مدال قهرمانی جهان بر گردن یک هلال احمری

کارشناس تربیت بدنی سازمان جوانان خوش درخشید

اولین‌بار نیست که «سعید نادری» روی سکوی قهرمانی جهانی می‌ایستد و مدال‌آفرین می‌شود. 25 سال است که در رشته پرورش اندام و پاورلیفتینگ فعالیت می‌کند و بیش از 16 قهرمانی در سطح ملی، آسیایی و جهانی را از آن خود کرده است.
آشنایی‌اش با هلال‌احمر هم به واسطه همین ورزش و عضویتش در تیم‌ملی بود. هفت سال پیش به عنوان کارشناس توانبخشی به جمع هلال‌احمر پیوست و بعد از آن هم وارد سازمان جوانان جمعیت شد.
قهرمانی جهانی سعید نادری و کسب پنج مدال در رشته پاورلیفتینگ، پرس سینه در وزن 125کیلوگرم در مسابقات جهانی روسیه بهانه‌ای است برای نشستن پای صحبت‌های او.

رکورد اول دنیا از سال 2019 به نام او سند خورده است. سعید نادری در مسابقات جهانی پاورلیفتینگ امسال، رکورد قدیمی خود را 20 کیلوگرم جابه‌جا کرد و به 340 کیلو رساند. حالا هم رکورد اول و هم رکورد دوم دنیا در وزن 125 در دستان او است.

بیشترین تعداد مدال‌های مسابقات جهانی که در روسیه برگزار می‌شود هم امسال از آن خود کرده تا قهرمانی تمام‌عیاری را به نمایش بگذارد. او که 40سالگی را پشت‌سر می‌گذارد، هفت سال پیش به واسطه همین ورزش، به جمع هلال‌احمری‌ها پیوست.

او می‌گوید: «آشنایی من با هلال‌احمر هم ارتباط مستقیمی با ورزش داشت. عضو تیم‌ملی بودم و فعالیتم با جمعیت را در مرکز توانبخشی آغاز کردم. افراد مختلفی بعد از حادثه نیاز به تمرینات توانبخشی داشتند. پادوانی، بازیکن استقلال یکی از این افراد بود که بعد از مصدومیت به تمرینات توانبخشی نیاز داشت و در آن دوران در مرکز توانبخشی با او تمرین می‌کردیم.»

 

ورزش در هلال

دو سالی است که به عنوان کارشناس تربیت‌بدنی به سازمان جوانان رفته است. مشاوره‌های ورزشی و حرکات اصلاحی به همکارانش در هلال‌احمر از دغدغه‌هایی است که این روزها به عنوان کارشناس در هلال‌احمر دنبال می‌کند.

او می‌گوید: «داوطلبان و اعضای هلال‌احمر برای حضور در ماموریت‌های امدادی نیاز به آمادگی بدنی دارند. ورزش آنها را برای ساعت‌ها فعالیت سخت بدنی در حوادث آماده می‌کند. حتی کارکنان اداری جمعیت هلال‌احمر با ورزش روحیه بهتر و آماده‌تری خواهند داشت و بهره‌وری آنها افزایش پیدا می‌کند.

با این حال امکانات و ظرفیت‌های ورزشی هلال‌احمر چندان تقویت نشده. البته این مشکل تنها مختص جمعیت نیست و اداره‌ها و نهادهای زیادی هستند که برنامه‌ای برای ورزش کارکنان خود ندارند.»

با کمک تمرینات ورزشی، از فشار خون و دیابت گرفته تا کنترل وزن و دردهای عضلانی و … را کنار می‌زند و به اعضای جمعیت برای داشتن زندگی سالم‌تر کمک می‌کند.

نادری می‌گوید: «استقبال کارکنان و اعضای جمعیت از تمرینات و مشاوره‌های ورزشی زیاد است، چون تاثیر آن را در زندگی و کار خود به صورت محسوس مشاهده می‌کنند. پیشنهادم این است مدیران هلال‌احمر هم بیشتر به این موضوع توجه کنند.»

 

مرام پهلوانی

مدال طلای آسیایی 2013 را در گلریزانی که با همت هلال‌احمر برگزار شده بود، به کودکان مبتلا به سرطان اهدا کرده و این یکی از خاطرات شیرین او از مسابقات قهرمانی است.

مسابقات پرس سینه وزن 125 کیلوگرم با ایستادن سعید نادری روی سکوی قهرمانی به پایان رسیده و او روزهای باقیمانده تا پایان رقابت‌ها را به آماده‌کردن دیگر اعضای تیم می‌پردازد.

از روحیه‌ای می‌گوید که در این مسابقات روی مرام پهلوانی را سفید کرده است: «در مسابقات امسال من وسیله‌ای به نام رم که کش مخصوص برداشتن وزنه است، همراه خودم نداشتم.

برخلاف سال‌های گذشته فروشگاهی هم در کنار زمین برای خرید این وسیله نبود و من در صورت نداشتن آن، باید بدون مسابقه دادن، از رقابت‌ها کنار می‌رفتم. روز مسابقه به کمک یک مترجم از حریف روسی خودم خواستم که این وسیله را به من امانت دهد.

او هم با روی باز این موضوع را پذیرفت. با اینکه می‌دانست وزنه من 2کیلوگرم از وزنه انتخابی او سنگین‌تر است و در صورت موفق شدنم، من برنده مسابقه می‌شدم. همین اتفاق هم افتاد، در حالی که اگر من مسابقه نمی‌دادم این رقیب قهرمانی جهانی را از آن خود می‌کرد.»

مسابقات روزهای پایانی خود را پشت‌سر می‌گذارد و سعید نادری علاوه بر قهرمانی جهان، امسال مقام سومی بهترین وزنه‌زن دنیا را هم از آن خود کرده است و با دست پر، به ایران برمی‌گردد.

«قهرمانی» با دست‌های خالی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.