قرص لاغری، دلیل دوپینگ دختر تکواندوکار!

ملی‌پوش تکواندوی زنان ایران به دلیل مصرف قرص لاغری با دو سال محرومیت مواجه شد

رییس سازمان تیم‌های ملی تکواندو می‌گوید با درخواست این فدراسیون تست‌ها از ملی پوشان اخذ شده و ولی نژاد مصرف این قرص را به مسئولان اردو اعلام نکرده بود.

شهروند – در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماموران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در راستای اعزام کاروان پاک به المپیک، با حضور در اردوی تیم ملی تکواندو اقدام به نمونه گیری کردند که پس از انجام آزمایش های تخصصی در آزمایشگاه کلن آلمان وجود ماده ممنوعه AAF (فوروزماید) در نمونه ملی پوش تکواندوی بانوان تایید شد. همچنین با تایید شورای استیناف ستاد ملی مبارزه با دوپینگ ایران و به استناد ماده ۲-۲-۱۰ قوانین ملی مبارزه با دوپینگ ورزشکار خاطی از اول تیرماه ۱۴۰۰ لغایت ۳۱ خردادماه ۱۴۰۲ از کلیه فعالیت های ورزشی محروم می شود. طبق اعلام ستاد مبارزه با دوپینگ رای صادره قطعی بوده و مطابق مجموعه مقررات علنی شده است. یلدا ولی نژاد که یکی از مدعیان حضور در المپیک توکیو بود، علاوه بر از دست دادن این رویداد، حالا باید دو سال خانه نشین شود.

اما برای پیگیری ماجرا سراغ آرش فرهادیان، رییس سازمان تیم های ملی رفتیم. آرش فرهادیان پرده از راز جالبی برداشته و دلیل اصلی مثبت شدن دوپینگ یلدا ولی نژاد را اینطور تشریح می‌کند: «ما بر اساس سیاست ورزش پاک و به دور از هرگونه حرکات غیراخلاقی در ورزش از چند سال قبل خودمان با هماهنگی‌ای که با فدراسیون پزشکی کشور و ستاد مبارزه با دوپینگ داشتیم درخواست کردیم، در اردوهای تیم ملی و حتی قبل از اعزام به رقابت‌های برون مرزی از ورزشکاران تست گرفته شود. این درخواست را خودمان دادیم مبنی بر اینکه ورزشکاران حمیت را داشته باشند که مسائل رعایت کنند و به همه ورزشکاران اطلاع دادیم از زمانی که به اردو وارد می‌شوند این موارد را رعایت کنند حتی پرونده‌های پزشکی برای ورزشکاران تشکیل شد و داروهایی که مصرف می‌کردند و یا اگر تحت درمان بودند همگی در این پرونده لحاظ می‌شد.»

وی همچنین می‌افزاید: «در اردویی که تیم ملی بانوان داشتند، چندین ماه قبل طبق روال گذشته از ستاد مبارزه با دوپینگ آمدند و به درخواست خود ما از ورزشکاران‌مان تست گرفتند و بعدا مشخص شد یکی از ورزشکاران به علت مصرف داروی کاهش وزن تستش مثبت شده است. خانم ولی نژاد نسبت به نتیجه‌ای که اعلام شده بود اعتراض داشتند و گفتند به دلیل مصرف داروی کاهش وزن بوده است. این اتفاق بدون اطلاع کادر فنی و فدراسیون افتاده بود و ما به شدت با آن برخورد کردیم.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.