مقاومت واکسن‌ها در برابر اومیکرون؛ فایزر ۳۵ و آسترازنکا فقط ۱۰ درصد!

گفتگوی شهروند با رییس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران

«واریانت اومیکرون آنقدرها هم که گفته می شود بی دردسر نیست و نمی توان گفت یک سرماخوردگی ساده است که به راحتی می توان آن را پشت سر گذاشت. این سویه 40 درصد قدرت آنتی بادی ها را که چه بر اثر تزریق واکسن و چه بر اثر درگیری شدید با کرونا ایجاد شده است از بین می برد و در واقع  قدرتمند تر بوده و خنثی کننده آنتی بادی هایی است که در برابر این سویه کم می آورند و نسبت به این سویه کم توان تر شده اند.»

ملیحه محمودخواه – کرونا بنا ندارد دست از سر دنیا برارد. یکبار آلفا ، بعد بتا  و پس از آن  دلتا و گاما صف کشیدند و حالا نوبت به اومیکرون رسیده است. اومیکرون زمانی به  ایران رسیده است که محدودیت های کرونایی برداشته شده است و مدارس هم باز شده اند و فضا برای جولان این سویه جدید کرونا کاملا باز است . برخی از کارشناسان اومیکرون را در حد یک سرماخوردگی ساده می دانند اما بعضی ها بر این باورند که از این ویروس خطرناک چشم سفید که آمده، از بشر چشم زهر بگیرد هر کاری ساخته است.

این سویه از آفریقای جنوبی سر برآورده است به گفته کارشناسان تعداد افرادی که در این کشور به  HIV مبتلا هستند زیاد است و وقتی واریانت های مختلف در بدن ین افراد وارد شده است با هم ترکیب شده و واریانت جدیدی را شکل داده و یروس جدیدی به وجود آمده است که اومیکرون نامگذاری شده است .

دکتر آمیتیس رمضانی، رییس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران و فوق تخصص بیماری های ریوی به شهروند توضیح می دهد که این واریانت آنقدر ها هم که گفته می شود بی دردسر نیست و تنها نمی توان گفت یک سرماخوردگی ساده است که به راحتی می توان آن را پشت سر گذاشت این سویه 40 درصد قدرت  آنتی بادی های بدن که چه بر اثر تزریق واکسن و چه بر اثر درگیری شدید با کرونا ایجاد شده است را از بین می برد و در واقع  قدرتمند تر بوده و خنثی کننده آنتی بادی هایی است که در برابر این سویه کم می آورند و نسبت به این سویه کم توان تر شده اند

رییس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران: واکسن ها هم در برابر این سویه زیاد نمی توانند از خود مقاومتی داشته باشند  قدرت تاثیر واکسن فایزر که در برابرسویه دلتا 95 درصد بود در برابر این سویه تنها 35 درصد مقاومت می کند و آستارازنکا تنها مقاومت ده درصدی دارد این ها نشان می دهد که قدرت انتی بادی ها در برابر این سویه کاهش پیدا کرده است و این ما را به این نتیجه می رساند که دوز بوستر واکسن را حتما تزریق کنند تا سطخ آنتی بادی در بدن بالا برود و بتواند در برابر ویروس مقاومت و آن را خنثی کند

رییس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران گفت: در واقع می توان گفت چه مقاومتی که بر اثر تزریق واکسن و چه مقاومتی که بر اثر ابتلا در بدن با وجود آنتی بادی ها ایجاد شده باشد نمی تواند در برابر این سویه مقاومت داشته باشد.

علائم ویروس اومیکرون

رمضانی گفت: این ویروس بسیار مسری است و به راحتی می تواند جمع زیادی از افراد را به خود درگیر کند انتقال خانگی این نوع ویروس 3 برابر بیشتراز سویه  دلتا است و 5.5 برابر سویه دلتا می تواند سیستم ایمنی بدن را دور بزند در نتیجه افراد می توانند بیشتر دچار عفونت مجدد شوند . در واریانت های قبلی احتمال عفونت مجدد بسیار کمتر بود اما در این واریانت شرایط به گونه ای است که فرد پس از ابتلا 5.5 برابر بیشتر احتمال ابتلای مجدد نسبت به دلتا دارد .

رمضانی تاکید می کند که قدرت تکثیر این ویروس در مجاری تنفسی 70 برابر ویروس دلتا است اما خوشبختانه این ویروس در بافت ریه زیاد قدرت تکثیر ندارد به همین دلیل تاکنون عوارض ریوی از خود نشان نداده است.

این فوق تخصص بیماری های ریوی ادامه می دهد : با وجود آنکه آمار ابتلا در این سویه بالا است و این می تواند نگرانی هایی را ایجاد کند اما از نظر درگیری ریه تاکنون مشکلی نداشته ایم و به نظر می رسد از نظر شدت این بیماریی نسبت به سویه های قبلی کمتر باشد

دوز سوم واکسن را بزنید

رمضانی تاکید می کند که آنهایی که دو دوز واکسن و دوز بوستر واکسن خودرا دریافت کرده باشند زیاد در معرض خطر نیستند اما باید این را در نظر داشت که وقتی آمار ابتلا بالا باشد می تواند موارد بستری، حضور در بیمارستان و مرگ و میر افزایش داشته باشد. تنها کار این است که نباید به این موضوع دل بست که چند نفری که با این سویه روبرو بوده اند آن را خفیف گرفته اند و دیگر مشکلی ندارند زیرا با ویروسی روبرو هستیم که قدرت سرایت بالایی دارد و انفجاری عمل می کند و می تواند عوارض بیشتری به همراه داشته باشد . یکی از کارهایی که می توان در این زمینه انجام داد این است که مردم حتما دوز بوستر را تزریق کنند تا ایمنی بدن خود را بالا ببرند

او گفته این کارشناس در بسیاری ازکشورها دوز بوستر برای افراد بالای 18 سال زده می شود و دوباره به حالت لاک داون درامده اند این در حالی است که بیشتر آنها واکسن های قوی تزریق کرده اند اما به دلیل بالا رفتن آمار ابتلا در این کشورها ناچار شدند هم دوز بوستر را تزریق کنند و هم دوباره به حالت قرنطینه وارد شوند. در واقع دوز بوستر این واکسن ها نیر پایین آمده است

رییس مرکز تحقیقات انستیتوپاستور ایران معتقد است: نکته خوب اینکه سیستم ایمنی سلولی بدن که واکسن زده اند در برابر این ویروس خوب عمل کرده اند ما را دلگرم می کند که می تواند از آن جان سالم به در برد در واقع ما دو نوع سیستم ایمنی داریم اول سیستم ایمنی انتی بادی و سیستم ایمنی سلولی بدن که نوع دوم  سیستم ایمنی یعنی سیستم ایمنی سلولی در برابر این ویروس مقاوم است

کیت های انستیتو پاستور برای اومیکرون

رئیس مرکز تحقیقات انستیتو پاستور ایران تاکید می کند که برای تشخیص این سویه کیت هایی ساخته شده است: با توجه به شیوع واریانت امیکرون در تعدادی از کشورهای جهان، آزمایشگاه مرجع کووید ۱۹ در انستیتو پاستور ایران کیت ویژه تشخیصی این واریانت را طراحی و حدود 4 هزار عدد از این کیت ها در بین تعدادی از آزمایشگاه های منتخب شبکه ملی آزمایشگاه های کووید ۱۹ کشور که شامل بیش از ۵۰۰ آزمایشگاه است، توزیع شده است و قرار است تعداد چند هزار عدد دیگر از این کیت ها در شبکه آزمایشگاهی کشور توزیع شود.

از کجا بفهمیم اومیکرون گرفته ایم

به گزارش شهروندآنلاین؛ تب به معنی دمای بالای 38 درجه فقط در کرونا دیده نمی شود و علامت مبارزه بدن با هر عامل عفونی است و الزاما به معنای ابتلا به کرونا نیست تب بهتر است با دماسنج مناسب طبی گرفته شود اما اگردر دسترس نیست شاید داغی سینه فرد بیمار حاکی از تب باشد.

تب در سرماخوردگی آنقدر شایع نیست اگر ناگهان احساس مریضی می کنید و تب دارید باید زودتر تست کرونا بدهید. سرفه هم در عفونت های تنفسی مثل آنفلوآنزا دیده می شود آنفلوآنزا معمولا ناگهانی ظاهر می شود با بدن درد احساس سرما ، سردرد ، خستگی، گلودرد، آبریزش و یا گرفتگی بینی و سرفه .

آنفلوآنزا معمولا سخت تر از سرماخوردگی ساده است. سرفه به معنای تک سرفه نیست به معنای یک ساعت سرفه مکرر است یا سه بار حمله سرفه در 24 ساعت.

کسانی که بیماری تنفسی و مشکل سرفه دارند در صورت ابتلا سرفه هایشان شدید تر می شود اگر مرتب سرفه می کنید در حالیکه قبلا ان را نداشته اید تست کرونا بدهید.

اگر به طور ناگهانی بو و مزه را احساس نمی کنید تست کرونا بدهید حس نکردن بو و مزه در سرماخوردگی معمولی نیز رخ می دهد اما اگر جز این ناخوش هم هستید تست کرونا بدهید.

سردرد آبریزش بینی الزاما به معنای ابتلا به کرونا نیست اگر علائم دیگری نیز اضافه شوند بهتر است تست بدهید علائمی مانند تب یا احساس سرمای شدید، سرفه، تنگی نفس یا دشواری در نفس کشیدن، بدن درد یا درد عضلانی، گلودرد، رفتن حس بویایی یا چشایی، تهوع و استفراغ و اسهال.

کرونا طیفی از علائم خفیف تا شدید را دارد برخی از افراد بدون علامتند اما می توانند این ویروس را منتقل کنند این علائم ممکن است تا دوهفته بعد از تماس با ویروس بروز کند. ولی بیماری معمولا حدود پنج روز بعد از تماس ظاهر می شوند. تنگی نفس می تواند نشانه عفونت شدید کرونا باشد اگر نفس کشیدن برایتان سخت شده با پزشک مشورت کنید اگر تنگی نفس ناگهانی و شدید است با اورژانس تماس بگیرید .

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.