجلس، «وان» واحدی برای اندازه‌گیری یارانه‌های انرژی‌های مختلف به صورت ماهانه است. تعداد معینی «وان» که معادل یارانه افراد است، به طور مساوی به حساب کلیه آحاد جامعه (حساب وان سرپرست خانوار؛ تمام دهک‌ها) واریز می‌شود. در این طرح هر ایرانی سهم مساوی از تمام حامل‌های انرژی را داراست و می‌تواند بخشی از سهم خود را ذخیره کند یا به دیگری واگذار نماید. دولت بر اساس مصالح و سیاست‌های نظام با برآورد ماهانه مصرف مورد نیاز کشور از تمام حامل‌های انرژی آن را به میزان مساوی در هر ماه به آحاد جامعه تخصیص می‌دهد. به دولت امکان لازم برای انعطاف در تعیین این میزان داده می‌شود. تمام حامل‌‌های انرژی بر حسب واحد انرژی که در این طرح «وان» نامیده می‌شود قابل اندازه‌‌گیری هستند و هر فرد می‌تواند در سبد مصرفی خود هریک از حامل‌‌های انرژی را به دیگر حامل‌ها تبدیل کند. هر فرد می‌تواند حق استفاده از وان تحت تملک خود را به قیمت توافقی بازار به دیگری واگذار کند ولی خریدار، قیمت حامل انرژی مربوط به وان خریده شده را در زمان مصرف آن حامل، به قیمت مصوب به دولت می‌پردازد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.