هشدار؛ مواد مخدر بیشتری در راه ایران است!

افزایش زیر کشت و اصلاح بذر مواد مخدر در همسایه شرقی ایران

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما در کنار کشوری زندگی می کنیم که ناتو و آمریکایی‌ها آنجا مواد مخدر را پرورش دادند؛ با افزایش سطح زیر کشت و اصلاح بذرها و بازدهی بیشتر

سردار اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در سومین نشست فصلی معاونان، مدیران و دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور که با عنوان ایفای نقش موثر دستگاه‌ها و سازمان‌ها در امر مبارزه با مواد مخدر برگزار شد، بیان کرد: امروز مواد مخدر یکی از آسیب‌های بسیار گسترده در همه دنیا و کشور ماست. در جلسه هجدهم ماه جاری که در حضور رییس جمهوری تشکیل شد، در جمع‌بندی ریاست جمهور، اولین موضوعی که مدنظر بود موضوع پیشگیری و ورود بخش‌های مختلف همه دستگاه‌ها در امر پیشگیری بود. مواد مخدر خودش یک آسیب و منشاء بسیاری از آسیب‌های دیگر است.

سردار مومنی گفت: اگر مواد مخدر ساماندهی شد، بسیاری از این آسیب‌ها هم به تبع آن ساماندهی خواهد شد، با نگاهی به ۴۰ سال گذشته و بلکه ۶۰ سال گذشته، از دهه ۴۰، تنها در دهه ۶۰ کاهش شیوع مصرف مواد مخدر را داشتیم و دهه ۴۰، ۵۰، ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ افزایش شیوع مصرف را داشتیم.

مومنی در ادامه با گفتن اینکه ما در حوزه مقابله دستاوردهای بسیار خوبی داشتیم که برای دنیا شاید قابل باور نبود، گفت: سازمان ملل رسما پیشتازی ایران را اعلام کرد. ۹۰ درصد تریاک جهان، ۷۰ درصد مورفین جهان و ۲۰ درصد هرویین جهان را ایران کشف می‌کند. سال گذشته حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر کشف شد که بالاترین میزان کشف در تاریخ ایران و جهان است.

به گزارش ایسنا، مومنی گفت: در ۴۰ سال گذشته اقدامات خوبی در درمان و پیشگیری صورت گرفته است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که در حوزه فرهنگی و پیشگیری شاید همگام با مبارزه پیش نیامدیم و عقب ماندگی در این زمینه داریم. با اقداماتی که صورت گرفت این انتظار به وجود آمد که مواد مخدر وارد نشود تا کسی مصرف نکند و این حرف درست و حقی است و وظیفه ماست که تلاش کنیم مواد مخدر وارد نشود، اما آیا کافی است؟

او گفت: زمانی می‌توانیم بگوییم به سامان می‌رسیم که به همان میزان که در حوزه مقابله تلاش می‌کنیم، در حوزه فرهنگی و پیشگیری هم تلاش کنیم. ما در کنار کشوری زندگی می کنیم که ناتو و آمریکایی‌ها آنجا مواد مخدر را پرورش دادند؛ با افزایش سطح زیر کشت و اصلاح بذرها و بازدهی بیشتر. بر اساس آمار رسمی سازمان ملل در سال ۲۰۰۰ که آخرین سال حضور طالبان بود، کل تولیدات مواد مخدر در افغانستان حدود ۲۰۰ تن بود و در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۹هزار تن رسید، یعنی نزدیک به ۵۰ برابر افزایش یافت.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: رویکرد ستاد در کنار امر مقابله، درمان و توانمندسازی، قطعا پیشگیری است که همه به هم کمک کنیم که افراد به ویژه جوانان قدرت «نه گفتن» داشته باشند که بدون هرگونه تاملی در پاسخ به مصرف مواد مخدر قاطعانه «نه» بگویند، طرحی به عنوان‌ یاریگران زندگی اجرا شد؛ در این طرح تمرکز اصلی با خانواده ها، گروه‌های مرجع، نهادهای فرهنگی و تربیتی است. در حوزه های دولتی اولویت ما با آموزش و پرورش و وزارت جوانان است. با وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه امضاء شده است و بیش از ۴۰ هزار مدرسه تحت پوشش قرار گرفت و در شبکه شاد نیز این رویکرد وجود دارد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.