تجربه‌های گذشته را به راهکار عملی برای امروز تبدیل کنیم

محسن هاتفی، پیشکسوت جمعیت هلال‌احمر در حوزه انبارهای امدادی

با انتصاب دکتر پيرحسين کوليوند به‌عنوان رئيس جمعيت هلال‌احمر و تعريف اهداف و برنامه‌هاي جديد اين نهاد عام‌المنفعه بين‌المللي در حوزه پيشگيري و ساماندهي بحران‌هاي طبيعي و غيرطبيعي قرار است ضمن گفت‌وگو با مسئولان، کارشناسان و پيشکسوتان حوزه بحران و امدادونجات، از آنها درباره ضرورت‌ فعاليت و افق‌هاي پيش‌‌روي هلال‌احمر در اين حوزه بپرسيم. صحبت‌هايي که مي‌تواند راهگشاي تحقق اهداف جمعيت در دوره مديريت جديد باشد.

این‌بار محسن هاتفی، پیشکسوت بازنشسته جمعیت هلال‌احمر با ما به گفت‌وگو نشست.

بیش از 25 سال از عمرم را در بخش انبارهای امدادی و تجهیزات هلال‌احمر گذراندم؛ جایی که در آن از نزدیک شاهد بودم که در حوادث و سوانح بزرگ و کوچک، مردم چقدر دلسوزانه سراغ همنوعان خود می‌رفتند.

در زلزله بم، بویین زهرا و … از انواع مواد غذایی و پوشاک و لوازم زندگی، وسیله‌ای نبود که از بهترین نوع خود به انبارهای هلال‌احمر روانه نشود تا در میان مردم حادثه‌دیده توزیع کنند.

آن زمان فرآیند نگهداری و توزیع این وسایل و تجهیزات مثل امروز نبود و توزیع و تفکیک این اقلام سرعت آهسته‌تری داشت. همچنین نظم زیادی برای توزیع اقلام وجود نداشت. این روزها با راهکارهایی مثل دفترچه‌های امدادی، توزیع اقلام در حوادث نظم و سرعت بهتری پیدا کرده است.

با این حال هنوز بخشی از مشکلات گذشته به قوت خود باقی مانده است. افرادی که در صف اول کارهای اجرایی در جمعیت هلال‌احمر، به توزیع و تفکیک این اقلام و بسته‌بندی و … می‌پردازند، بیش از هر فرد دیگری می‌توانند در پیدا کردن راهکارهای مناسب برای کار بهینه، به جمعیت کمک کنند.

بعد از هر حادثه‌ای، برای تکرار نشدن اشتباهات گذشته و تقویت نقاط قوت فعالیت‌ها، جلسات حضوری و راهبردی برای انتقال تجربه‌ها اتفاقی کارآمد است. جلساتی که قرار است از دل آن تجربه‌های کسب‌شده تبدیل به راهکار عملی شوند و خروجی مثبتی برای جمعیت هلال‌احمر داشته باشند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.