ایران گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداشته است

واکنش سخنگوی وزارت خارجه به اظهارات سالیوان درباره «پیام مستقیم آمریکا به ایران»

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم به ایران گفت: درخصوص گفت و گوهای وین گفت و گوی مستقیمی با ایالات متحده در این ماه‌ها انجام نشده است. برخی پیام‌ها توسط انریکه مورا مکتوب و غیرمکتوب درخصوص مذاکرات دریافت و فورا به آن‌ها پاسخ داده شد

 شهروند آنلاین: سعید خطیب‌زاده  در نشست خبری درخصوص درباره ادعای مشاور امنیت ملی آمریکا مبنی بر پیام مستقیم به ایران گفت: درخصوص گفت و گوهای وین، صحبت مستقیمی با ایالات متحده در این ماه‌ها انجام نشده است. 

وی اضافه کرد: برخی پیام‌ها به واسطه انریکه مورا به صورت مکتوب و غیرمکتوب از ابتدای گفت‌وگوها در وین درخصوص موضوعات مذاکراتی (نه چیزی بیش از آن) دریافت و جواب‌ها هم در جا داده شده است.

نکات مهم سخنان وی چنین است: 

در طول این مذاکرات شاید بیش از هر دوره دیگری از مذاکرات، با یک کمپین و کارزار دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای برخی از این کشورها بر علیه آنچه که در اتاق‌های گفت و گوها انجام می‌شد، مواجه بودیم. به ویژه سه کشور اروپایی به جای این که وقت و انرژی خود را به مذاکرات جدی معطوف کنند بعضا وارد کارزار رسانه ای شدند و هم اطلاعات غلط و هم اطلاعات برساخته هر دو داده شد.

ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت و گوهای بسیار فشرده ای است که طی چند روزه گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه‌ای که اتفاق افتاد بدست آمده است. متن‌های جدید نظرات ایران به همراه تیم قبلی در آن لحاظ شده است و ما متونی داریم که گفت و گوهای آتی را بر اساس آن ادامه دهیم.

طرف‌های مقابل توجه کنند که اگر از روز اول با همین رویکرد روزهای آخر وارد می شدند زودتر می‌توانستیم به این متون به عنوان مبنای گفت و گوها برسیم.

 تمرکز گردهمایی سفرا در تهران دیپلماسی اقتصادی بود

در گردهمایی هفته گذشته سفرا و روسای نمایندگی‌های کشورمان در کشورهای همسایه طی پنج روز جلسات فشرده و منظمی را با سران سه قوه، معاون اول رییس جمهور، وزرای اقتصادی به همراه وزرای مستقیم مرتبط با مسائل روابط بین الملل و سیاست خارجی و مقامات لشکری و کشوری داشتیم.

ما امروز دو متن توافق شده جدید داریم که ماحصل گفت و گوهای بسیار فشرده ای است که طی چند روزه گذشته در وین همراه با تنفس چند روزه‌ای که اتفاق افتاد بدست آمده است. متن‌های جدید نظرات ایران به همراه تیم قبلی در آن لحاظ شده است و ما متونی داریم که گفت و گوهای آتی را بر اساس آن ادامه دهیم

تمرکز این گردهمایی بر دیپلماسی اقتصادی بود به همین دلیل هم بیشترین جلسات اقتصادی با نمایندگان بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی و استاندارانی بود که با نمایندگی‌های‌ مرزی ما در ارتباط هستند.

 دیدار وزیران خارجه ایران و عربستان در پاکستان

وزیران خارجه ایران و عربستان دیدار کوتاهی در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان داشتند.

در حاشیه اجلاس‌های بین المللی این گفت و گوها طبیعی است. دیدار مختصری بین وزیر خارجه هیات سرپرستی امروز افغانستان و وزیر امور خارجه کشورمان انجام شد و عکس این دیدار را هم همه دیدند.

تاکید اولیه ما مردم افغانستان است. دلمان از وضعیت سخت مردم افغانستان به درد می‌آید. تمام تلاش را برای سامان دادن کمک ها به افغانستان در نشست پاکستان دنبال کردیم.

مسببان شرایط امروز افغانستان فرار کردند و خود را از آنچه امروز در افعانستان می‌گذرد،‌کنار کشیدند. در اسلام آباد همه هیات‌ها به طور شفاف گفتند که همه چیز از مسیر تشکیل دولت شمول‌گرا و بازتاب دهنده جمعیت قومی و نژادی مردم افغانستان می گذرد و مقامات طالبان این را فهمیدند.

 همه اقدامات ایران با اطلاع‌ آژانس بوده است

ایران به عنوان عضو آژانس همواره به تعهدات خود در ذیل پادمان و NPT پایبند بوده است.

ایران عضو این معاهده بین المللی است و تا به امروز هرچه را که انجام داده، در چارچوب و منطبق بر بندهای تعهدات بین المللی جمهوری اسلامی ایران بوده است و آژانس از همه اقدامات ما مطلع بوده است.

بیش از این که این مطالب رسانه‌ای شود ما گزارش‌های مکتوب به آژانس دادیم و همه آنها با اطلاع آژانس و در چارچوب مقررات بوده است.

بعد از قانون مصوب مجلس هم به همه اعلام کردیم آنچه که تنها برای ایران الزام آور است، مقررات و تعهدات ایران ذیل پادمان است.سطح، میزان و کیفیت در خصوص غنی‌سازی منطبق بر نیازهای برنامه‌های صلح آمیز هسته ای ایران تنظیم می شود و نه چیز دیگری.

همه این کارها را تا امروز با اطلاع آژانس انجام دادیم و پس از این هم برهمان اساس عمل می‌کنیم.

اسراییلی‌ها و رژیم جعلی از زمان آغاز نشست تا کنون پنهان نکردند که همه تلاششان را می‌کنند توافقی در منطقه شکل نگیرد. ریشه این رژیم در ترور و ناثباتی و نا امنی است.

برای نظام بین الملل جای تاسف است که این رژیم دارای کلاهک هسته ای عضو هیچ سازمان بین المللی نیست و یک کشور تمدن ساز را تهدید و رسما اعلام می‌کند و برای این کار بودجه می‌گذارد. پاسخ ما همیشه کوبنده و پاسخ نیروهای مسلح روشن است.

کسانی که داعیه حقوق بین الملل و حقوق بشر دارند، باید در قبال اینکه چگونه رژیم جعلی تمامیت ارضی یک کشور را با تهدید به حمله زیر سوال می برد،‌ موضع بگیرند.

روش آمریکایی‌ها بر ما پوشیده نیست

اعضای۱+۴ در موضوع خروج آمریکا از برجام موضع واحدی دارند. البته روش مقامات آمریکایی بر ما پوشیده نیست. آنها با به راه‌انداختن یک ارکستر مصنوعی برای ترغیب کشورهای اروپایی برعلیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کنند که ما از نزدیک اطلاع داریم و پیگیری کردیم که مسیرهای اشتباهی است که واشنگتن می رود.

ما  در زبان فارسی ضرب المثلی که می‌گوید آزموده را آزمودن خطاست. این مسیر فشار حداکثری و شکست حداکثری که انجام می‌دهد مسیر کارزارهای بی‌ارزش رسانه ای در حوزه فشار بر افکار عمومی و یا تاثیر بر تصمیم گیری در اتاق‌های بسته است که ما هیچ وقت به آنها توجهی نخواهیم کرد.

توصیه من به مقامات ایالات متحده این است که اگر در جلسه استماع گفتند که قبول دارند ترامپ مسبب اصلی این وضعیت است، باید بدانند ترامپ رییس جمهور ایالات متحده بوده و ایالات متحده مسوولیت دقیق و رسمی وضعیت امروز را دارد. آنها تنها مسیری را که باید طی کنند که بتوانند بلیط عضویت برجام را بدست بیاورند مسیر صریح قابل راستی آزمایی همراه با تضمین‌های لازم برای اجرای تعهدات آنها ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.